Gå till innehåll

Tyst returpump


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Tjabba!

Nu är jag less på oljud igen smiley5.gif den här gången genererat av returpumpen.

Jag har en Eheim 1060 nu som vibrerar väldigt mycket och sprider oljud i hela lägenheten vilket är okul

smiley6.gif

Jag har provat 2st 1060 och det är samma oljud från båda, så det är ingen deffekt på själva pumpen!

Jag vill ha tipps til en ersättare till denna pump där det primära är att den är TYST. Har hört att deltecs är tysta men de är lite väl kraftfulla för mitt lilla akvarium. då kapaciteten börjar överskrida 2000L/H blir det oljud i överrinningen istället nämligen.

vad har ni för erfarenheter av tex Aquabee? Är det samma vibrationsproblem där då den arbetar under tryck?

Mer förslag önskas! smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jag har en aquabee 3000 som jag är jättemnöijd tycker den går tyst och fint den pumpar till en 200 liters akvarium som är 180 högt (pelare akvarium)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 1060 som retur. Den är kopplad till en slang som går till akvariet. Inte till pvc rör alltså.

Jag har lagt en pinne över sumpen på den har jag hängt pumpen, så att den hänger fritt i vattnet.

Har du den på golvet kan du prova med en vibrationsdämpande matta. Dessa finns hos ett företag i Stockholm (bifogar länk).

http://www.kuntze.se/index1.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en eheim som retur den lät också en massa men sen limmade jag fast ett liggunderlag på den så att den inte står direkt på glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat det mesta med den här pumpen och eftersom jag bor i en etta så har jag väldigt låg toleransnivå på oljud. Jag tycker verklign inte den där pumpen är tyst. Jag har hängt upp den, provat olika material under, har en silikonslang mellan pmpen och PVC rören och bytt både pump/impeller dock hjälper inget tillräckligt bra.

Problemet är att hur jag än bär mig åt så sprider den vibrationer som fortplantar sig ner i bänkstommen.

Jag vill ha tipps om en ny TYST pump, eheim har jag gett upp hoppet om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Håller med Tomas, köp en QuietOne-pump, man måste lägga huvudet intill för att överhuvudtaget höra att den är igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då finns det nog ingeet att göra mer än att byta tyvär.

Jag kör med ett Fluval ytterfilter det är knäpptyst jag kör det tomt tycker det funkar bra tar lite plats bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört om Quiet one att kvaliten kan vara väldigt dålig på många av dom, har hört detta från en butiksägare men har inga egna erfarenheter, så detta är altså bara vad jag hört.

Skulle nog satsat på tex en Deltec, skall ju vara så gott som helt tysta och vad jag har uppfattat från inlägg här på forumet så verkar många vara väldigt nöjda med dom.

Själv har jag en Black devil 8000, den är också helt tyst förutom nu när jag lyckades pilla sönder axeln till impellern då jag skulle göra rent den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också läst att den äldre modellen har dålig kvalitet, men att det ska vara fixat till den nya men att ljudvolymen ska vara hög istället.

Jag hart två saker som begränsar valet av pump rätt mycket.

1. Den måste vara dränkbar eftersom jag inte har plats för en extern i skåpet.

2. Den får inte ge mer än 2500L/H på 1meters höjd efter 5st 90graders vinklar genom 20mm rör, eftersom ytavrinningen börjar låta då.

Dessa två faktorer begränsar en hel del tyvärr. Det verkar inte som det fins mindre pumpar med hög kvalitet av någon anledning smiley19.gif

Därför har man väll bara valet av QuietOne (om den är tyst?!?! altså nya modellen) och Aquabee. I Övrigt verkar det inte finnas så mycket förutom Ehgeim och OceanRuner men de är ju som bekant högljuda.

Det jag skulle vilja ha är info hur aquabeen arbetar under tryck, eheimen är tyst om den får jobba utan tryck men så fort det blir tungt börjar den vibrera otroligt mycket. Jag vill veta om samma tendens fins hos Aquabeen.

Sen vill jag veta om någon här har erfarenhet av den nya QuietOne.

Tack för hjälpen hittils iaf! smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag hörde om quiet one gäller även den nya där problemen från den gamla skall vara åtgärdade, handlaren jag skrev om talade jag med för ca 1 vecka sedan och han hade just haft ännu ett problem med en ny quiet one och bestämt sig för att lämna tillbaka dom han har hemma på lager.

Kolla på den minsta Deltec, vet inte vad den ger men det skall finnas ett reglage på den där du kan ställa om den i flera lägen.

Aquabee är ganska tyst men tex en 3000 är klenare än en Eheim 1060 bara så du tänker på det, kanske blir för klen om en 1060 är lagom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gamla Quet one pumpen blir väldigt varm ca 50-60 grader vilket medför förhöjd temp i akvariet, annars har den funkat bra för mig. Vet inte hur den nya är.

Med tanke på flödet så kan du ju alltid strypa det med en kran efter pumpen .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min aquabee pumpar 200 L/H och har en lyfthöjd på 3 m. Låter ingenting.

Har gått bra och pumpar inte så rysligt mkt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett att 2000/1 och 3000 har i princip samma kapacitet på den där höjden. Frågan är vilken man ska välja då? 2000/1 verkar ju vara anpassad för att trycka och borde då rimligen vara bättre för det, mao mindre vibrationer.

Nån som kan bekräfta det?

Jag har just varit och köpt ljudisoleringsskivor också. Som ni märker är jag duktigt less på ljudet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...