Gå till innehåll

Anthias, Pseudanthias tuka


Norberg

Hur länge har de levt och fungerat bra i ditt akvarium.  

1 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

Jag tycker Anthias är mycket trevliga fiskar och har ofta sneglat på Pseudanthias tuka.

Men jag undrar hur det har fungerat för er andra som har provat denna fisk. Flera jag har pratat med har inte lyckats så bra med dem.

Hur har de funkat i ditt akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört samma sak som dig Dykarn. Men då fisken ofta verkar finnas till salu så måste ju nån köpa den och ha erfarenheter av den.

Jag ändrade namnet till Pseudanthias tuka, många namn att hålla reda på Wrang. Hehe!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tommy,

tyvärr är just denna Anthias svår att hålla vid liv. Troligen p g a den inte passar att ha i fångenskap. Matvägrare, dör av skräck, kräver konstant tillförsel av levande foder etc etc...

Säkerligen finns det någon, bl a jag själv, som haft dem levande under ett par månader men det finns bättre arter för akvariebruk.

Att den är till salu ofta beror på att den är lättfångad, finns i relativt stora mängder där fångst för akvarieexport sker och att den är lättsåld p g a utseendet, supply and demand.

Mitt tips till dig = Pseudoanthias ventralis, vacker som få och dessutom tålig. Nackdelen är att den är dyrare än mer vanliga arter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte sett den i Sverige tyvärr.

Om du ska se fotboll live i sommar - passa då på - den finns oftare på tyska marknaden. Priset är kring 45-55 euro/fisk, rabatt på grupper > 10.

Danmark kan kanske vara ett alternativ. Någon annan som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Erik Ventralis har jag läst ska vara bättre, men den ser man ju adrig till salu här i Sverige! Har du nått tips på vart den skulle gå att få tag i?

Vad är detta för ny fisk då Erik Ventralis svår att få tag på? :skrattar:

Ang Tuka så tror jag men är inte säker att Göran på Ciklidleken i Lerum har Tuka hemma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är detta för ny fisk då Erik Ventralis svår att få tag på? :skrattar:

Ang Tuka så tror jag men är inte säker att Göran på Ciklidleken i Lerum har Tuka hemma

Ja de Göran hade hemma var vekligen vackra. Jag var där å kikade förra veckan å han hade mycke skoj där bland annat en stenorhynchus seticornis spök krabba eller spindel krabba riktigt fräck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ventralis är skitsnygg. Har inte läst att de ska vara lättare än andra ,snarare tvärtom då de är fiskar som lever på ganska djupt vatten

Var har du läst detta? Varför ska fiskar som lever på djupare vatten vara svårare än de som lever på grunt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erik. Har läst det någonstans att en anledningen till att djupvattenfiskar kan vara svårare är att de kräver mera/bättre acclimatisering vid fångst. Vet ej om det stämmer då jag inte har någon erfarenhet av dessa.

Har du många, riktigt snygga är de iallafall

Lite info på tyska: http://www.meerwasser-lexikon.de/de/7/486/Pseudanthias/ventralis.htm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen egen erfarenhet av djupvattenfiskar, men jag har läst någonstans att det svåraste är att dom vill ha lägre temperatur 22-23 grader. Vilket inte är så vanligt att man har , speciellt inte den här årstiden. Men man kan kanske vänja dom sakta vid högre temperatur.

Det vore roligt att höra ifall nån har någon erfarenhet av Ventralisar för det är en grymt vacker fisk.

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Problemet med att fånga fisk på djupt vatten (mer än 10 meter) stavas simblåsa och dykarsjuka. För fiskar med simblåsa krävs en långsam upptagning med vilostationer på jämna avstånd så att trycket i simblåsan jämnas ut. Är det stort djup kan det krävas mer än ett dygn sammanlagt. För alla fiskar kan i vissa fall löst kvävgas i blodet orsaka samma skador som hos dykare som stiger upp för fort.

MVH Lasse

Redigerat: Anthias är vackra och intressanta. Universeum skaffade in ca 100 stycken till sitt 1400 kubiks hajakvarium för ca 4 år sedan. Art känner jag inte till. Normalt verkar det som bara en hanne "färgar ut" i akvarium, de övriga är undertryckta och liknar honorna. I detta stora akvarium hände det dock att flera hanar färgade ut samtidigt och jag hade den stora äran och se leken hos denna art några sena kvällar. Hanarna tog ett revir på ca 1 x 1 x 1 meter i den fria vattenmassan. De osynliga revirgränserna försvardes intensitiv mot andra hanar och denna osynliga kub flyttades runt i akvariet allteftersom. När en hanne fick in en hona i reviret påbörjades en lustig dans som slutade med att rom och mjölke sprutades ut och flöt upp till ytan. Uppe vid ytan var det rätt mycket annan småfisk som smörjde kråset.

Idag finns nog inte så många kvar av dessa fiskar men mens de fanns där var de en imponerande syn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erik. Har läst det någonstans att en anledningen till att djupvattenfiskar kan vara svårare är att de kräver mera/bättre acclimatisering vid fångst. Vet ej om det stämmer då jag inte har någon erfarenhet av dessa.

Har du många, riktigt snygga är de iallafall

Lite info på tyska: http://www.meerwasser-lexikon.de/de/7/486/Pseudanthias/ventralis.htm.

Ok, då är jag med på noterna. :)

Om upptagningen från djupare vatten inte följer konstens alla regler, vilket kan vara svårt att kontrollera i efterhand, så är det nog svårt att få dem att överleva. Sådana skador borde dock utkristallisera sig långt före fiskarna når slutkonsument? Eller har jag fel? Skador på simblåsan kanske kan visa sig 6 månader efteråt? :)

Det jag vet är att P. ventralis finns kring ö-gruppen Cook Islands där jag själv dykt (vid Palmerston) med stora stim på 10-15 m djup dagtid. Vattnet var lite kallare än vanligt 22-23 grader. Någon export sker troligen inte därifrån.

Har ej själv P. ventralis idag. Såg den senast i Frankrike. Ett stim i ett större kar, tillsynes välmående och enl akvaristen två år i fångenskap, vilket får ses som ett gott tecken inom familjen Anthias.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flertalet av anthias/mirolabr... arterna kan ju vara besvärliga på grund av att de, åtminstone som ungdjur kräver en mer eller mindre konstant utfodring, typ 10ggr/dag

dispar tillhör definitivt de tåligare arterna.

Ang djuplevande arter, så verkar problemet främst ligga i att dom får "dykarsjuka" eftersom dom tas upp för snabbt!

Ett annat problem kan ju vara att det är lägre temp på djupt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv varit med och acklimatiserat blågylta som togs upp från 15 meters djup. Temp i Havet var då 12-14 grader. Simblåsan hade på några av exemplaren svält upp så att fisken flöt i ytan. Jag sänkte tempraturen i mitt motagningskar till ca 5-6 grader och där fick de gå i ca två veckor. Efter denna tid så hade de flesta anpassat trycket i simblåsan så att de var normala. Flera av dem lever än - mer än tre år efteråt så bara de blir återställda så får de troligtvis inga bestående men. Men det är svårt att klara fisk från djup. På tal om snygghet förresten - det finns ingen fisk i världen som slår en blågylta i full lekdräkt!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man är beredd att lägga ner en massa tid så tror jag att man kan lyckas bra. En foderautomat kan vara ett bra tillbehör och kanske nykläckt artemia som tillförs hela tiden under karets belysningstid. under tiden du funderar så hittade jag ett par bilder som du kan dreggla över.

p41200129we.jpg

p41200207pr.jpg

p41200210rx.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang djuplevande arter, så verkar problemet främst ligga i att dom får "dykarsjuka" eftersom dom tas upp för snabbt!
Jag har själv varit med och acklimatiserat blågylta som togs upp från 15 meters djup. Temp i Havet var då 12-14 grader. Simblåsan hade på några av exemplaren svält upp så att fisken flöt i ytan. Jag sänkte tempraturen i mitt motagningskar till ca 5-6 grader och där fick de gå i ca två veckor. Efter denna tid så hade de flesta anpassat trycket i simblåsan så att de var normala. Flera av dem lever än - mer än tre år efteråt så bara de blir återställda så får de troligtvis inga bestående men. MVH Lasse

Jag håller med er och det är just det som får mig att tvivla på att de fiskar (P. ventralis) som fångas så pass långt bort som i Melanesien/Polynesien, verkligen överlever med 'dykarsjuka i simblåsan' p g a för snabb upptagning. Därefter ska de simma i fiskebåtens sump (varmt vatten), simma i exportgrossistens kar, simma i en liten påse på 30 h flyg (bästa fall), simma i grossit i Europa etc etc... Bara för att hemma i mitt akvarium avlida av dykarsjuka? Tyvärr tror jag att det är mer vanligt att många djuplevande fiskar dör direkt eller efter några timmar p g a det ni beskriver. De som når fram och inte överlever i akvariet tror jag beror på andra faktorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligen alldeles rätt Erik, dom allvarligt dykarsjuka dör naturligtvis relativt omgående, mitt antagande gällde djur som har mindre invärtes skador - ungefär som giftfångat som ändå överlever ett tag trots skador på inre organ.

Men flera av dessa arter är ju mycket känsliga för dålig vattenkvalite, och 48 timmar in transit i en plastpåse med sjunkande pH och stigande ammonia/nitrit är nog tillräckligt för att ge dessa bestående men

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...