Gå till innehåll

Nystartat 49L nano


jjonaas1

Rekommenderade inlägg

Idag är jag inne på dag 3 i uppstarten av mitt första saltvattensakvarium.

Mycket funderingar och frågor dyker upp men jag tänker försöka följa Lasses metod till punkt och pricka.  

 

Det jag har är ett Aquael 49L Nano Reef Duo med tillhörande Versamax 3 HOB Filter, och en doppvärmare 50w inställd på 25grader. 

I filtret har jag två korgar där ena är svampen som följde med och i andra korgen har jag lagt i biobollar i plast då jag läste att det skulle vara bra för bakterietillväxt. 

 

I karet är det 4kg levande sten, och 2,5kg levande sand. 

Jag tillsätter en droppe av Aquaforest bio S varje dag. 

Igår tillsatte jag en fisk i akvariet enligt Lasses rekommendation, det blev en liten kolglöd clown. Den skall matas med fryst artemia eller torra flakes. 

Idag beställde jag städpatrullen, den kommer komma några dagar senare än rekommendationerna men jag får ha lampan släckt lite mer innan den kommer i . Det blev 1st sjöborre svart med långa spröt, 1 st boxarräka, 4 eremiter och 5 olika sniglar. Kanske något mindre än enligt metoden men jag tycker att jag har en ganska liten botten på akvariet så 10 st varje sort hade nog blivit för mycket, hoppas detta blir lagom. (Bild på beställningen nedan) 

 

Nästa steg nu är att tillsätta nitrat dag 5 och kanske mjukkoraller ska läggas i efter ca en vecka står det, men det kanske får vänta lite längre om det nu absolut inte måste i. 


Jag mottager mer än gärna tips och trix från er rutinerade! Även kritik ;) 

 

 

2108416037_IMG_9267862.jpg.9afa8a7b8e559bb34085bc1590e367d5.jpg1184212040_IMG_9268863.jpg.b0085649a8a40e8e9f0cf7409b01f680.jpg

 

129646407_Stdpatrull.png.d6c41107945b79ffb060bf9e6a41697e.png

Ändrat av jjonaas1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följ Lasses metod så kommer det säkert att bli ett jättefint kar! En sak att tänka på med så små kar är dock att man måste hålla koll på värdena rätt rejält så det kan vara bra att börja testa vattnet, om inte annat bara för att lära sig hur testerna fungerar. Du skulle kunna börja testa NO3, PO4, DkH, Ca så här i början med fokus på de två första givet att du ämnar ha mjukkoraller. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, OR20 skrev:

Följ Lasses metod så kommer det säkert att bli ett jättefint kar! En sak att tänka på med så små kar är dock att man måste hålla koll på värdena rätt rejält så det kan vara bra att börja testa vattnet, om inte annat bara för att lära sig hur testerna fungerar. Du skulle kunna börja testa NO3, PO4, DkH, Ca så här i början med fokus på de två första givet att du ämnar ha mjukkoraller. 

Tack. Jag har kollat en del på tester, det finns ju så många olika kit, separata tester och olika stickor med "5 in 1". Vilka tester skulle du rekommendera som är hyfsat enkla? 
Jag såg att Lasse skrev att man inte ska mäta i början då det kan krångla till det och gör att man överreagerar. Därav har jag lagt det åt sidan lite. Men det kanske är lika bra att börja testa lite redan nu för att lära sig. Men Nitrat och Fosfat är alltså det viktigaste? Hur är det med pH? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Lasse har helt rätt i att man när man är nybörjare överreagerar och oftast gör mer skada än nytta genom att tillsätta saker. Det som jag skulle tillägga är att det kan vara bra att lära sig hantverket att utföra testerna så att man jobbar bort handhavandefelen. Om får olika värden pga att man utför testet lite olika varje gång då blir det väldigt svårt att veta vad man ska göra. 

 

Som svar på din fråga så skulle jag säga att om man har mer krävande koraller så är salthalt, temperatur, pH, nitrat, fosfat, karbonathårdhet, Kalcium och magnesium nivå de viktigaste parametrarna. Oftast är det inte det absoluta värdet utan att man håller dessa stabila. 

 

I ditt fall med lite mer förlåtande koraller (förstod det som att du ville ha mjukkoraller) så är det framförallt salthalten, temperaturen, nitrat och fostat värdena som är de viktigaste att hålla ordning på. Mitt råd är att du köper en bra refraktometer för att mäta salthalten (här kan det vara bra att köpa en av bra kvalitet då du kommer ha den en lång tid), sedan bör du ha en termometer så att du kan kontrollera din doppvärmare. Efter detta skulle jag titta på t.ex. Saliferts tester då de är billiga och håller en bra kvalitet. Annars finns Red Sea också som har lite mer påkostade tester. Red Sea hade förr ett packet där man köpte, till en billigare peng än separat, NO3 och PO4 testerna. Om du bor i Norrköping eller i närheten/betalar för att skicka det så skulle du kunna få mitt gamla Red Sea NO3 testkit. Du behöver dock köpa till refill reagenter till det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, OR20 skrev:

Hej,

Lasse har helt rätt i att man när man är nybörjare överreagerar och oftast gör mer skada än nytta genom att tillsätta saker. Det som jag skulle tillägga är att det kan vara bra att lära sig hantverket att utföra testerna så att man jobbar bort handhavandefelen. Om får olika värden pga att man utför testet lite olika varje gång då blir det väldigt svårt att veta vad man ska göra. 

 

Som svar på din fråga så skulle jag säga att om man har mer krävande koraller så är salthalt, temperatur, pH, nitrat, fosfat, karbonathårdhet, Kalcium och magnesium nivå de viktigaste parametrarna. Oftast är det inte det absoluta värdet utan att man håller dessa stabila. 

 

I ditt fall med lite mer förlåtande koraller (förstod det som att du ville ha mjukkoraller) så är det framförallt salthalten, temperaturen, nitrat och fostat värdena som är de viktigaste att hålla ordning på. Mitt råd är att du köper en bra refraktometer för att mäta salthalten (här kan det vara bra att köpa en av bra kvalitet då du kommer ha den en lång tid), sedan bör du ha en termometer så att du kan kontrollera din doppvärmare. Efter detta skulle jag titta på t.ex. Saliferts tester då de är billiga och håller en bra kvalitet. Annars finns Red Sea också som har lite mer påkostade tester. Red Sea hade förr ett packet där man köpte, till en billigare peng än separat, NO3 och PO4 testerna. Om du bor i Norrköping eller i närheten/betalar för att skicka det så skulle du kunna få mitt gamla Red Sea NO3 testkit. Du behöver dock köpa till refill reagenter till det. 

Hej igen, och tack för det bra svaret:D 

Refraktometer har jag skaffat och kontrollerar salthalten varje dag, den ligger på 1,025. 

Enligt Lasses metod skulle jag introducera de första mjukkorallerna nu på tisdag. Jag har inte planerat än vad jag vill ha för koraller, men jag undrar lite vad han menar med mjukkoraller, är det en speciell typ av koraller som heter så eller ingår även vissa typer av LPS i mjukkoraller? Du kanske rent av har något tips på mjukkoraller eller skivor som man kan börja med.

Jag tittade lite på Salt i Västs hemsida där finns det ju 4 olika flikar med koraller, LPS, SPS, Mjukkoraller, och knappar. 

Saliferts tester såg prisvärda ut! Det landar på 288kr för ett NO3 och ett PO4 test. Det kanske jag skulle beställa då. 

MVH Jonas 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Indelningen i olika koralltyper (Mjuk, LPS, SPS och NPS) är något som vi akvarister har skapat. Mjukkoraller är i grova drag de som inte bygger ett kalciumskelett. Mao nät de dör så bygger de inte på revet. Det finns väldigt många fina mjukkoraller som du kan titta på och jag skulle rekommendera dig att välja de du tycker är vackra. LPS pch SPS är stenkoraller som bygger på revet och det som skiljer dem åt är storleken på polyperna. NPS är koraller som inte behöver ljus för att överleva. Att börja med mjukkoraller är bra då de generellt sett är tåliga. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, OR20 skrev:

Indelningen i olika koralltyper (Mjuk, LPS, SPS och NPS) är något som vi akvarister har skapat. Mjukkoraller är i grova drag de som inte bygger ett kalciumskelett. Mao nät de dör så bygger de inte på revet. Det finns väldigt många fina mjukkoraller som du kan titta på och jag skulle rekommendera dig att välja de du tycker är vackra. LPS pch SPS är stenkoraller som bygger på revet och det som skiljer dem åt är storleken på polyperna. NPS är koraller som inte behöver ljus för att överleva. Att börja med mjukkoraller är bra då de generellt sett är tåliga. 

Stort tack! Då har jag lite bättre koll på det.  Då är det någon mjukkorall jag skall ha! :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller nära Skaraborg /Skövde? 

Jag tänkte bara slänga ut en fråga, kanske finns det någon privatperson runt Skaraborg /Skövde som säljer lite enklare mjuk koraller? Jag tyckte det fanns lite dåligt med utbud på nätet... och djuraffärerna här i stan har ju inget till salt. 

Annars får det bli en resa till Göteborg så småningom :)  

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, jjonaas1 skrev:

Koraller nära Skaraborg /Skövde? 

Jag tänkte bara slänga ut en fråga, kanske finns det någon privatperson runt Skaraborg /Skövde som säljer lite enklare mjuk koraller? Jag tyckte det fanns lite dåligt med utbud på nätet... och djuraffärerna här i stan har ju inget till salt. 

Annars får det bli en resa till Göteborg så småningom :)  

 

Lägg in en annons under köpes så hittar du säkert någon som är villig att sälja till dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Update nano: Första korallerna + alger. Tips mottages gärna :)

Nu är första veckan passerad och första korallerna fick flytta i karet. Dock svek jag metoden lite, och valde två st Euphyllia fraggar istället för "mjukisar". Men det ska väl gå bra ändå, det står ju trots allt i metoden "vill man bara starta upp ett saltvattensakvarium för fiskar, lägre djur, mjukisar, de flesta LPS och många ej krävande SPS - ja då är kanske min metod inte är så dålig" Korallerna är riktigt fina och lyser i det blåa ljuset

Jag är dock sugen på att ta bort dom där stenpluggarna dom sitter på och limma fast dom direkt på stenen, då jag inte tycker pluggarna är speciellt vackra. Är det möjigt??


Alger har det även blivit ! Ganska mycket också. jag tänkte börja köra med 100% blått ljus tills imorgon då städpatrullen kommer, så inte algerna tar över och att snäckorna och kräftorna har en chans att beta av det. 


Vattenvärden har jag ju ingen aning om än. Vet inte vilken fas "Cyklingen" är i , hur vet man det? 
Jag har lyssnat på lasses ord " MÄT INGET". Men imorgon kommer det hem ett NO3 test och ett PO4 så jag får väl börja där och sedan googla mig fram om de värdena är bra eller dåliga. Behöver jag några mer tester ? KH, PH? 
Nitrifierande bakterier tillsätter jag ju iallafall varje dag, "Aquaforest BIO S".  

Fiskarna matar jag med tetra flakes. jag lägger i några flingor så jag ser att dom äter upp allt. Testade fryst artemia men det var kuber, det var krångligt att lägga dom i vatten och sedan ta upp dom små mini djuren med pincett för att mata, och det blev mest en sörja av det. 

Korallmat antar jag att jag behöver ha, finns det någon smidig mat till mina koraller som ni kan tipsa om? :) 

 

Korall2.png.2e4f872d28635f94757b147d3c103ef1.png Korall.png.73763a78f9b9cd8b7696356f484247d6.png

Alger

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, jjonaas1 skrev:

 

Jag är dock sugen på att ta bort dom där stenpluggarna dom sitter på och limma fast dom direkt på stenen, då jag inte tycker pluggarna är speciellt vackra. Är det möjigt??


Alger har det även blivit ! Ganska mycket också. jag tänkte börja köra med 100% blått ljus tills imorgon då städpatrullen kommer, så inte algerna tar över och att snäckorna och kräftorna har en chans att beta av det. 


Vattenvärden har jag ju ingen aning om än. Vet inte vilken fas "Cyklingen" är i , hur vet man det? 
Jag har lyssnat på lasses ord " MÄT INGET". Men imorgon kommer det hem ett NO3 test och ett PO4 så jag får väl börja där och sedan googla mig fram om de värdena är bra eller dåliga. Behöver jag några mer tester ? KH, PH? 
Nitrifierande bakterier tillsätter jag ju iallafall varje dag, "Aquaforest BIO S".  

Fiskarna matar jag med tetra flakes. jag lägger i några flingor så jag ser att dom äter upp allt. Testade fryst artemia men det var kuber, det var krångligt att lägga dom i vatten och sedan ta upp dom små mini djuren med pincett för att mata, och det blev mest en sörja av det. 

Korallmat antar jag att jag behöver ha, finns det någon smidig mat till mina koraller som ni kan tipsa om? :) 

 

 

 

 

Tjenare!

 

 - Det går absolut bra att ta bort fraggpluggarna om du vill det och limma korallerna direkt mot stenen.

 

- Med belysningen så är det vettigare att hålla sig till samma eller likvärdigt schema och öka sakta på tiden istället. Många börjar med bara 5 -6h tänt per dag. Jag brukar köra fullt ös på en gång och justera efter vad korallerna vill ha. Städpatrullen får ta hand om resten och de ska i tidigt vilket du redan tänkt på.

 

- Gällande kemin så rekommenderar jag att du läser "saltvattenskemi for dummies". Kort och gott så är det främst kvävecykeln du vill ha koll på för att se hur du ligger till i cyklingen. Andra mättester som är bra att ha och testa regelbundet är KH, PO4, Salinitet, Ca, Mg. Även PH är intressant men inte akut att fokusera på i början. KH, Ca och Mg är viktigt för korallerna att trivas där KH är den mest instabila där du ser rätt snabba fall i värdet om man inte är där och byter vatten eller doserar upp KH. Nu i början kan du också se att Mg förbrukas mycket vilket kan vara bra att hålla ett öga på.

 

 

- Nu har jag mkt mer fisk men jag brukar spola en 10 kuber åt gången och ha i kylen ett par dagar, och så slänger jag i några skopor 1-2 ggr per dag. För dig borde det vara helt ok att mata med ett kryddmått om dagen med fryst. 

 

- Korallmat är inte nödvändigt för de koraller du har köpt nu, men det finns lite LPS pellets och dylikt som euphyllior gillar. De kan också matas med frysfoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, kaptenen skrev:

 

Tjenare!

 

 - Det går absolut bra att ta bort fraggpluggarna om du vill det och limma korallerna direkt mot stenen.

 

- Med belysningen så är det vettigare att hålla sig till samma eller likvärdigt schema och öka sakta på tiden istället. Många börjar med bara 5 -6h tänt per dag. Jag brukar köra fullt ös på en gång och justera efter vad korallerna vill ha. Städpatrullen får ta hand om resten och de ska i tidigt vilket du redan tänkt på.

 

- Gällande kemin så rekommenderar jag att du läser "saltvattenskemi for dummies". Kort och gott så är det främst kvävecykeln du vill ha koll på för att se hur du ligger till i cyklingen. Andra mättester som är bra att ha och testa regelbundet är KH, PO4, Salinitet, Ca, Mg. Även PH är intressant men inte akut att fokusera på i början. KH, Ca och Mg är viktigt för korallerna att trivas där KH är den mest instabila där du ser rätt snabba fall i värdet om man inte är där och byter vatten eller doserar upp KH. Nu i början kan du också se att Mg förbrukas mycket vilket kan vara bra att hålla ett öga på.

 

 

- Nu har jag mkt mer fisk men jag brukar spola en 10 kuber åt gången och ha i kylen ett par dagar, och så slänger jag i några skopor 1-2 ggr per dag. För dig borde det vara helt ok att mata med ett kryddmått om dagen med fryst. 

 

- Korallmat är inte nödvändigt för de koraller du har köpt nu, men det finns lite LPS pellets och dylikt som euphyllior gillar. De kan också matas med frysfoder.

Tjena ! 

Stort tack för ett bra svar, det var precis vad jag behövde :D 

Man har ju 1000 frågor i huvudet och undrar hela tiden vad man borde och inte borde göra... 

 

Angående min belysning, så är det ju ingen avancerad lampa egentligen utan det är den "aquael leddy slim 10W" som följer med akvariet. Det finns tre olika lägen : Vitt, Vitt/blått och blått. När man säger att man ökar intensiteten på lampan, menar man att man ökar med vitt då? Eller har man majoriteten blått på ändå för att korallernas färger ska synas till max ? I framtiden vill jag nog uppgradera belysningen så man får någon mer ställbar lampa.  

 

Den där kemi guiden skall läsas på ! Nitrat och fosfor tester kommer idag, men så småningom ska jag fixa KH, Ca och Mg också då. Efter att jag läst på PDF filen så jag förstår vad som är viktigt att hålla koll på förstås. 


Bra tips med kuberna, jag trodde att det bara vad själva djuren man lade i då han skrev 3-6 stora artemia per dag, men mina är nog långt ifrån stora så jag får nog köra  på kryddmått metoden och skopa upp hela sörjan som blir när kuben har löst sig i vattnet. Då skippar jag även korallmaten ett tag för att få lite mindre att tänka på så här i början :) 

Tänkte lite på mitt filtersystem också. I mina korgar i Hang On the Back filtret så har jag en svamp  i den ena korgen, och biobollar i den andra. Men jag tycker svampen är ganska grov så partiklar åker ganska lätt igenom filtret, finns det något finare filtermaterial jag skulle kunna lägga i ? 

filter.jpg.ddb781ee7a2faf7b9e42d667904b5dd7.jpg

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-11-22 at 09:57, jjonaas1 skrev:

Angående min belysning, så är det ju ingen avancerad lampa egentligen utan det är den "aquael leddy slim 10W" som följer med akvariet. Det finns tre olika lägen : Vitt, Vitt/blått och blått. När man säger att man ökar intensiteten på lampan, menar man att man ökar med vitt då? Eller har man majoriteten blått på ändå för att korallernas färger ska synas till max ? I framtiden vill jag nog uppgradera belysningen så man får någon mer ställbar lampa.  

 

Tänkte lite på mitt filtersystem också. I mina korgar i Hang On the Back filtret så har jag en svamp  i den ena korgen, och biobollar i den andra. Men jag tycker svampen är ganska grov så partiklar åker ganska lätt igenom filtret, finns det något finare filtermaterial jag skulle kunna lägga i ? 

 

 

 

 

Då är jag med på vad du har för belysning! Det jag var inne på är att många av de LED belysningar som finns idag går att justera intensiteten på de olika färgerna i ljusspektrat. På de dyrare belysningarna så har du oftast en app eller kan logga in via datorn och justera exakt till hur du vill ha det. Detta lägger dock på ett extra lager komplexitet. Bara för att det är snygg för ögat betyder det inte nödvändigtvis att det är bra för korallen i sig. Så på det sättet var det lite enklare "förr" då man körde med metallhalogen och det bara fanns två alternativ, av och på :)

 

Många kör dock fortfarande med T5 lysrör och det funkar hur bra som helst. 

 

Men de flesta av de mer kända märkena inom LED äger många och det finns mycket erfarenheter kring vad ett bra vs dåligt ljusschema är så man ska inte bli skrämd för det. 

 

När det gäller filtret så finns det filtermatta i olika täthet. Dock ser det ut som du redan har en ganska tät men det kan säkert gå att hitta finare än så. Jag brukar köra med filtervadd om det är mycket partiklar i vattnet.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, kaptenen skrev:

 

Då är jag med på vad du har för belysning! Det jag var inne på är att många av de LED belysningar som finns idag går att justera intensiteten på de olika färgerna i ljusspektrat. På de dyrare belysningarna så har du oftast en app eller kan logga in via datorn och justera exakt till hur du vill ha det. Detta lägger dock på ett extra lager komplexitet. Bara för att det är snygg för ögat betyder det inte nödvändigtvis att det är bra för korallen i sig. Så på det sättet var det lite enklare "förr" då man körde med metallhalogen och det bara fanns två alternativ, av och på :)

 

Många kör dock fortfarande med T5 lysrör och det funkar hur bra som helst. 

 

Men de flesta av de mer kända märkena inom LED äger många och det finns mycket erfarenheter kring vad ett bra vs dåligt ljusschema är så man ska inte bli skrämd för det. 

 

När det gäller filtret så finns det filtermatta i olika täthet. Dock ser det ut som du redan har en ganska tät men det kan säkert gå att hitta finare än så. Jag brukar köra med filtervadd om det är mycket partiklar i vattnet.

 

 

Då får det bli en värre lampa sen i framtiden när jag märker att korallerna behöver det :D kanske en AI Prime. 
Jag var iväg igår och köpte filtervadd och tryckte i, nu har jag halva biobollar och halva filtervadd :D det verkar rensa ut småpartiklar bra och vattnet blir väldigt klart. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det gått ca 2,5veckor och det verkar rulla på bra i karet.

När jag fick hem städpatrullen så var tyvärr tre av fyra eremiter döda, och en snäcka dog några dagar efter introducering. Men 5 olika snäckor, en eremit, en sjöborre och en enarmad boxarräka verkar håll ordning på städningen, har endast skrapat rutorna och rört runt lite i sanden, stenarna är rena och fina. Endast lite lila nyanser och små små alger på dom. 

 

Igår fick det flytta i två clownfiskar och en stor euphyllia torch med ca 5-6 huvuden, det var kul att få lite mer liv i akvariet. Min lilla tomatclown ligger bakom doppvärmaren dagarna i ända och kommer endast fram när det vankas matning, men den kommer bra överens med dom nya fiskarna. 

Möblerade även om stenarna för att få en liten platå så man kunde placera koraller bättre, samt att det känns rymligare i karet

En Kessil A80 fick det även bli, jag tyckte det kunde vara bra nu när jag har lite koraller att ha en lampa som följer ett konstant tidsschema och att man kan exprimentera lite med det blåa och vita ljuset. Mycket nöjd! 

Det verkar som min cirkulation är tillräcklig. Alla mina tre euphyllior svajar fint och öppnar sig helt och hållet. 

Kul att det inte har blivit några större problem! (än) 

 

Har endast testat nitrat och fosfat än så länge. Igår låg nitrat mellan typ10-20 och fosfat 0,03

 

 

image.jpeg.c4d38312d4e7c9def11b6552ce74fcd9.jpegimage.png.b10363398378f9c5c1213b65e7e837cb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

5 veckor passerat. 

Måste säga att jag har haft bra flyt hittills. 

Korallerna slår ut mer och mer och det levande verkar trivas bra. Räkan har ömsat skal och fått två klor nu. 

Ska inte sticka under stolen med att jag redan är sugen på ett större akvarium för att kunna utvidga kolonin lite men det får bli ett framtida projekt. Alternativt köpa ett och starta upp med bara sten och vatten så det får cykla ordentligt. 

 

Första vattenbytet gjorde jag förra veckan och även första testerna! (Testerna är innan vattenbyte) 

5/12: 

NO3: 20ppm 

PO4: 0,01ppm

KH: 8,6

Ca: 400ppm

Mg: 1350ppm

Märker att den nya lampan har fått korallerna att slå ut extra mycket, ,men nackdelen med den är att jag behöver skrapa rutorna ca 2ggr per dag om den ska vara kliniskt ren... 🤣

 

vit.jpg.ec52bb0aca4c74cfcfe54520b000849e.jpg111.jpg.6f6a7e039b03e14e3e52f4bd0dc19a1f.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...