Gå till innehåll

Varför Red Sea kar?


MichaelE

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat på detta ämne ett bra tag och efter ett samtal med en bekant jag stötte på när jag var och handlade på aquariatech vars framruta hade, likt många andras, släppt så tänkte jag att det kunde vara en intressant diskussion. 
 

Så, varför är red sea kar de tveklöst mest köpta karen i Sverige (och säkert i världen) vad gäller ”färdiga” akvarium? 
 

Jag kan säga som en tidigare ägare att kvalitén är minst sagt bedrövligt kontra priset man får betala för ett av dessa kar. 
Möbeln är rätt nära Ikea-kvalité och silikonet de använder är troligtvis även det av lägre kvalité…inte minst bevisat av mängden problem de verkar ha med läckage och liknande. 
 

Det är stor skillnad på silikon och silikon och efter att ha pratat med en hel del folk i  branschen är det relativt troligt att de använder sig av billigt kinesiskt silikon ist för det tyska som de flesta tillverkare i Europa använder sig av. 
 

Jag hade förstått fenomenet om de var ensamma på marknaden men så är inte fallet. Det finns ett flertal tillverkare som producerar vackra akvarium av hög kvalité och till på köpet har sin produktion i Europa, tex Aquaforest, Elos, Giesemann mf. Ett antal av dem gör t.o.m. sina bänkar med en metallram och i aquaforests fall är deras bänk tillverkad av samma plywood som man tillverkar exklusiva båtar i samt kan visa upp ett certifikat på sin hållbarhet. 

Alla långt bättre lösningar än red seas MDF/spånskivor och vad man ska förvänta sig i denna prisklassen.
Priset är inte heller någon större skillnad. 
Man kan i princip få ett custom kar för samma pris för bövelen (det har dock sina egna problem).

 

Jag anser att red sea är kar av relativt låg kvalité men med ett pris som hör hemma i premiumsegmentet. 
 

Slutligen finns det även aspekten att man bör, i så stor utsträckning det är rimligt, stödja europeisk produktion.

 

Vad säger ni? För mig går inte ekvationen ihop.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall: det finns ju många begagnade som säljs billigt :)

 

Sen är bänkarna inte tillverkade av spånskiva eller MDF:

"The marine-spec laminated cabinets follow the contour of the glass, and are all made of plywood. Larger models are now reinforced with aluminum supports."

 

Att nya kar börjar läcka är dock riktigt kasst! Är det ett större problem hos Red Sea än andra tillverkare eller är det mängden kar de säljer som gör att man hör talas om det?

Ändrat av PerS
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I would say the quality is good, maybe not Waterbox good but still acceptable.

They have wide range of tanks and sizes and vey available...you don't need to wait 2 years to get your tank and the pluming is already done.

 

I had a water splash out of my nyos reactor that flooded the cabinet and the room when we were away on vacation but the stand stayed strong and didn't show any sign of water damage. my floor on the other hand 🙈

 

I have the XXXL900 G1 and my only problem with it is that it has no rim :) so when my hybrid Achilles chases my Polyzona they splash water out of the aquarium....wish I could change to S-1000 which has the euro bracing and metal stand thou. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, PerS said:

I mitt fall: det finns ju många begagnade som säljs billigt :)

 

Sen är bänkarna inte tillverkade av spånskiva eller MDF:

"The marine-spec laminated cabinets follow the contour of the glass, and are all made of plywood. Larger models are now reinforced with aluminum supports."

 

Att nya kar börjar läcka är dock riktigt kasst! Är det ett större problem hos Red Sea än andra tillverkare eller är det mängden kar de säljer som gör att man hör talas om det?

Fair enough. Begagnade kar är en annan femma. 
 

Mitt red sea var definitivt av MDF. Det såg man tydligt när det kom lite vatten på en sömn och det svällde upp så att man såg innanmätet. 
 

Mängden kar spelar absolut roll men den galna mängden av folk som får problem verkar inte vara i proportion. Det finns andra tillverkare som också säljer stora volymer av kar och man hör inte om dem öht.
 

57 minutes ago, farham60 said:

I would say the quality is good, maybe not Waterbox good but still acceptable.

They have wide range of tanks and sizes and vey available...you don't need to wait 2 years to get your tank and the pluming is already done.

 

I had a water splash out of my nyos reactor that flooded the cabinet and the room when we were away on vacation but the stand stayed strong and didn't show any sign of water damage. my floor on the other hand 🙈

 

I have the XXXL900 G1 and my only problem with it is that it has no rim :) so when my hybrid Achilles chases my Polyzona they splash water out of the aquarium....wish I could change to S-1000 which has the euro bracing and metal stand thou. 

 

 

Agree to disagree in terms of quality….at least at this price range. As a previous owner I would describe the tank I had as cheaply made, basically Juwel quality…which is fine if they cost the same. 
 

I didn’t have a leak but just normal clumsiness leading to some splashing caused my stand to swell. 
Also, the plumbing is brittle as hell and they use proprietary stuff making it damn difficult to work with.

 

In terms of wait I totally get that but there are superior options that are also of the shelf…that’s basically what I’m asking: why don’t you see any Elos or Giesemann tanks in peoples homes? I just don’t get it.

 

It’s basically the same thing with lighting. Are radions or hydras the best option for 90% of applications? Doubt it. Yet you hardly see any GNCs, Lani leds, Mithras etc etc.

Ändrat av MichaelE
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

anledningen till att jag köpte ett Reefers 750 xxl V2 var att måtten var perfekta och offerten jag fick från diamantakvairum var på samma nivå. då har RS tänkt åt mig och jag slipper funder på rördragningar etc.

jag är faktiskt väldigt överraskad över kvalitén och hur genomtänkt det är. skruvar i sumpskåpet har "lock" för att de inte ska rosta, samtliga rör passar perfekt. 

det enda jag är nervös för är silikonet och vilka konsekvenser ett släpp av skulle ha för min hobby. 

 

jag håller med @farham60 och saknar faktiskt också en kant runt karet. det hade sparat många kr på själva akvariet (tunnare glas och lättare), sluppit köpa de starkaste magneterna, samt att det hade funnits en möjlighet att inte typ 5 fiskar hoppat.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte så mycket att jämföra med, köpte mitt RS 525XL begagnat. Årsmodell 2019. 

Det jag stör mig något oerhört mycket på är ljudet från överrinningen.

Jag justerar minimalt på ventilratten i princip varje gång jag går förbi akvariet, men lyckas aldrig få det helt utan ett sörplande- eller porlande ljud.

Har svårt att tänka mig fler tillverkare i denna prisklass som misslyckats så kraftigt med denna funktion! :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Jojo said:

Jag justerar minimalt på ventilratten i princip varje gång jag går förbi akvariet, men lyckas aldrig få det helt utan ett sörplande- eller porlande ljud.

Det kanske är det eviga justerandet som är problemet ;) Det tar ganska lång tid för vattnet att nå sitt nya jämviktsläge, så vänta länge mellan justeringarna. Och får man inte till det helt så brukar ett litet flöde genom nödröret göra det ganska tyst ändå.

 

Men jag håller med om problemet i sig; det borde inte vara svårt att göra ett system som inte är fullt så känsligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 hours ago, MichaelE said:

Mitt red sea var definitivt av MDF. Det såg man tydligt när det kom lite vatten på en sömn och det svällde upp så att man såg innanmätet.

Hm, skumt. Jag har två clowner som skvätter ner baksidan regelbundet, men bänken är opåverkad. Har borrat och skruvat i bänken för att sätta upp saker också, och min är definitivt inte MDF. De skulle ju kunna ha använt MDF tidigare dock (tror mitt kar är runt 6 år gammalt).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, PerS skrev:

Det kanske är det eviga justerandet som är problemet ;) Det tar ganska lång tid för vattnet att nå sitt nya jämviktsläge, så vänta länge mellan justeringarna. Och får man inte till det helt så brukar ett litet flöde genom nödröret göra det ganska tyst ändå.

 

Men jag håller med om problemet i sig; det borde inte vara svårt att göra ett system som inte är fullt så känsligt.

Jag har väntat mellan justeringarna, tro mig jag har provat!

Återstår bara att byta massa delar, men ska det behövas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Jojo skrev:

Jag har väntat mellan justeringarna, tro mig jag har provat!

Återstår bara att byta massa delar, men ska det behövas?

med en DC-pump som kan justeras så har jag inget problem att nå balans. dock krävs det stabil nivå i facket med returpumpen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, nike83 said:

anledningen till att jag köpte ett Reefers 750 xxl V2 var att måtten var perfekta och offerten jag fick från diamantakvairum var på samma nivå. då har RS tänkt åt mig och jag slipper funder på rördragningar etc.

jag är faktiskt väldigt överraskad över kvalitén och hur genomtänkt det är. skruvar i sumpskåpet har "lock" för att de inte ska rosta, samtliga rör passar perfekt. 

det enda jag är nervös för är silikonet och vilka konsekvenser ett släpp av skulle ha för min hobby. 

 

jag håller med @farham60 och saknar faktiskt också en kant runt karet. det hade sparat många kr på själva akvariet (tunnare glas och lättare), sluppit köpa de starkaste magneterna, samt att det hade funnits en möjlighet att inte typ 5 fiskar hoppat.


Ja, det är väl lite det jag inte förstår. Samma pris som ett custom kar där man har möjligheten att skräddarsy lösningen. Bara saker som att man kan få ett shadow overflow och bli av med den interna boxen som tar upp plats och ställer till det för cirkulationen samt euro brace etc.

sen att jag tycker diamant är ena jäkla rötägg är en annan femma.

 

Tittade du på andra tillverkare också? Tex så har Elos liknande storlek med en riktig stålram och intern euro brace på bottnen och, vad jag vill minnas, för ett snarlikt pris.

 

Vad gäller bänken går våra åsikter isär, jag tycker den känns bra jäkla klent byggd. Speciellt om man jämför med bänkar med stålram…eller bänken jag byggde till mitt nuvarande kar som tog några timmar att dra ihop, tål lite över 7000kg och kostade 3000kr i material.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red sea är väl helt enkelt en av de äldre tillverkarna av färdiga lösningar.

sen är det rätt stor skillnad mellan de lite äldre karen och de nya g2 eller S serien.

 

Där har man bland annat ändrat material till marin plyfa, fixat ventilen för inställning av overflow mm. S serien är tom eurobraced.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag en rs 300 g2 och hiyills är jag nöjd även om jag skulle skaffa ett större kar nog skulle skaffa ett med eurobrace både uppe och nere.

 

Anledningen till att jag valde red sea är att deras kar hade rätt dimension och för en nybörjare enklare att hantera än att hålla på och bygga en massa själv

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 hours ago, Oscarhaglund said:

Själv har jag en rs 300 g2 och hiyills är jag nöjd även om jag skulle skaffa ett större kar nog skulle skaffa ett med eurobrace både uppe och nere.

 

Anledningen till att jag valde red sea är att deras kar hade rätt dimension och för en nybörjare enklare att hantera än att hålla på och bygga en massa själv


Deras nya serie av kar ser absolut bättre ut, däremot får man pröjsa nästintill 60k för deras största kar. Jag att tror jag betalade kring 17 för mitt custom bygge (ifs bara akvariet då) som dels är större och gjort i Europa. 
 

Tittade du på andra alternativ eller red sea var det självklara valet av någon anledning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, MichaelE said:


Deras nya serie av kar ser absolut bättre ut, däremot får man pröjsa nästintill 60k för deras största kar. Jag att tror jag betalade kring 17 för mitt custom bygge (ifs bara akvariet då) som dels är större och gjort i Europa. 
 

Tittade du på andra alternativ eller red sea var det självklara valet av någon anledning?

Jag tittade även på waterbox men deras var några centimeter djupare vilket passade lite sämre med de omkringliggande möblernas dimension.

Tittade även på ett custombygge från akvarielagret men ville inte hålla på med rördragning och sånt i mitt första akvarium.

 

Men håller med, deras stora är hutlöst dyra

Ändrat av Oscarhaglund
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...