Gå till innehåll

180L för västkustfiskar i mitt sovrum -- en bra idé?


Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Är en alldeles ny medlem med planer på att ordna med ett akvarium i mitt sovrum. Eftersom jag bor precis vid havet (i Skärhamn på Tjörn) så tänker jag satsa på en naturlig västkustbiotop med växter och djur som man typiskt finner på ett djup mellan 0 och 1 meter - tång, strandkrabbor, eremitkräftor, snäckor, musslor, ostron, spigg, småflundror och fiskyngel av olika slag.

 

Varför just i sovrummet? Jo, för att det är det enda rummet i lägenheten som är tillräckligt svalt. Det är ju som bekant ganska nyttigt att hålla ca 16-17 grader där man sover. Eftersom rummet är riktat åt norr så lyckas jag för det mesta med att hålla den temperaturen. (Skulle det bli varmare under vissa sommardagar så kan jag tänka mig att en portabel AC kan göra susen.) Rummet håller jag dessutom mörkt, så det enda ljus som lär nå akvariet är det som kommer från dess ljusramp.

 

Jag gillar också tanken på att kunna ligga i min säng och titta in i akvariet innan jag somnar. Så det är också en anledning till att sovrummet är den bästa platsen.

 

Jag är inte i första hand ute efter att skapa en prydnad för rummet. Syftet är snarare att studera en västkustbiotops växter och djur på lite närmare håll. Ser fram emot att med sand och sten och tång bygga en vacker och naturlig miljö, och att under utflykter med båt, kajak och paddelbrädor samla in växter och djur som ska få en chans att leva där. Tänker dessutom läsa in mig på djuren och växterna ifråga. Har mycket att lära, och ser fram emot det.

 

Jag bifogar en bild på sovrummet. Som synes så är det väldigt litet, och det ser ut som att ett akvarium på 180 liter är lagom att börja med. Sängen behöver då flyttas så att den står intill väggen till höger, och akvariet placeras mot väggen till vänster (ungefär där den gamla tv:n står i väntan på att säljas).

 

Fråga 1: Vad tror ni om projektet som sådant? Verkar det vara en rimlig ambitionsnivå?

 

En lite galen idé som jag har är att sänka ner en vattentät 360-kamera i akvariet för att filma. Sen bör man kunna sätta på sig ett VR-headset och så att säga uppleva akvariet inifrån, och i alla riktningar. Vet inte om detta funkar, men kan vara värt att prova, särskilt som jag redan har både en sån kamera och ett VR-headset.

 

Fråga 2: Vad tror ni om den idén? Nån som har testat?

 

Om jag då utgår ifrån ett akvarium 180 liter som en lagom storlek för rummet, så hittar jag detta på Hornbach. (Funderar på att köpa till ett underskåp också.)

 

Fråga 3: Vad tror ni om valet av akvarium? Är Juwel kända för att vara bra, eller skulle ni förorda något annat märke?

 

Har dessutom en del funderingar kring vatten och vattenkvalitet som jag skulle vilja bolla med er. Eftersom jag bor ca 20 meter från havet så är det lätt att hämta dunkar med havsvatten för att fylla akvariet (och när det behövs byta en del av det mot "färskt"). Antar att man kan behöva göra det med jämna mellanrum.

 

Fråga 4: Bör man i så fall filtrera vattnet för att göra det klarare innan man använder det?

 

När jag var i övre tonåren så hade jag en kompis som skaffade sig ett saltvattensakvarium för tropiska fiskar. Det gick väl sådär, för efter ett tag så dog ju fiskarna. Men han provade med lite växter och djur från västkusten, och använde då vanligt kranvatten med en tillsats av salt avsett för akvarier. Om jag minns rätt så gick det ganska fint det också, och på så sätt slipper man ju att filtrera vattnet. Med 5 meter slang dragen mellan sovrummet och badrummet borde vattenfyllande och -byte vara enkelt och gå smidigt.

 

Fråga 5: Att använda vanligt kranvatten med en tillsats av salt avsett för akvarier - funkar det tro? Eller är det bättre med vatten hämtat ur havet?

 

Fråga 6: Vore förmodligen bra att försöka hålla koll på temperatur och kvalitet på vattnet - salthalt, PH,  karbonater, etc. Finns det grejer för det som skulle funka i mitt fall? En akvariedator kanske - eller är det överambitiöst?

 

Fråga 7: Någon som har länkar till information som kan vara värd att ta del av? Böcker? Filmer?

 

Många frågor har jag, och ser fram emot er input!

 

Vänliga hälsningar,
Torbjörn

IMG_2513.jpeg

Ändrat av torbjorn.lager
Fixade layout
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul projekt! Det finns några på forumet som har kalla kar, de kommer säkert med en massa tips.

 

Gällande akvariet som du funderar på så funkar det säkert, men håll utkik efter ett begagnat; de såldes väldigt billigt när jag var på jakt efter ett akvarium för några år sedan.

 

Vatten från havet kanske funkar, jag har sett att akvariefirmor i bla Australien använder det, men de tar inte ytvatten eftersom föroreningar från båtar (oljor) ofta flyter på ytan.

 

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Torbjörn!

Så kul att du tänker starta ett västkustakvarium! Bästa sorten!

Tyvärr har jag fått post-covid med en utbränd hjärna, så jag kan inte svara på alla dina frågor, men jag har skrivit en del artiklar i ämnet. Se nedan.

 

En snabb reflektion bara, skippa strandkrabborna. De är djävulens påfund. Äter allt de ser, möblerar om, hamnar på golvet osv.

Mina kompisar @mikoto och @Bygert kanske kan ge sig i kast med dina frågor. 

 

Tre artiklar:

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Per, för de uppmuntrande orden!

 

Tack Jonas! Tråkigt med utbränd hjärna. Har själv haft nåt liknande efter en lite stroke, och det tar ett tag att komma tillbaka igen. Tack för länkarna till dina artiklar - de besvarar säkert de flesta av mina frågor, och kommer antagligen att späda på min entusiasm inför projektet! Ska börja läsa i helgen som kommer.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Många spännande tankar i den här tråden! Jag kan ge lite infallsvinklar och funderingar 🙂

 

Fråga 1: Vad tror ni om projektet som sådant? Verkar det vara en rimlig ambitionsnivå?

 

Det låter som du har det bra svalt i sovrummet, så det kanske kan fungera. För att bekräfta om det stämmer överrens med praktiken kan du testa ställa dit en vattenmassa i sovrummet redan nu och se vad den håller för temperatur av att bara stå i rummet. Det ideala är ju ett akvarium men en tio liters hink fungerar med för att ge en fingervisning.

 

Min personliga erfarenhet är att det är vid 20 graders strecket det börjar gå illa, lyckas ditt rum hålla akvariet på en temperatur på minst 18 så är det kanon, runt 16 ännu bättre!

 

Fråga 2: Vad tror ni om den idén? Nån som har testat?

 

På din kamerafråga så har jag ingen aning 🙂 Men kör på.  Du kan nog behöva ganska mycket ljus och få leka en hel del med positioneringen av ljuset för att se något vettigt. Akvarium är som regel uselt ljussatta(mängden ljus är sällan problematisk ska nämnas här, det är uselt av en annan anledning) vilket kan ge en del utmaningar för kameror.

 

Fråga 3: Vad tror ni om valet av akvarium? Är Juwel kända för att vara bra, eller skulle ni förorda något annat märke?

 

Det är inget fel på Juwel, de gör bra akvarium. Men det är ett akvarium med motorpump och stängt lock. Bägge är ett problem för ett passivt kylt akvarium då pumpen kommer värma vattnet och locket isolera in värmen då den har svårare att lämna akvariet.

 

Ditt val av djur kommer avgöra helt vad för behov av cirkulation och filtrering du kommer behöva. Men vill du ha det i sovrummet skulle jag försöka anpassa till små invånare. Storleken av sjustråliga smörbultar, stubb, tångräkor etc. De kommer ha mindre behov av syre och mat vilket kommer minska behovet av cirkulation och kompletterande filtrering.

 

För sovrummet hade jag nog försökt fixa ett mycket milt flöde från en luftpump som kan placeras i ett annat rum. För enkel cirkulation behöver du bara placera ett par stenar och få till en rörelse av vattenkolumnen från akvariets botten där det minst syrerika vattnet finns upp till ytan där det kan laddas på igen med nytt syre. Har du en rörelse bara så har du fungerande syresättning. Hur mycket syresättning som behövs styrs av invånarna. Med små och få invånare behövs mindre rörelse vilket minskar värmetillförsel och oljud(du ska ju sova i rummet).

 

Mina tankar här är ganska personliga, jag har en akvariefilosofi som vandrar mer och mer mot mindre flöde men med betoning av placering så att "verkningsgraden" blir högre. Men de flesta här vill nog gärna förespråka dramatiskt mycket mer... Vilket också kan vara kul 🙂

 

Angående locket så kan du bara plocka bort det så är den pucken löst. Alla Juwels akvarium har ett grovt plaststag i mitten av akvariets topp. Den tycker jag personligen är störande och skulle i många fall få mig att undvika deras akvarium. Du får se själv vad du tycker om den saker. 

 

Har dessutom en del funderingar kring vatten och vattenkvalitet som jag skulle vilja bolla med er. Eftersom jag bor ca 20 meter från havet så är det lätt att hämta dunkar med havsvatten för att fylla akvariet (och när det behövs byta en del av det mot "färskt"). Antar att man kan behöva göra det med jämna mellanrum.

 

Fråga 4: Bör man i så fall filtrera vattnet för att göra det klarare innan man använder det?

 

Jag har väldigt  lite erfarenhet av ytvatten till akvarium. Men ett problem är att salthalten kommer variera våldsamt från dag till dag. Du kanske kan använda en pump med en slang så du kan pumpa upp vatten från några meter ner till dina byten? Biltema har 12 volt pentry pumpar som du kan köra på ett batteri, med en någorlunda grov slang(typ 8 mm innerdiameter) så får de ganska bra skjuts på vattnet. Lyfthöjden blir låg för en sådan pump även om du står på en brygga. Om du lyckats insamla vatten på ett enkelt sätt och få bra vatten så kan du kosta på dig fler vattenbyten. Vilket för mig personligen hade varit sjukt lockande 🙂 

 

Fråga 5: Att använda vanligt kranvatten med en tillsats av salt avsett för akvarier - funkar det tro? Eller är det bättre med vatten hämtat ur havet?

 

Det fungerar utmärkt, det är bättre ur den synpunkten att du får ett kemiskt "rent" vatten. Vatten du är säker på att det inte är dåligt. Men naturligt havsvatten kan hjälpa tillföra saker som plankton etc. Naturligt vatten är definitivt mer spännande, men du tappar en del kontroll. För dig som bor på ett lämpligt avstånd till havet borde du ge det naturliga havsvattnet ett ordentligt försök först innan du börjar spendera vatten på salthinkar.

 

Fråga 6: Vore förmodligen bra att försöka hålla koll på temperatur och kvalitet på vattnet - salthalt, PH,  karbonater, etc. Finns det grejer för det som skulle funka i mitt fall? En akvariedator kanske - eller är det överambitiöst?

 

Det är nästan inga akvariedatorer som kan ge ett direkt resultat om vattnet är bra eller ej, de kan bara mäta specifika parametrar. I ditt fall så kommer förbrukningen av många ämnen som är typiska för tropiska korallakvarium vara nästan obefintlig... Men om vi bortser från det.

 

En dator för att ge dig ett lätt avläsningsbart värde på temperatur och pH skulle absolut kunna vara både användningsbart och kul. Det är inget du behöver ha men finner du tanken rolig finns detta att köpa.

 

På ditt akvarium och nuvarande ambitioner hade jag övervägt en Profilux mini wifi. Den kan mäta pH och temperatur och skriver ut det på enhetens skärm samt i deras app. Den loggar i dagsläget tyvärr inte värdena men du kan alltid snabbt notera vad de är. Du kan även köpa till en powerbar med styrbara eluttag om du vill använda den som timer för ditt ljus. Den har även ett par styrbara 1-10V kanaler som kan användas om du skaffar styrbara motorpumpar så du kan programmera olika scheman för de.

 

Du kan förstås skaffa en "större" Profilux dator med, minin kommer vara lite begränsad om du vill expandera i framtiden. Men å andra sidan kan man vid behov köpa en Profilux 4 eller liknande i framtiden och återanvända alla tillbehör från Minin, de använder samma sladdar och prober.

 

Fråga 7: Någon som har länkar till information som kan vara värd att ta del av? Böcker? Filmer?

 

Har tyvärr inga mer tips här utöver det Slanten rekommenderade ovan. Jag har lite filmer om mina kalla saker på min youtube kanal "fast i havet" men jag är i ärlighetens namn inte så nöjd med de jag gjort(de kalla avsnitten då, jag är någorlunda nöjd med många av de andra avsnitten 🙂 ). Du får gärna titta på de ändå förstås, i framtiden ska jag fylla på med mer ännu bättre avsnitt om de kalla. Det finns en norrman med som har fler kalla akvarium han gör filmer om, de kan nog vara inspirerande med om du är törstig efter saker att titta på:

 

https://www.youtube.com/@ColdwaterTanks

 

Sedan finns ju den ultimata sidan med om du råkar vara intresserad av tekniska "on-the-edge" lösningar och utmaningar i kalla hobbyakvarium i form av Jon-Olavs blogg, om innehåller verkar roa dig har du hela helgens underhållning löst 🙂

 

https://www.jonolavsakvarium.com/

 

ALLT där är fantastiskt om man har intresset åt det hållet 🙂 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Daniel, för alla dessa väldigt värdefulla kommentarer och tips!

 

Under helgen så har jag läst Jonas artiklar och tittat på (bland annat dina) videoklipp. Detta har fått mig att inse att jag nog borde starta upp det här projektet lite försiktigare, och börja med ett litet nanoakvarium. Då kan jag - precis som du tipsar om - försäkra mig om att temperaturen går att hålla så låg som jag hoppas.

 

Dessutom slipper jag att möblera om i rummet. Jag ställer helt enkelt akvariet på ett av mina nattduktsbord. Då kan jag ligga och titta in i det innan jag somnar. Ser fram emot detta!

 

Satsar i så fall på en hällkarsbiotop av det slag som Jonas tipsar om i sina artiklar, befolkad av tarmtång, karragenalg, havssallat, storspigg, sandstubb, lerstubb, märlor, tångräka, strandkrabba, blåmussla och strandsnäcka (fast förmodligen inte allt på en gång...).

 

Här tänker jag ta mina barnbarn till hjälp. De är 4 och 6 år, så de är nog i rätt ålder för att börja lära sig lite om havet. Har för mig att Jonas tipsade om att engagera barn i en av sina artiklar.

 

Saltvatten tänker jag hämta i havet. Jag är naturligtvis väldigt lyckligt lottad som bor så nära. Vintertid kan jag knalla ut på vågbrytaren och hämta vatten (ev. med en pump som du föreslår). Där är ca 10 meter djupt, och om man tittar rakt västerut mot horisonten så finns ingenting i vägen förrän man kommer till Aberdeen i Skottland, så vattnet bör vara så rent man kan begära. (Se bifogade bilder.)

 

Sommartid, då hamnen är full av båtar (och vattnet kanske därför inte riktigt fräscht), så ligger ju även min båt i vattnet, och då är det ju lätt att ta med sig en dunk när man åker ut för att bada eller fiska.

 

Så vilket akvarium ska jag då välja? Jo, ska jag ställa det på nattduksbordet så ser jag att ett 20-liters Dennerle Nano Cube skulle funka. Filtret är väl inte optimalt (eftersom det placeras inne i akvariet och därmed värmer vattnet), så då tänker jag hänga dit ett AquaClear ytterfilter istället.

 

20 liter är kanske väl litet. Kikar även på Fluval Edge 46 liter som ju dessutom kommer med ett ytterfilter. Detta kar har ju även en del finesser som Dennerle-karet saknar, så som två olika ljusinställningar. Måste dock kolla om det verkligen får plats på mitt nattduksbord.

 

Tacksam för tips om det bästa valet här!

 

Så långt det lilla projektet, men jag har inte släppt tanken på att så småningom även installera ett större akvarium - nåt i still med 180-200 liter. Men då vill jag skapa en tångbältesbiotop, och då blir kylningen antagligen ett problem under sommarmånaderna. Någon riktig akvariekyl är inte aktuellt eftersom jag tror att det blir för bullrigt och fuktigt för att ha i ett sovrum (och att ha den i ett angränsande rum är tyvärr inte möjligt). Mitt hopp står till om det skulle funka att kyla hela rummet med en AC (t.ex. https://outl1.se/portabel-ac) och att det skulle kunna räcka eftersom rummet är ganska litet. Tror att man på så sätt även undviker problemen med kondens som en akvariekyl för med sig. AC i sovrummet är ju hur som helst inte så dumt att ha under sommarens värmeböljor.

 

Vänliga hälsningar,
Torbjörn

SF_Marina_Kajenweb1.jpeg

IMG_1604.jpeg

Ändrat av torbjorn.lager
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På frågan om det där är en bra ide det där skulle jag snarare säga att, nja, stålande ide tycker jag! Vi är ju några som har kalla kar och vi behöver dra ner fler i kylan. Vi försöker träffs för insamling några vändor per år, du får gärna hänga på. Tanken finns också om att titta till nya akvariet på sjöfart, eventuellt nu till helgen 28 - 29, blir det inte då blir det nån annan gång. Häng gärna på.

 

Börja säger jag. Du behöver rakt inte köpa nåt dyrt akvarium med en massa lull lull, köp ett begagnat limmat helglas så är du gott på väg. Ju större, ju stabilare och ju bättre möjligheter. En luftpump eller en cirkulationspump och belysning kommer du långt med. Tänk på att du inte vill värma vattnet, inga glödlampor alltså, helst led. En skummare kan vara bra men du kommer också långt med att byta vatten. Sarg eller täckglas håller rymlingar inne. Metall kan ställa till elände i kontakt med havsvatten, undvik.

 

Tänker du inte kyla så begränsar det urvalet lite men du kan hitta mycket kul ändå. Titta gärna i hällkar, det som finns där tål mycket. Räkor, snultror osv, det kan bli trevligt. Jag är mer positiv till strandkrabbor än Jonas, de har helt klart sina sidor men de har poänger också. De är aktiva och intressanta och tål rätt mycket. Sen är de förvisso också destruktiva och benägna att emigrera vilket ju är det de inte tål. Pröva med nån pyttestor, de kan inte ställa till så mycket.

 

Som sagt, kör igång och häng gärna på när vi hittar på nåt.

Ändrat av Bygert
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anders,

 

Och tack för uppmuntran! Jag funderar fortfarande på hur jag vill ha det, och all input är synnerligen välkommen!

 

Att besöka Sjöfartsmuséet låter helt klart intressant, men jag måste nog avvakta tills på onsdag kväll innan jag vet om jag kan hänga på i helgen som kommer. Berätta gärna i mer detalj om planerna (och särskilt om det blir ändringar). Det går också bra att mejla mig på torbjorn.lager@gmail.com.

 

Hälsningar,

Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Det blev lite oförutsedda händelser denna gången så helgen blev avblåst. Men vi säger till när det är på gång igen 🙂

 

Har inga direkta råd där på dina akvarie funderingar. Men skulle nog säga att vill du köpa ett litet akvarium är det nog bara ta något. I den storleken kommer det inte bli något fulländat oavsett, det kommer alltid bli en kompromiss på något... Vilket inte behöver göra så mycket. Filter frågan behöver inte heller vara så besvärande.

 

Frågan blir oftast så mycket "vilket filter ska jag ha?" istället för "behöver jag ett filter?". Filtrering används för att stötta upp när akvariets kapacitet överskrids, inte för att det är en grundförutsättning för att det ska fungera. Jag har en till spännande video du kan inspireras av:
 

 

Kanske inte så mycket en video på hur du ska göra. Men det visar lite vad som är möjligt. För här har vi ett akvarium i sin absolut enklaste form. Bara en behållare med vatten. Ingen pump, cirkulation, konstgjord syresättning eller ens en lampa. Samt en väldigt begränsad mängd volym.

 

Genom att addera lite cirkulation, en kontrollerbar ljuskälla, större vattenvolym samt vattenbyten så har du redan uppgraderat möjligheterna ordentligt. Ett ytterfilter eller ryggsäcksfilter i en så liten volym känns bara överflödigt. Anpassar du till mindre invånare med ett mindre behov av kompletterande utfodring samt gör små regelbundna vattenbyten där du för bort skräp etc som kan belasta akvariet får du enklare, tystare och mer hållbart akvarium 🙂 Vilket kan vara en bra grund innan du utmanar dig själv och skruvar upp ambitionerna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel,

 

Och tack för tips och uppmuntran! Ja, det är precis så som jag tänker på det - något litet och tyst och inte så krävande som kan underhållas med täta byten av vatten hamtat ur havet. Känner jag mig själv rätt så kommer jag så småningom att skruva upp ambitionerna. 🙂

 

EDIT: Kollade just videon - riktigt intressant!

Ändrat av torbjorn.lager
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Hej Mattias, och ni andra,

 

Jo då, det blev faktiskt ett akvarium, inte 180 liter dock, utan jag smög igång med ett på bara 23 liter. Nu står det vid min säng, och jag ligger och kikar in i det nästan varje kväll innan jag somnar. Barnbarnen är också förtjusta, och de har hjälpt till att fånga invånarna - två små stensnultror, tre små krabbor, tångräkor, blåmusslor, strandsnäckor och levande stenar med några små anemoner.

 

IMG_2996.JPG.dd041fb0a895f236e679e629b00e732d.JPG

IMG_3001.JPG.7e7a7824187ea7b6924f2fd521d59801.JPG

IMG_3006.JPG.a2f0dc55b687f0da9fd3daf3a5ebdab5.JPG

 

Jag matar med blåmussla ungefär var tredje dag och byter hälften av vattnet ungefär varannan vecka - tar en 10-liters plastdunke och går ner till bryggan och fyller den, och sen fram med häverten. Det verkar funka bra, för de flesta har överlevt så här långt. Dock har en av krabborna förlorat alla ben på ena sidan - antar att det hände i ett slagsmål med en annan krabba.  Apropå slagsmål, här kommer en filmsnutt som jag kallar Herre på täppan - ett passande namn, tycker jag:

 

 

Så ett väldigt lyckat projekt så här långt alltså! Tror dock inte att det blir något kar på 180 liter - för svårt att kyla, och för jobbigt att byta vatten. Möjligen skaffar jag så småningom ett till likadant akvarium, ställer det bredvid det andra, och försöker mig på en biotop med sand och ålgräs och lite sånt.

 

Varma hälsningar,

Torbjörn

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad trevligt det blev! Tycker om din inredning, den ser kanon ut i det akvariet.

 

Har du någon kylare till nu eller får det gå på rumstemperaturen? Det här blev ju än så länge en väldigt mild sommar så kan tänka mig att de där djuren klarar sig i ett lite svalare rum. Dock har jag testat ha stensnultra en längre tid i rumstemperatur och de mår inte helt bra i det. Men dina är så små, jag tror de trivs bättre i varmare vatten då när de är i en energisk växtfas.

 

Krabborna är ganska hemska mot varandra, det brukar alltid bara bli en kvar, iaf när de blir större. Men de är ganska kul och ditt akvarium har de nog svårt att rymma ur 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel och Mattias,

 

Tack för era uppmuntrande ord!

 

Nej, jag har ingen kylare - känns som att det inte skulle funka så bra i ett sovrum, p.g.a. kondens och (förmodar jag) ett visst buller. Daniel, du har säkert rätt i att den svala sommaren så här långt har bidragit till att djuren (som det verkar) mår bra. Min plan är att om det smäller till och blir riktigt varmt så avvecklar jag akvariet under en period och börjar om igen sent i höst.

 

Jag är väldigt nöjd med akvariet (Fluvel Edge 23 liter), tycker att det utanpåhängande trekomponentsfiltret (grov+kol+bio) funkar väldigt bra, och gillar att det framförallt är väldigt tyst. Dyrt förstås, med tanke på hur litet det är, och lite bökigt att "möblera" och göra rent eftersom öppningen är så liten. Men krabbrymningssäkert är det, just av den anledningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...