Gå till innehåll

Val av skummare


Sebastian87

Rekommenderade inlägg

Inväntar ett nytt akvarium (red sea 625 g2) och klurar vilken skummaren jag ska köpa mig. Är inne på en Royal Exklusive 200 delux, någon med erfarenhet av denna?

 

Kan den möjligtvis bli för kraftfull? När jag läser på deras hemsida så hittar jag bara ett max (1500L), men inget i det nedre spektrumet. Men det kanske är för att det är DC pump? Eller att jag är blind 😅

 

Jag vill samtidigt inte gå ner på deras dubbelcone modeller eller liknande som ska ha en "sämre" byggkvalitet om jag förstått saken rätt.

 

Vill prova en skummare från Royal Exklusive, så alla andra tips går bort 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör bara med RE, då deras pumpar är överlägset bäst/tystast (speedy -pumparna). 

Storlek 180 hade nog varit i mer rätt nivå med storlek karet, dock ser jag att de inte finns som nya längre. 

Jag har en Mini 200 i mitt RS G2 XXL 750 och kör den på 66%. Beror dock på ljudet och kanske inte mängden skum. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv kör jag också RE skummare i mina större kar (Tunze i de minsta). Oerhört nöjd med deras byggkvalitet, tysthet och firmas stöd vid problem. En sak som jag skulle vilja flagga för som också RE själva lyfter är vikten av att titta på hela filtersystemet och inte bara skummaren. Bl.a. så berättade de för mig när jag träffade dem att deras Vliesfilter utökar kapaciteten med ca 700l. Mao en skummare som tar 1500l volym och ett vliesfilter innebär att man kan hantera ett system upp emot 2200l. 

 

Sedan håller jag med dig om att doubble cone skummarna inte är av samma kvalitet som deras supermarin/Deluxe men om man inte ämnar sparka och slå på dem så är de av en väldigt bra kvalitet och bättre än t.ex. Deltec enligt min bedömning. Mao det finns kvalitet och överkvalitet och om man väljer mellan en skummare som inte kommer funka perfekt men har superkvalitet och en skummare som är avvägd för karet men har hög kvalitet så skulle jag nog välja det senare. Ett annat alternativ är ju att leta efter en RE Deluxe 180 begagnad och kanske köpa till en ny DC pump?!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har helt rätt @OR20, självklart är prio att skummaren ska passa karet :) Hade gärna sett att royal exlusive sålde en mindre version än 200 av delux varianten(Är envis och vill köpa nytt). Känns bara så tråkigt att "bara" få köpa sig en mindre bra lyx skummare hehe.

 

Får jag vara nyfiken och fråga vad som är problemet med ljudet @nike83? Har hört/läst att alla BKs skummare ska vara väldigt tysta. Mitt nya kar ska stå i vardagsrummet så ljudnivå är av alla högsta grad en av dom viktigaste faktorerna. Får jag även passa på att fråga hur lång tid det tog för dig att få hem ditt kar då du skrev att du har senaste G2 från redsea? Mitt nya kan dom inte ens ge en leveranstid på. Den som väntar på något gott....🙃

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, Sebastian87 skrev:

Du har helt rätt @OR20, självklart är prio att skummaren ska passa karet :) Hade gärna sett att royal exlusive sålde en mindre version än 200 av delux varianten(Är envis och vill köpa nytt). Känns bara så tråkigt att "bara" få köpa sig en mindre bra lyx skummare hehe.

 

Får jag vara nyfiken och fråga vad som är problemet med ljudet @nike83? Har hört/läst att alla BKs skummare ska vara väldigt tysta. Mitt nya kar ska stå i vardagsrummet så ljudnivå är av alla högsta grad en av dom viktigaste faktorerna. Får jag även passa på att fråga hur lång tid det tog för dig att få hem ditt kar då du skrev att du har senaste G2 från redsea? Mitt nya kan dom inte ens ge en leveranstid på. Den som väntar på något gott....🙃

 

de är de tystaste skummarna, men jag är extremt känslig för ljud och kör jag den på full fart så hör jag skummaren. du kan nog inte hitta en tystare skummare.  därav så är det fördel med DC-pumpen så du kan dra ner den lite. jag tror även att pumparna håller mycket längre om de inte går på 100%.

jag fick nog karet på 3 veckor. men de hade det säkert i lager någon stans då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...