Gå till innehåll

Fröken fiskar


Löta

Rekommenderade inlägg

Här är några som sägs vara fredliga: https://reefbuilders.com/2014/10/10/reef-nuggets-1-damsels-disguise/ --notera särskilt den svartvitrandiga Chrysiptera tricincta som liknar ett par andra mycket aggressivare arter.

 

Några till: http://www.reefkeeping.com/issues/2003-11/hcs3/

 

Jag har även sett grupper av den blågula Chrysiptera hemicyanea (tror jag) i offentliga akvarier. De bildade inte stim, men verkade fredliga mot varandra.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft C Parasema i grupp om 8 med gott resultat, riktigt trevliga firrar som aldrig bråkade med någon annan förutom lite gruff sinsemellan men inget allvarligt, snarare underhållande! Är ett väldigt trevligt tillskott som tillför både liv, rörelse och färg till karet! 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

59 minuter sedan, Thomas Salt skrev:

Chrysiptera springeri, er en veldig trevlig art, jag har kansche 30 stk. kvar efter 2 år. 

Testade at slänge i 1 yellowtail och en Ukrain, dom er båda kvar i baljen och bliver "accepteret". 

 

En underbar liten fisk. 

Den är faktiskt riktigt snygg.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har lite att berätta om följande ? Frun och jag har inte riktigt samma smak 🙃 så därför behöver jag info för jag kan inte mycket om dessa.

Serranus Tortugarum

Halichoeres chloropterus

Ostracion meleagris

Plectroglyphidon Lacrymatus 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka som ser bäst ut i just ert kar beror väl mycket på vilka andra fiskar ni redan har. Jag tycker alla fyra är fina, även om jag misstänker att Plectroglyphidon lacrymatus förlorar sina färger med stigande ålder.

 

Serranus tortugarum verkar tålig och gå att hålla flera tillsammans. Från Atlanten tydligen.

 

Släktet Halichoeres bör också vara tåliga och gå att hålla flera tillsammans av samma art (men bara en hane per art). Behöver tättslutande skyddsnät och lite sand att gräva ner sig i. Kan eventuellt få kräftdjur att gömma sig dagtid.

 

Ostracion meleagris kan avge gift vid stress.

 

Plectroglyphidon lacrymatus verkar vara en av de aggressivare frökenfiskarna, iaf som vuxen. https://www.savedra.com/2015/10/12/the-most-aggressive-fish-on-the-reef/ 😛

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en intressant artikel om hur aggressionen hos Plectroglyphidon lacrymatus är något lägre runt öar där algerna är mindre näringsrika:  https://www.newscientist.com/article/2353572-reef-fish-are-more-placid-around-islands-infested-with-invasive-rats/

 

Författarna till originalstudien vet inte om detta beror på genetiska skillnader mellan olika öar eller om enskilda individer kan förändra sitt beteende: 

 

"It is also possible that variation in aggression is a consequence of P. lacrymatus having evolved an inherently lower threshold for aggression in the absence of invasive rats. Aggression is heritable35, and the invasion status of the study islands has been consistent since the introduction of black rats in the 1700s36.The short larval duration of P. lacrymatus (~23 days)37 and the prevalence of self-recruitment among reef fish38 suggest it is plausible that P. lacrymatus individuals adjacent to islands with seabirds only recruit to islands with seabirds and vice-versa. Both the evolutionary history of the economics of territoriality and the behavioural history of individuals39 can have important consequences for the persistence of species11."

https://www.nature.com/articles/s41559-022-01931-8

 

Teoretiskt kanske det skulle gå att dämpa frökenfiskars aggression i akvarier med extra näringsfattigt vatten, så att de tvingas äta mer alger istället för att slåss med andra fiskar? Frågan är hur stor den praktiska skillnaden är, den kanske är försumbar i akvarieförhållanden.


 

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plectroglyphidon är bland det aggressivaste du kan ha i ett akvarium. Dessutom blir den ful som vuxen. Jag satte en tillsammans med andra frökenfiskar som också var för aggressiva för att kunna säljas. Den blev snabbt ensam kvar.

Jag har några kunder som hade problem med Halichoeres chloropterus som blev aggresiv som vuxen.

Den vanliga banangyltan och H. trispilus ser nästan ut som en ung chloropterus och håller sig betydligt lugnare.

Ostraicon har jag aldrig haft.

Serranus tortugarum är en liten rovfisk som är fredlig mot allt som inte går in i munnen. Tvåkönad och leker ofta i akvarium.

Världens näst minsta havsaborre om jag kommer ihåg rätt.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...