Gå till innehåll

UV-ljus


Krezz

Rekommenderade inlägg

I samband med LED-ljusets intåg i vår hobby så besökte jag en återförsäljare för att handla lite djur och fick då se deras "utställningsakvarium" och jag trodde ärligt talat att jag kommit fel och hamnat hos "Partykungen" eller nåt liknande. Karet var fullt med neonfärgade koraller och självlysande fiskar vilket var nytt för mig då jag inte sett det tidigare men nu ser man det hela tiden.

Min fråga är helt kort har detta UV-ljus nån biologisk betydelse för djuren i karet eller är det bara en estetisk effekt man får av detta ljus?

Har dykt och snorklat hundratals gånger i Röda Havet och jag har aldrig sett dessa färger på naturliga rev. 

Ändrat av Krezz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Krezz said:

jag trodde ärligt talat att jag kommit fel och hamnat hos "Partykungen" eller nåt liknande

Samma här! 😂 Om jag minns rätt så är det väl främst blått (och synligt violett?) ljus som omvandlas av korallen till ljus av andra färger: https://reefbuilders.com/2015/04/30/coral-fluorescence-magical/ detta förekommer även i naturen, men är för svagt för att man ska kunna se det under normala ljusförhållanden.

 

UVA-strålning kan inte ses med blotta ögat och var väl starkare i traditionella metallhalogenlampor än vanliga LED-akvariebelysningar? UVA kan användas av korallernas zooxantheller i fotosyntesen, men jag vet inte om det även kan orsaka fluorescens. UVB och UVC däremot är väl direkt skadligt för koraller, och absorberas av vattnet (metallhalogenlampor använder skyddsglas).

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Christian J skrev:

Samma här! 😂 Om jag minns rätt så är det väl främst blått (och synligt violett?) ljus som omvandlas av korallen till ljus av andra färger: https://reefbuilders.com/2015/04/30/coral-fluorescence-magical/ detta förekommer även i naturen, men är för svagt för att man ska kunna se det under normala ljusförhållanden.

 

UVA-strålning kan inte ses med blotta ögat och var väl starkare i traditionella metallhalogenlampor än vanliga LED-akvariebelysningar? UVA kan användas av korallernas zooxantheller i fotosyntesen, men jag vet inte om det även kan orsaka fluorescens. UVB och UVC däremot är väl direkt skadligt för koraller, och absorberas av vattnet (metallhalogenlampor använder skyddsglas).

Körde ju med både kvicksilver och metallhalogen under en period och fick ett mer naturligt ljus men å andra sidan så var det ju inte så mycket levande koraller i karen på den tiden. Jag är absolut ingen större vän av dessa neonlysande korallerna utan ser dom hellre i sin naturliga färg. 🙂  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 hours ago, Krezz said:

Har dykt och snorklat hundratals gånger i Röda Havet och jag har aldrig sett dessa färger på naturliga rev. 

Förutom fluorescensen så väljs ju dessutom ovanligt färgstarka korallexemplar ut för export, sådana som man bara sällan ser i naturen. De naturligt färgstarka koraller man ser är väl främst t ex Dendronephthya.

 

2 hours ago, Krezz said:

Körde ju med både kvicksilver och metallhalogen under en period och fick ett mer naturligt ljus men å andra sidan så var det ju inte så mycket levande koraller i karen på den tiden. Jag är absolut ingen större vän av dessa neonlysande korallerna utan ser dom hellre i sin naturliga färg. 🙂  

Varken kvicksilver eller metallhalogen innehåller väl tillräckligt mycket blått ljus för att det skulle ge någon större fluorescerande effekt tror jag (mängden vitt/gult överskuggar det blåa). Håller med om att det ser lite konstigt ut, samma med designerclownfiskar.

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 1/2/2023 at 3:18 PM, Krezz said:

Körde ju med både kvicksilver och metallhalogen under en period och fick ett mer naturligt ljus men å andra sidan så var det ju inte så mycket levande koraller i karen på den tiden. Jag är absolut ingen större vän av dessa neonlysande korallerna utan ser dom hellre i sin naturliga färg. 🙂  

Det är ju faktiskt detas naturliga färg. De har ju dessa flourescerande proteiner naturligt. Sedan är det ju upp till dighur mycket to vill excitera dessa proteiner genom att skruva på styrkan på uv/v dioderna

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Solljuset innehåller inte så mycket UVA. Med moderna Ledarmaturer kan vi blåsa på många gånger mer än vad som finns i naturen.

 

De fluorescerande proteinerna har två funktioner för korallen.

Dels fungerar de som ett solskydd mot UVA. 

Den andra delen är att de omvandlar UVA till ljus som ofta kan tas upp av korallens zooxanteller.

Genom att utsätta korallen för onaturligt starkt UVA ljus kan de få onaturligt mycket fluorescens. Ett slags solarieeffekt för koraller alltså.

 

Den naturliga solstrålningen i området 400 - 500 nm är ungefär 50w per kvadratmeter. Det motsvarar ungefär 100 - 150 w inmatad blåljuseffekt för ett akvarium på 1 kvadrat.

 

  • Gilla 2
  • Tack 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-01-06 at 19:46, Oscarhaglund skrev:

Det är ju faktiskt detas naturliga färg. De har ju dessa flourescerande proteiner naturligt. Sedan är det ju upp till dighur mycket to vill excitera dessa proteiner genom att skruva på styrkan på uv/v dioderna

Jag vill ju ha optimala förutsättningar för korallerna men jag vill ju inte att det skall se ut som ett 80-tals disco. Jag vill att det skall se ut som det gör i deras naturliga habitat d.v.s. som det gör när man snorklar och dyker!  🙂 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...