Gå till innehåll

Övervaka kh utan att automatdosera vad välja?


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Är sugen på testa en kh övervakare på mitt nya system. Men vet inte riktigt vilken jag skall välja.

Behöver inte mäta kh flera gg om dagen, har heller inget behov av att den styr doseringen av tex balling. 
Det jag söker är att få ett kh testresultat, räcker med en gång per dag.
Jag ser då om kh börjar röra sig och kan själv ställa om ca-reaktorn eller höja ballingtillsatsen.

Jag ser det manuella lite som ett säkerhetsbälte. Får jag ett tokigt mätresultat kan jag testa manuellt en gång innan åtgärd.

har alltid försökt hålla all teknik så enkel och basic som möjligt. Då blir det mer tid till att njuta av fisk och koraller istället för att pilla med tekniskt strul, för kan något gå sönder så visst gör det precis timmen innan man packar in barnen i bilen för att åka till Arlanda eller liknande 😅

Söker alltså detta.

-Så enkel men ändå driftsäker som möjligt.

-låg driftkostnad prioriteras

-skall gärna ge en notis vid avvikelse

-nypriset skall vara rimligt men månadskostnaden är viktigare.

-räcker med kh behöver ej mäta ca/mg


Någon som kan peka mig i rätt riktning? 

 

Ändrat av Ted Camenius
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Ted Camenius changed the title to Övervaka kh utan att automatdosera vad välja?

Själv är jag ett fan av GHL då jag upplever deras grejer som mer gediget byggda kontra merparten av ”plastaskiten” som är vanligt inom hobbyn. 
Installerade nyligen en KH director och är mycket nöjd. Om du framöver vill det så kan du kontrollera kalkwasser/kalciumreaktor/dosering.

 

Driftkostnaden kan bli mycket låg då du kan DIY reagensen om du vill det.
 

Kör du något ekosystem inom automation i dagsläget?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, MichaelE skrev:

Själv är jag ett fan av GHL då jag upplever deras grejer som mer gediget byggda kontra merparten av ”plastaskiten” som är vanligt inom hobbyn. 
Installerade nyligen en KH director och är mycket nöjd. Om du framöver vill det så kan du kontrollera kalkwasser/kalciumreaktor/dosering.

 

Driftkostnaden kan bli mycket låg då du kan DIY reagensen om du vill det.
 

Kör du något ekosystem inom automation i dagsläget?

@MichaelETack, Ska kika lite närmare på den. Googlar man på d e olika varianter som finns så verkar de flesta supernöjda sedan kommer någon och sågar modellen rakt av.

Svårt att veta vad som är relevanta kommentarer eller inte på de internationella forumen. Kan ju vara skit bakom spakarna också 🤣

Ska läsa på lite mer om den.. Kan du styra Ghl helt själv hur många tester per dygn du gör? Ser ingen anledning till att testa 4ggr om dagen då jag på mina tidigare kar testat ca 1-2gg i veckan när balans och dosering satt sig. 1gg om dagen skulle då vare en ypperlig extra försäkring. 

Har inget system alls i dagsläget. Håller på köper på mig nu för start mot sommaren/hösten. Precis beställt ett 150x65x55. Vill ha ett relativt litet lättskött system dominerat av acropora. 

Du kan se mitt gamla kar i signaturen..

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, nike83 skrev:

jag mäter 2 gånger om dagen med Alkatronic. Dosering av balling + Jod + Järn gör jag med min gamla GHL poriflux 2 med 8 doserpumpar. jag tycker det funkar kanonbra!

Ok, det låter ju ungefär som jag vill göra. Skulle datorn visa fel så drabbas man ju inte så hårt.

Tyckte det stor på alkatronic att den mäter var fjärde timme eller något liknande. Hur många mätningar/dygn kan du som lägst ställa in?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-12-26 at 15:58, Ted Camenius skrev:

Ok, det låter ju ungefär som jag vill göra. Skulle datorn visa fel så drabbas man ju inte så hårt.

Tyckte det stor på alkatronic att den mäter var fjärde timme eller något liknande. Hur många mätningar/dygn kan du som lägst ställa in?

Alkatronic har ett valfritt testintervall på 1 - 12 h. Så minst 2 ggr om dygnet. 

 

Jag mäter också 2 ggr om dagen men låter den inte dosera åt mig. Det är sällan det blir tokigt men när det händer så vill jag inte att någon dator dumpar en massa KH ner i sumpen i onödan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

59 minuter sedan, kaptenen skrev:

Alkatronic har ett valfritt testintervall på 1 - 12 h. Så minst 2 ggr om dygnet. 

 

Jag mäter också 2 ggr om dagen men låter den inte dosera åt mig. Det är sällan det blir tokigt men när det händer så vill jag inte att någon dator dumpar en massa KH ner i sumpen i onödan.

Låter som vi tänker lika 😀 

hur länge håller reagensen för dig när den testat 2ggr/dygn.  Och hur ofta måste du slabba o kalibrera mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Ted Camenius skrev:

Låter som vi tänker lika 😀 

hur länge håller reagensen för dig när den testat 2ggr/dygn.  Och hur ofta måste du slabba o kalibrera mm?

Jag brukar blanda 2,5 l åt gången. Brukar räcka ett kvartal typ. 

 

Kalibrera göra jag när den säger åt mig (varannan månad) att göra det eller när jag hållit på och rört runt slangar osv alltför mkt. Så brukar väl bli nån gång i månaden. Upplever alltid efter kalibrering att det tar några tester innan den "visar rätt" igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...