Gå till innehåll

Fosfat sjunker medan nitrat är oförändrad


Christian J

Rekommenderade inlägg

Senaste månaden har jag doserat kolkälla (ättika) för att sänka för höga näringsvärden, men medan fosfat nu har sjunkit från 0,08ppm till 0,01ppm ligger nitrat hela tiden oförändrat på 50ppm. Vad kan orsaken vara till detta?

Fosfat har mätts två gånger med Red Sea Pro, utgångsdatum om ett år. Nitrat mäts med Salifert, jag har provat två testkit med olika utgångsdatum.

Matningsrutinerna har varit samma hela tiden.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara bikarbonatlösning normalt, senaste månaden även Brightwell Chaeto Grow pga dålig chaeto-växt.

 

Testade osmosvattnet för säkerhets skull. Tydligen innehåller det 1ppm nitrat, det är väl för lite för att ha praktisk betydelse?

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Casio said:

Sluta att dosera Brightwell Chaeto Grow ett tag och se vad som händer. Det innehåller både Natriummolybdat samt Borax.

 

 

Förklara för en oinvigd; hur samspelar nitrat med natriummolybdat och borax?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 hours ago, Casio said:

Sluta att dosera Brightwell Chaeto Grow ett tag och se vad som händer. Det innehåller både Natriummolybdat samt Borax.

 

 

Fosfaten har faktiskt sjunkit även innan jag började dosera Chaeto Grow, utan att nitraten förändrats. Mer historik:

Juli
Fosfat 0,16ppm, nitrat 50ppm.

Augusti
Nitrat 50ppm. Började använda algreaktor istället för hemmagjord chaeto-odling.

September
Fosfat 0,12ppm, nitrat 50ppm. Kraftig chaeto-växt i algreaktorn inledningsvis, när växten började sakta in bytte jag 25% vatten.

Oktober
Fosfat 0,08ppm, nitrat 50ppm. Ingen chaeto-växt i algreaktorn. Började dosera ättika och Chaeto Grow.

November
Fosfat 0,01ppm, nitrat 50ppm.

Saliferts nitrat-test kan vara lite svårt att avläsa vid högre nitrat-värden - kan nitraten ha halverats från säg 70ppm i juli till 35ppm i oktober samtidigt som jag hela tiden avrundat färgskalan till "50ppm"? Det skulle stämma bättre med halveringen av fosfat juli-oktober, men förklarar inte skillnaden oktober-november.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minutes ago, Christian J said:

Fosfaten har faktiskt sjunkit även innan jag började dosera Chaeto Grow, utan att nitraten förändrats. Mer historik:

Juli
Fosfat 0,16ppm, nitrat 50ppm.

Augusti
Nitrat 50ppm. Började använda algreaktor istället för hemmagjord chaeto-odling.

September
Fosfat 0,12ppm, nitrat 50ppm. Kraftig chaeto-växt i algreaktorn inledningsvis, när växten började sakta in bytte jag 25% vatten.

Oktober
Fosfat 0,08ppm, nitrat 50ppm. Ingen chaeto-växt i algreaktorn. Började dosera ättika och Chaeto Grow.

November
Fosfat 0,01ppm, nitrat 50ppm.

Saliferts nitrat-test kan vara lite svårt att avläsa vid högre nitrat-värden - kan nitraten ha halverats från säg 70ppm i juli till 35ppm i oktober samtidigt som jag hela tiden avrundat färgskalan till "50ppm"? Det skulle stämma bättre med halveringen av fosfat juli-oktober, men förklarar inte skillnaden oktober-november.

Om vi antar att chaeto förbrukar N och P enligt Redfieldratio så skulle en minskning av fosfat med 0,15ppm ge en minskning av nitrat med 1,6ppm.

 

Inte en chans att du kan mäta en minskning av nitrat på 1,6ppm när du ligger på 50ppm!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, PerS skrev:

Om vi antar att chaeto förbrukar N och P enligt Redfieldratio så skulle en minskning av fosfat med 0,15ppm ge en minskning av nitrat med 1,6ppm.

 

Inte en chans att du kan mäta en minskning av nitrat på 1,6ppm när du ligger på 50ppm!

Bara för att förtydliga så ger ett redfieldratio på 147 en ekvivalent mängd NO3 om 14,32 ppm till 0,15ppm PO4 baserat på mol. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, PerS said:

Om vi antar att chaeto förbrukar N och P enligt Redfieldratio så skulle en minskning av fosfat med 0,15ppm ge en minskning av nitrat med 1,6ppm.

 

Inte en chans att du kan mäta en minskning av nitrat på 1,6ppm när du ligger på 50ppm!

 

48 minutes ago, OR20 said:

Bara för att förtydliga så ger ett redfieldratio på 147 en ekvivalent mängd NO3 om 14,32 ppm till 0,15ppm PO4 baserat på mol. 

Vet inte hur detta hänger ihop, men enligt båda räkneexemplen ovan så borde väl en algreaktor med Chaeto isf bara vara bra på att exportera fosfat? Nästan inget kar skulle väl ha tillräckligt med fosfat för att få till en effektiv nitratexport?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, OR20 said:

Bara för att förtydliga så ger ett redfieldratio på 147 en ekvivalent mängd NO3 om 14,32 ppm till 0,15ppm PO4 baserat på mol. 

Är inte redfieldratiot 16:1? Blandar jag atomer och vikt?

Ändrat av PerS
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

57 minutes ago, Christian J said:

 

Vet inte hur detta hänger ihop, men enligt båda räkneexemplen ovan så borde väl en algreaktor med Chaeto isf bara vara bra på att exportera fosfat? Nästan inget kar skulle väl ha tillräckligt med fosfat för att få till en effektiv nitratexport?

 

 

Det beror ju på hur mycket nitrat och fosfat som tillförs systemet via matning av djuren. Och jag tror att de flesta använder chaeto för att exportera näring löpande, inte för att korrigera stora skevningar mellan nitrat och fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, PerS skrev:

Förklara för en oinvigd; hur samspelar nitrat med natriummolybdat och borax?

Det är två natriumsalter. Förutom att jag tror att natriumsalterna kan frigöra sig från sina föreningar och bilda natrium, har natriummolybdat som uppgift att bryta ned organiskt material i jordbruket till just natrium. Borax är i sig surt och bryter också ned organiskt material samt kan tas upp i rötterna med samma uppgift i växter.

 

För övrigt är väl borax förbjudet idag och starkt hormonrubbande? Men det vet jag ej säkert. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Casio said:

Det är två natriumsalter. Förutom att jag tror att natriumsalterna kan frigöra sig från sina föreningar och bilda natrium, har natriummolybdat som uppgift att bryta ned organiskt material i jordbruket till just natrium. Borax är i sig surt och bryter också ned organiskt material samt kan tas upp i rötterna med samma uppgift i växter.

Ok, så de bryter ner organiskt material till natrium eller frigör natrium, men hur påverkar det nitrat?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, PerS skrev:

Är inte redfieldratiot 16:1? Blandar jag atomer och vikt?

Precis, det är atomer man måste räkna. Jonas gjorde en väldigt bra excel snurra som du säkert kan hitta här på forumet där man snabbt kan beräkna detta (man matar in ppm så man slipper själv räkna på molvikter m.m.)

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 hours ago, OR20 said:

Bara för att förtydliga så ger ett redfieldratio på 147 en ekvivalent mängd NO3 om 14,32 ppm till 0,15ppm PO4 baserat på mol. 

Om detta gäller för både Chaeto och kolkällebakterier så skulle minskningen onekligen bli svår att avläsa på nitrattestet...

 

18 hours ago, PerS said:

Det beror ju på hur mycket nitrat och fosfat som tillförs systemet via matning av djuren.

Frågan blir då varför det tillförts så mycket mer nitrat än fosfat; naturliga fodersorter som mysis, artemia och nori borde väl också följa Redfield? Jag började iofs mata lite mer med olika pellets i januari (samma tid som nitrat började stiga), och artificiella fodersorter som pellets kanske inte följer Redfield.

 

Det låter som att jag behöver öka andelen fosfat för att kunna fortsätta dosera kolkälla och få chaeton att ta upp nitrat. Vilka fodersorter är lämpliga om man vill höja fosfat fortare än nitrat?

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 hours ago, Christian J said:

Vilka fodersorter är lämpliga om man vill höja fosfat fortare än nitrat?

Det har diskuterats en del på amerikanska forum, men jag vet ärligt talat inte hur mycket som faktiskt är verifierat och inte bara spekulationer.

 

När jag inte har fått upp fosfaten genom att bara mata mer så har jag doserat fosfat istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade dubbelkollat nitratet mot ett annat test. Salifert är en vild gissning över 10 skulle jag vilja påstå. 

50 och 0,08 ger en kvot mellan N och P på 962, vilket är helt off och jag hade nog (om det stämmer) försökt byta vatten istället för att dosera kolkälla. det går enkelt att dosera fosfor/fosfat och vi är många med död sten som fått göra det en period då död sten verkar ha en tendens att suga upp fosfor i början.

 

Som jag tolkar det så är det såhär: Redfields kvot är 106 kol (C), 16 kväve (N) och 1 Fosfor (P). Dvs 16:1 i förhållande mellan atomerna vi pratar om här. dock är det basserat på havet och vilken kvot det är i phytoplankton.

Triton Labs har däremot kommit fram till att i våra system så ska vi ha ett förhållande på 147:1 utifrån de restresultat de fått in från användare med eller utan problem med cyano. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 hours ago, nike83 said:

jag hade dubbelkollat nitratet mot ett annat test. Salifert är en vild gissning över 10 skulle jag vilja påstå. 

Jag har nu testat akvarievattnet utspätt med 9 delar nygjort saltvatten, och fick fortfarande motsvarande 50ppm.

 

Möjligen är det istället fosfat-testet som visar för lite...

 

9 hours ago, nike83 said:

50 och 0,08 ger en kvot mellan N och P på 962, vilket är helt off

Kan enbart matning ha orsakat en sådan skillnad?

 

9 hours ago, nike83 said:

och jag hade nog (om det stämmer) försökt byta vatten istället för att dosera kolkälla.

Skulle inte min konstiga N/P ratio förbli oförändrad, eftersom ju fosfaten minskas i samma grad av vattenbytena?

 

9 hours ago, nike83 said:

det går enkelt att dosera fosfor/fosfat och vi är många med död sten som fått göra det en period då död sten verkar ha en tendens att suga upp fosfor i början.

Var hittar man sådant i lämplig form? Har inte sett det i akvariebutiker.

 

9 hours ago, nike83 said:

Triton Labs har däremot kommit fram till att i våra system så ska vi ha ett förhållande på 147:1 utifrån de restresultat de fått in från användare med eller utan problem med cyano. 

Är det räknat i ppm?

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Christian J skrev:

Jag har nu testat akvarievattnet utspätt med 9 delar nygjort saltvatten, och fick fortfarande motsvarande 50ppm.

 

Möjligen är det istället fosfat-testet som visar för lite...

 

Kan enbart matning ha orsakat en sådan skillnad?

 

Skulle inte min konstiga N/P ratio förbli oförändrad, eftersom ju fosfaten minskas i samma grad av vattenbytena?

 

Var hittar man sådant i lämplig form? Har inte sett det i akvariebutiker.

 

Är det räknat i ppm?

 

 

då hade jag dubbelkollat fosfat-testet.

 

tvivlar på att mat skulle orsak detta. vad matar du med? 

normalt brukar fosfaten vara svårare att få ner än nitrat. (gäller både cheto och med kolkälla.)

cheto grow borde ju vara typ järn och manganse. kanske något spårämen till? eller så slänger de i nitrat också för att man ska få ner fosfaten? 

 

om du gör vattenbyte så påverkar det så klart fosfaten också. men en halverad fosfat mot en halverad nitrat skulle i ditt fall bara leda till 25 i nitrat och 0,04 i fosfat.

 

https://saltivast.se/sv/tillsatser/sparamnen/fauna-marin/fauna-marin-elementals-p-1000ml.html  finns även att beställa som pulver hos sötvattensbutiker.

 

du får kolla på länken jag skickade dig.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minutes ago, nike83 said:

 

cheto grow borde ju vara typ järn och manganse. kanske något spårämen till? eller så slänger de i nitrat också för att man ska få ner fosfaten? 

Enligt tillverkaren ska det inte innehålla nitrat:

"Complete phosphate and nitrate free multi-nutrient with iron, cobalt and molybdenum for chaetomorpha growth and vigor in all marine systems"

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

42 minutes ago, Christian J said:

Var hittar man sådant i lämplig form? Har inte sett det i akvariebutiker.

 

Sist jag beställde KNO3 beställde jag från perfectaqua.se

De har KH2PO4 också för 24kr för en liten påse:

https://perfectaqua.se/vaxtnaring/pmdd/pmdd-kaliumdivatefosfat-kh2po4

 

Edit: Du bor i Göteborg va? Jag har en flaska KH2PO4 som inte har behövts på några år, den är din om du vill ha den.

PXL_20221111_170755948.jpg.310803e352cc4a47c8d63f2b76b94774.jpg

Ändrat av PerS
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, nike83 said:

tvivlar på att mat skulle orsak detta. vad matar du med? 

Huvudsakligen Formula One och Two (både fryst och pellets), nori, fryst mysis och artemia.

 

Jag är egentligen inte förvånad att nitraten stigit, eftersom jag ökat matningen i år samtidigt som det varit en del problem med vattenreningen, bara konstigt att inte fosfaten följt med upp.

 

Quote

normalt brukar fosfaten vara svårare att få ner än nitrat. (gäller både cheto och med kolkälla.)

Ja tidigare har jag inte haft problem med att få ner nitrat. En del skriver att chaeto-tillväxten hämmas av för hög nitrat, kanske det är förklaringen snarare än fosfatbrist.

 

2 hours ago, nike83 said:

om du gör vattenbyte så påverkar det så klart fosfaten också. men en halverad fosfat mot en halverad nitrat skulle i ditt fall bara leda till 25 i nitrat och 0,04 i fosfat.

Nej efter kolkälledosering är min P just nu nere i 0,01ppm. Iofs har jag aldrig hört att vattenbyten skulle nolla fosfat?

 

2 hours ago, nike83 said:

 

https://saltivast.se/sv/tillsatser/sparamnen/fauna-marin/fauna-marin-elementals-p-1000ml.html  finns även att beställa som pulver hos sötvattensbutiker.

 

du får kolla på länken jag skickade dig.

Tack! Lite dyrt kanske...

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, PerS said:

 

Sist jag beställde KNO3 beställde jag från perfectaqua.se

De har KH2PO4 också för 24kr för en liten påse:

https://perfectaqua.se/vaxtnaring/pmdd/pmdd-kaliumdivatefosfat-kh2po4

Tack!

 

1 hour ago, PerS said:

 

Edit: Du bor i Göteborg va? Jag har en flaska KH2PO4 som inte har behövts på några år, den är din om du vill ha den.

 

Tack för erbjudandet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...