Gå till innehåll

Biltemas superlim inte så super längre


OR20

Rekommenderade inlägg

Biltema hade fram till för ett halvår sedan ett superlim som hete superlim 60s (cyanoacrylat) som var väldigt bra att limma stenkoraller med. Det hade en bra viskositet och var väldigt trögflytande. Att det sedan kom i en 20 grams  förpackning och bara kostade ca 65kr gjorde inte saken sämre. Nu har de dock bytt ut detta till en ny version med samma namn (art nr 36-2375) men med lite annorlunda tub men också sänkt priset till 60kr. Man har dock passat på att ändra viskositeten och gjort limmet lättflytande...... mao inte lämpligt för att lima koraller. Jag skriver detta då det är det andra limmet som jag testat de senaste dagarna som varit aldeles för lättflytande för att fungera väl till att limma koraller. Det andra var Microbe lifts lim som också var förvånansvärt lättflytande. Detta fungerade dock bra till att limma stenar vilket jag då höll på med.. Om någon känner till vart man kan köpa bra trögflytande cyanoacrylat lim till ett bra pris så är det mycket uppskattat om ni kan dela med er nedan.

 

(Själv fick lag lösa det genom att köra den gamla klassiska lim/epoxy/lim varianten på de två koraller som jag var tvungen att limma om efter att en sjöborre varit framme.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Asch då, det var ju ett trevligt pris på den annars. Jag har använt Biltemas lilla 3 grams tub(36-24372) på sistone, mest för att testa. Den är någorlunda ok men tuben är pytteliten. Räcker bara för en 6-7 fraggar med mina behov skulle jag uppskatta.

 

Det limmet jag tyckt om mest är ATIs easy glue. Men en sådan burk kostar ca 200 kr och det blir ännu dyrare för jag hinner inte använda upp hela innan halva burken stelnat och blivit oanvändbar. Men det var överlägset i användarsynpunkt. Tänk om de haft 10 ml förpackningar för en 50-lapp istället, det hade matchat mina behov bättre.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra tips. Då ska jag ta och testa dessa två! När vi ändå pratar limma koraller, Per och Daniel ni kan säkert detta knep men det kanske finns någon annan som inte vet om det, så tänkte jag berätta hur man kan göra en kombo av lim och epoxy för att få ett bra bond. 

 

"Smörgåslimning av koraller"

Du behöver:

* lämplig stenkorall

* Två komponents epoxy

* Superlim (cyanoacrylat)

 

 

Börja med att bryta av en frag av vald korall. Storleken spelar inte så stor roll för hur man går tillväga utan det går att göra med kolonier också. JAg har själv gjort det när kirurgerna varit framme och lekt ;) Blanda ihop två lämpligt stora bitar av epoxy och knåda ihop dem. När detta är gjort rullar man en boll och trycker korallen in i den lite lätt. Ta bort korallen och spruta en liten klick med superlim i gropen och sätt tillbaka korallen. Man kan här trycka till epoxy runt korallen så att det binder bra. När detta är gjort tar du och vänder på det så att korallen är neråt och gör en liten grop på botten samt sätter dit en klick med superlim. Sedan är det bara att trycka dit korallen med alla delarna vid lämplig plats i karet. Du kommer då att ha följande lager:

 

Vatten

Korall

Superlim

Epoxy

superlim

Sten

 

Hoppas att detta kan hjälpa någon.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...