Gå till innehåll

Budget 80 000 - starta nytt


Avi8tor

Rekommenderade inlägg

Hej! Har sen barnsben pysslat med sötvattenskar i alla möjliga storlekar och innehåll. Har ganska nyligen köpt ett hus där en vägg är dedikerad ett saltvattensakvarium. Väggen har måtten 300cm lång och takhöjd är 450cm. 

 

uppstart är planerat till hösten/vintern i år. 
 

Jag är nybörjare inom saltvatten och läser just nu allt material jag kan komma över. Målsättningen är att införskaffa ett akvarium med minst 600l.  
 

Har tittat både på nytt och begagnat och det skiljer ju ganska mycket i pris. 

Målsättningen med akvariumet är att det ska vara vackert att titta på, ha en vettig blandning av djur och inte för avancerat i skötsel (mer än det man kan förvänta sig av saltvatten) 

 

köper gärna extra teknik och prylar för att underlätta. 
 

vad tycker ni jag ska börja med? 
 

tack!

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Löta skrev:

Om det var jag. Då skulle jag vänta in rätt begagnade kar som står och tuffar. Både plånboken och problem skulle göra det till mitt val.


 

jag tänker också så. Köpa något komplett. Kanske bygga ett litet rev själv för att ha egen design men sen komplettera med LS , vatten och resten från ett redan fungerande kar.  Hur genomför man en flytt av ett existerande rent praktiskt? Akvariet och möbler är ju en sak, men allt levande. Vad skulle jag behöva tänka på/införskaffa? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att flytta akvarium som är i gång är stressfullt, vilket jag är säker på att alla som gjort det kan  hålla med om. Ett tips är att köpa/låna ett par stora vattendunkar så att du får med dig så mycket vatten som möjligt. Sista gången jag gjorde det så köpte jag 6 stycken 40l vattendunkar på ö&b. Sedan bör du ha ett gång med 20l hinkar med lock för att ta med dig sten, koraller fiskar m.m. Sist men inte minns ha mycket handdukar och baljor så att du kan tolka upp spill och hålla våta/torra saker skilda.

 

Kvällen innan jag drog igång detta så skulle jag också blanda till 100l nytt saltvatten att ha hemma. Du kommer att behöva det  och i värsta fall så kan du ju alltid börja med ett vattenbyte. En stor tunna är bra för detta och du kommer att ha användning för den i framtiden så det är en bra investering. Det räcker med att du kör en liten pump och en doppvärmare i tunnan så håller det sig och kan användas direkt när du kommer hem med akvariet och fiskarna. 

 

Dagen du ska flytta sakerna så är det bra att ha kompisar som kan bära men var inte för många då ni kommer att springa på varandra. Ha en arbetsledare så att det inte blir problem med vad som ska göras. Se till att ha allt förberett hemma med el och så vidare så ni slipper springa och köpa sladdar mm. Eftersom du har haft sötvatten så vet du ju hur man sätter upp ett kar och detsamma gäller här med att placera det på ett jämt underlag m.m. Det kan dock vara bra att ha en kompis som har ett saltvattenskar som kan stötta med att sätta ihop skummare m.m. om du inte vet hur man gör det. 

 

Håll ordning på sakerna och se till att packa ner det i backarna. Låt det inte ligga framme då du riskerar att trampa på lampor m.m. Lägg fiskarna i lämpligt antal hinkar, korallerna i andra hinkar ev. med lite sten i botten och sist men inte minst lägg stenen i egna hinkar. Ha vatten i alla hinkarna då du ändå kommer slita med att bära tunga saker så det gör väl inget om du får med dig lite extra vatten och sakerna håller längre om det blir förseningar. Ha bilen varm om du gör det på vintern och se till att färdsträckan inte blir allt för lång. Blir det många timmar så får du se till att ha det levande i frigolitlådor istället (i plastpåsar som när du köper dem från butik) men detta tar mer tid att förbereda och det är lättare att bara ta dem i olika hinkar tycker jag. 

 

Sist men inte minst se till att beställa ett par pizzor så att alla får lite mat i sig och sedan inse att saker kommer att gå fel, saker kan dö men det är en risk man tar med dessa saker. JAg hade inte tagit med all sand utan kanske bara tagit någon liter och sedan köpt ny levande sand istället. 

 

Lycka till!

Sven

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, OR20 skrev:

Att flytta akvarium som är i gång är stressfullt, vilket jag är säker på att alla som gjort det kan  hålla med om. Ett tips är att köpa/låna ett par stora vattendunkar så att du får med dig så mycket vatten som möjligt. Sista gången jag gjorde det så köpte jag 6 stycken 40l vattendunkar på ö&b. Sedan bör du ha ett gång med 20l hinkar med lock för att ta med dig sten, koraller fiskar m.m. Sist men inte minns ha mycket handdukar och baljor så att du kan tolka upp spill och hålla våta/torra saker skilda.

 

Kvällen innan jag drog igång detta så skulle jag också blanda till 100l nytt saltvatten att ha hemma. Du kommer att behöva det  och i värsta fall så kan du ju alltid börja med ett vattenbyte. En stor tunna är bra för detta och du kommer att ha användning för den i framtiden så det är en bra investering. Det räcker med att du kör en liten pump och en doppvärmare i tunnan så håller det sig och kan användas direkt när du kommer hem med akvariet och fiskarna. 

 

Dagen du ska flytta sakerna så är det bra att ha kompisar som kan bära men var inte för många då ni kommer att springa på varandra. Ha en arbetsledare så att det inte blir problem med vad som ska göras. Se till att ha allt förberett hemma med el och så vidare så ni slipper springa och köpa sladdar mm. Eftersom du har haft sötvatten så vet du ju hur man sätter upp ett kar och detsamma gäller här med att placera det på ett jämt underlag m.m. Det kan dock vara bra att ha en kompis som har ett saltvattenskar som kan stötta med att sätta ihop skummare m.m. om du inte vet hur man gör det. 

 

Håll ordning på sakerna och se till att packa ner det i backarna. Låt det inte ligga framme då du riskerar att trampa på lampor m.m. Lägg fiskarna i lämpligt antal hinkar, korallerna i andra hinkar ev. med lite sten i botten och sist men inte minst lägg stenen i egna hinkar. Ha vatten i alla hinkarna då du ändå kommer slita med att bära tunga saker så det gör väl inget om du får med dig lite extra vatten och sakerna håller längre om det blir förseningar. Ha bilen varm om du gör det på vintern och se till att färdsträckan inte blir allt för lång. Blir det många timmar så får du se till att ha det levande i frigolitlådor istället (i plastpåsar som när du köper dem från butik) men detta tar mer tid att förbereda och det är lättare att bara ta dem i olika hinkar tycker jag. 

 

Sist men inte minst se till att beställa ett par pizzor så att alla får lite mat i sig och sedan inse att saker kommer att gå fel, saker kan dö men det är en risk man tar med dessa saker. JAg hade inte tagit med all sand utan kanske bara tagit någon liter och sedan köpt ny levande sand istället. 

 

Lycka till!

Sven

 

tack för ett väldigt utförligt svar! 
det blir att köpa in spannar med lock och en större tunna att ställa i garaget. 
 

det skulle ju kunna funka att köpa tomt akvarium och få igång den anläggningen för att sedan köpa det levande från någon som ska avveckla. Då hinner jag ställa in karet, utrustning, blanda vatten och allt praktiskt i lugn och ro. Sen kan jag tömma ur och fylla upp med det jag vill. Borde ju göra det enklare och att jag undviker de största utmaningarna med att börja från noll med alla vattenvärden etc 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att flytta ”bara” allt levande är mycket enklare då du får tid att sätta upp det och kan t.o.m. göra det stötvis. Börja med stenen en veckan och sedan vissa koraller och sedan lite till och till sist fisken. Det går dock att köra allt på en gång men det är en lite slitig helg. Sista gången jag gjorde det var det ett 450l kar och det var från 11-20 med 2 personer heltid och två som kom och bar karet/ställningen samt körde lastbilen. Men då var det mycket levande som skulle med så det är definitivt gör bart. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag var som du skulle jag inte vara rädd för att köra en flytt på det viset. Det viktigaste om jag var du vore att titta på vad vill du hålla för något i fisk och korallväg och sedan klura ut vilken utrustning som du behöver. Det ger dig en bild av vilka kar/utr. som du bör titta på. Det är bara billigt om man får ”rätt” utrustning och inte behöver byta ut den om ett halvår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, OR20 skrev:

Om jag var som du skulle jag inte vara rädd för att köra en flytt på det viset. Det viktigaste om jag var du vore att titta på vad vill du hålla för något i fisk och korallväg och sedan klura ut vilken utrustning som du behöver. Det ger dig en bild av vilka kar/utr. som du bör titta på. Det är bara billigt om man får ”rätt” utrustning och inte behöver byta ut den om ett halvår.


Nu är jag ingen fena på varken koraller eller fiskarter från saltvatten (ännu) men jag vill ju framförallt hålla hyfsat tåliga fiskar samt koraller av lite olika form och färg för att få det estetiskt vackert.  Har ju förstått att LPS & SPS ställer lite olika krav. Dock är mitt mål att det ska bli en så problemfri lösning som möjligt långsiktigt. Jag köper gärna en dator, doserare eller annan utrustning för att underlätta även om jag givetvis läser på om kemin och biologin för att förstå allt i detalj. 
 

RSM S 650 verkar ju vara ett trevligt akvarium, men även deras reefer 750 och 900 är ju magiska. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller större kar 500l+ så finns det mycket custom kar som säljs. Avfärda inte dessa, de har ofta ”eurobracing”, vilket är glas som satts runt kanten för att skapa stabilitet i glaset och minska risken för läckage.

jag skulle själv inte köpa ett begagnat reefer 750 då just denna modellen från några år sedan hade problem med att skåpet inte var så stabilt vilket lätt till mycket läckage.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Oscarhaglund skrev:

När det gäller större kar 500l+ så finns det mycket custom kar som säljs. Avfärda inte dessa, de har ofta ”eurobracing”, vilket är glas som satts runt kanten för att skapa stabilitet i glaset och minska risken för läckage.

jag skulle själv inte köpa ett begagnat reefer 750 då just denna modellen från några år sedan hade problem med att skåpet inte var så stabilt vilket lätt till mycket läckage.


bra input! Troligtvis kommer jag köpa in karet under sommaren (tänker att det är en del som lägger ner hobbyn då) för att sen starta upp allt under hösten. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag vore dig så hade jag satsat på beggat. ibland så kommer det ut kompletta kar till sommaren.

jag hade inte köpt med några djur, då en flytt av levande är väldigt stor när systemet inte är redo för levande direkt.

 

ska du ha SPS (acropora) så hade jag varmt rekommenderat en mätmaskin, exempelvis Alkatronic som underlättar massor. kommer ibland ut som beggat också för runt 5000kr. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, Avi8tor skrev:


Nu är jag ingen fena på varken koraller eller fiskarter från saltvatten (ännu) men jag vill ju framförallt hålla hyfsat tåliga fiskar samt koraller av lite olika form och färg för att få det estetiskt vackert.  Har ju förstått att LPS & SPS ställer lite olika krav. Dock är mitt mål att det ska bli en så problemfri lösning som möjligt långsiktigt. Jag köper gärna en dator, doserare eller annan utrustning för att underlätta även om jag givetvis läser på om kemin och biologin för att förstå allt i detalj. 
 

RSM S 650 verkar ju vara ett trevligt akvarium, men även deras reefer 750 och 900 är ju magiska. 

Då har du mycket kul framför datorn och kanske i butik med att hitta fina fiskar/koraller. Jag reser själv i tjänsten och är därför borta en hel del och jag har därför satt datorer på båda mina kar. Detta underlättar avsevärt att få stabilitet tycker jag. När det gäller hur lätt det är så skulle jag säga att det enklaste är om man kan ha samma typ av saker (samma krav) och att det sedan är enklare med mjukkoraller och LPS än med SPS. SPS är egentligen inte mycket svårare än andra saker bortsett från vissa typer men man har mindre tid på sig att fånga när det börjar gå snett. Själv tycker jag att mjukkoraller är underskattade och det är det som fokus är på i mitt nya kar (nr 2). Tidal garden har en del youtube klipp om olika koraller som är trevliga att se och fiskar kan man läsa lite mer om på t.ex. liveaquaria.com. 

 

Jag skulle titta på ett akvarium med eurobracing då detta både skapar stabilitet och minskar risken för att saker rymmer (vatten och fiskar). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strunta i att köpa ett kar som är igång. Sannolikheten att du kommer lyckas med flytten som nybörjare inom salt är relativt liten samt så kommer du ärva den föregående ägarens eventuella misstag. 
 

Vänta ist in att ett lämpligt tomt kar kommer ut till försäljning. Under tiden kan du köpa på dig lämplig utrustning. 
Om du väljer kvalitetsmärken så är det absolut ingen fara att köpa begagnat men jag hade undvikit billigt skräp på begagnatmarknaden. Risken är att sakerna rasar relativt snabbt. 
 

Jag hade verkligen rekommenderat dig att starta karet med riktig levande Sten. Torr Sten funkar men det blir rejält mycket knöligare och inget jag skulle rekommendera för en nybörjare.
 

Starta karet relativt simpelt. Det finns öht ingen anledning att stressa in i att ha en massa krävande sps. 

Satsa på att ha skummare och pumpar av bra kvalité till att börja med.
Jag hade även undvikit ledbelysning inledningsvis och kört på T5. Det är väldigt enkelt och nästan omöjligt att strula till. Led har däremot ett antal fallgropar.

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minutes ago, MichaelE said:

Strunta i att köpa ett kar som är igång. Sannolikheten att du kommer lyckas med flytten som nybörjare inom salt är relativt liten samt så kommer du ärva den föregående ägarens eventuella misstag. 
 

Vänta ist in att ett lämpligt tomt kar kommer ut till försäljning. Under tiden kan du köpa på dig lämplig utrustning. 
Om du väljer kvalitetsmärken så är det absolut ingen fara att köpa begagnat men jag hade undvikit billigt skräp på begagnatmarknaden. Risken är att sakerna rasar relativt snabbt. 
 

Jag hade verkligen rekommenderat dig att starta karet med riktig levande Sten. Torr Sten funkar men det blir rejält mycket knöligare och inget jag skulle rekommendera för en nybörjare.
 

Starta karet relativt simpelt. Det finns öht ingen anledning att stressa in i att ha en massa krävande sps. 

Satsa på att ha skummare och pumpar av bra kvalité till att börja med.
Jag hade även undvikit ledbelysning inledningsvis och kört på T5. Det är väldigt enkelt och nästan omöjligt att strula till. Led har däremot ett antal fallgropar.

I dessa energisparartider så tycker jag att ai blade ser lovande ut som en T5 ersättare då det enligt brs undersökningar verkar svårt att göra fel. Det verkar som att de är explicit utvecklade för att ersätta t5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Oscarhaglund said:

I dessa energisparartider så tycker jag att ai blade ser lovande ut som en T5 ersättare då det enligt brs undersökningar verkar svårt att göra fel. Det verkar som att de är explicit utvecklade för att ersätta t5

Så kan det mycket väl vara. Däremot är det en helt obeprövad produkt så därav inget jag skulle rekommendera till någon som är grön och inte har speciellt lätt att avgöra vad som är bra eller dåligt. 
T5 funkar garanterat vilket iaf plockar bort en faktor hehe 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, MichaelE said:

Strunta i att köpa ett kar som är igång. Sannolikheten att du kommer lyckas med flytten som nybörjare inom salt är relativt liten samt så kommer du ärva den föregående ägarens eventuella misstag. 

Dessutom så vill man väl själv välja vilka djur man vill ha? Visserligen kan man behålla en del av dem och sälja resten, men att fånga in fisk igen är inte det lättaste.

 

Jag skulle även fundera på ungefär vilka fiskar jag ville ha redan innan jag bestämde storleken på karet, detta eftersom små fiskar kan bli närmast osynliga i ett stort kar, medan en del stora eller rastlösa fiskar kanske tvärtom behöver en viss minimistorlek.

 

Det finns även fiskar som inte passar ihop med vissa koraller, musslor, kräftdjur eller andra fiskar; och om man då ändå väljer att prioritera just dessa fiskar framför t ex SPS kanske man behöver liter annorlunda teknik till karet (t ex mer vattenrening och mindre belysning och kalkdosering).

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat en del guider nu och läst på. 
har landat i att jag ska försöka hitta ett akvarium som är fint begagnat och gärna med bra utrustning. Komplettera med det övriga jag behöver i teknikväg och sen dra igång akvariet med LS. 

 

Fiskar och sådant får komma längre fram. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då du har tid på dig skulle jag förutom kolla in youtube och nätet även försöka besöka några andra som har akvarierna igång... det är det som jag tycker är roligast. Samtidigt så får du försöka komma fram till vad som funkar för dig. Finns ganska många sätt att ha saltkar och det är inte alla som funkar för just dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...