Gå till innehåll

vitt bottenglas vit barebottom


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Är på gång att starta ett nytt kar. Blir en bottenyta på ca 160x70cm. Vill köra barebottom men slippa se glaset och ha en vit botten. Gärna att det inte reflekterar och har lite skrovlig yta därav inte måla botten på utsidan..

 

1. Amerikanarna kör ofta en vit plastskiva på botten. Någon som testat? inget jättefan av denna ide då om jag väljer sand i framtiden är rädd att sand kan komma in i mellan skiva o glas. Är nog svårt att limma den då plast fäster dåligt med tex silikon över tid.

 

2. Använda en vit gummi dammtätningsfärg och måla insidan med. De skall vara livsmedelsgodkända men hittar inte så mkt info om hur de står sig i saltvatten över tid. Inspel på denna ide?

 

3. försöka få tag på vit akvariesilikon, se om det går att späda lite och låta det fylla botten.

 

Andra idéer eller förslag, hur hade ni gjort?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för inspel @nike83@PerS

Man kanske kan slipa glaset lite för att matta ner blänket (tänk typ som duschdushdörrar brukar vara.) Vill helst inte att det skall synas att det är blankt glas.

Annars vore väl silikon iden fungera. Tar ju bra lång tid innan tex kalkalger fäster på fogarna i akvariet. Om man sedan borstar av det med jämna mellanrum.

Någon som vet hur de som kör vita plastskivor brukar göra? fäster algerna dåligt för där kan väl inte rakblad heller vara en bra ide..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, Ted Camenius said:

Är på gång att starta ett nytt kar. Blir en bottenyta på ca 160x70cm. Vill köra barebottom men slippa se glaset och ha en vit botten. Gärna att det inte reflekterar och har lite skrovlig yta därav inte måla botten på utsidan..

 

1. Amerikanarna kör ofta en vit plastskiva på botten. Någon som testat? inget jättefan av denna ide då om jag väljer sand i framtiden är rädd att sand kan komma in i mellan skiva o glas. Är nog svårt att limma den då plast fäster dåligt med tex silikon över tid.

Det kanske går att använda vitt, mjölkfärgat eller frostat glas? Speciellt frostat glas kan vara lite skrovligt, fast då kommer nog smuts och kalkalger att fastna.

 

Ett annat alternativ kan vara att silikonlimma fast skivor av kalkstenimitation på botten, t ex såna här: https://backtonature.se/en/products/types/riff

eller https://backtonature.se/en/product/slimline-background-80a-white-limestone-3000152/

 

 

5 hours ago, Ted Camenius said:

2. Använda en vit gummi dammtätningsfärg och måla insidan med. De skall vara livsmedelsgodkända men hittar inte så mkt info om hur de står sig i saltvatten över tid. Inspel på denna ide?

Risken är nog att den lossnar eller slits med tiden.

 

5 hours ago, Ted Camenius said:

3. försöka få tag på vit akvariesilikon, se om det går att späda lite och låta det fylla botten.

 

Finns det vit silikon som inte innehåller antimögelmedel? Även om det finns är nog risken att den slits eller lossnar också.

 

3 hours ago, PerS said:

Om du vill att botten ska vara vit över tid så tror jag ändå att det är bäst att måla undersidan av botten så att du kan skrapa botten när det börjar växa alger på den.

Blir det inte bara en spegeleffekt då, precis som med sidorutorna? Låter även svårt att göra rent med algskrapa.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Christian J skrev:

Blir det inte bara en spegeleffekt då, precis som med sidorutorna? Låter även svårt att göra rent med algskrapa.

 

 

Nej, det blir det inte. Inte om det sitter direkt på glaset. Du kommer se den vita färgen i det här fallet. Satt och dubbelkolla detta på mina egna kar här nu 🙂 Minst luftficka där det inte sitter direkt på glaset kommer däremot att reflekteras som en spegel. Därför fungerar det inte alls lika bra att ställa akvariet på något vitt. Då får man bara små fläckar med vitt då materialet aldrig får en så pass stor anlagsyta som man kan tro.

 

Men det är fortfarande underlägset att ha det vita på "rätt" sida av bottenskivan. För du kommer se att du har ett vitt underlag under en genomskinlig glasbotten. Inte att akvariet har en vit botten så att säga.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, NovemberRain skrev:

Jag valde en vit folie att applicera på undersidan ifall jag skulle vilja köra utan sand i framtiden, men också för att slippa mörka zoner om sanden inte ligger kvar på vissa ställen. Har haft utan sand ett tag och håller man efter med skrapan blir algerna inga problem.

 

884627668_Namnls.png.3fa6b215be4d29060ae7c95775f50a90.png

Tack, det där ser bra ut 👍😀 jag kör nog på nåt liknande. Blir enklast och är lätt att hålla rent. Blir heller inget meck om jag sedan väljer att köra med sand. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...