Gå till innehåll

Sump rör flöde


Troffe69

Rekommenderade inlägg

Hej

Jo jag är ny på vad sump. Mina funderingar är hur mycket vatten sväljer olika rördimesioner ner till sumpen.

Till exempel 25mm rör 32mm rör 40mm rör och till sist 50mm rör.

Som sagt är i planeringsstadiet och börjar planera min borrning. Hoppas på att få lite hjälp med detta från proffsen här.

Mvh Jörgen 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte exakt, men det är viktigt att ledningen till sumpen är överdimensionerad i förhållande till returpumpens kapacitet, så att inte den senare tömmer sumpen.

40mm (innerdimension) borde räcka med marginal, 25mm låter lite.

 

Här är en artikelserie om sumpdesign, eventuellt har det tillkommit nya rön om hur man minimerar oväsen sedan den publicerades:

http://reefkeeping.com/issues/2003-01/gt/

http://reefkeeping.com/issues/2003-04/gt/index.php

http://reefkeeping.com/issues/2003-07/gt/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har helt rätt i att man bör göra överflödesröret större än returnröret för att hantera flödet men ytterligare en säkerhetsdetalj som många använder är att ha två till tre överflödesrör där ett är det som tar bulken av flödet, ett som används för att ta om det skulle bli stopp i det första och ibland ett tredje om man vill få det absolut tyst. Detta förutsätter att det första har en ventil som du kan ställa så att vattnet flödar i rätt takt. Jag skulle också rekommendera en "overflow box". 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Du ställer en fråga som saknar variabler för att ge ett vettigt svar 🙂

 

Flödet är beroende av höjd och antal böjar. I verkligheten tillkommer alla andra hemska saker som antalet skarvar, påväxt, densitet på vattnet etc... Men jag kan försöka ge någon form av info som kanske kan vara användbar.

 

I ett av mina förra akvarium använde jag 32mm rör. Jag hade en returpump som var specad för 6000 l/h till detta akvarium. Fallhöjden var nog runt 70 cm. Detta rör svalde detta flöde helt. Röret hade enbart två 45 graders vinklar så det var förhållandevis få hinder som kunde bromsa flödet.

 

Här är area med på rörstorlekarna du angav(kan vara intressant att få uppställt oavsett om man kan de eller ej), de kan ge en indikation om hur de skalar.

 

25 mm = 490 mm2
32 mm = 804 mm2
40 mm = 1256 mm2
50 mm = 1963 mm2

 

Så som synes ovan skalar arean helt annorlunda mot diametern. 25mm är halva diametern av 50 men enbart en fjärdedel av 50 mm rörets area. Grovt räknat så ger en dubbling av diametern en kvadrupel av kapaciteten. Det bara till den parametern.

 

Men det enda sättet att kunna veta vad ett rör sväljer kräver ett komplett system med alla variabler angivna. Det går inte göra något annat än väldigt grova gissningar utan. Det är mest intressant nu att veta vilket flöde du önskar ha. Är det 4000 l/h eller mindre så är 32 det största du vill ha, iaf på "hävert" röret, helst mindre skulle jag säga. Desto grövre hävertrör desto jobbigare är det att ställa in. "Nödröret" gör du helst så stort du kan. 40mm är en rätt bra storlek om det går plats. Större ännu bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minutes ago, mikoto said:

Är det 4000 l/h eller mindre så är 32 det största du vill ha, iaf på "hävert" röret, helst mindre skulle jag säga. Desto grövre hävertrör desto jobbigare är det att ställa in.

Menar du en riktig hävert, som t ex i Tunzes Overflow Box (alltså inget borrat kar)? Då är det viktigt att flödet är starkt nog så att häverten inte bryts av småbubblor som fastnar överst i böjen. Tunze använder ett 25mm U-rör för själva häverten, med rekommenderat flöde 600-1200l/h. Man kan öka flödet till 1500l/h med ytterligare ett U-rör. Diametern på slangen därifrån ner till sumpen rekommenderas däremot vara 40mm.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 1/15/2023 at 6:23 PM, Troffe69 said:

Som sagt är i planeringsstadiet och börjar planera min borrning.

 

35 minutes ago, Christian J said:

Menar du en riktig hävert, som t ex i Tunzes Overflow Box (alltså inget borrat kar)?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

52 minuter sedan, Christian J skrev:

Menar du en riktig hävert, som t ex i Tunzes Overflow Box (alltså inget borrat kar)?

 

Hävert i det här fallet menar jag som ett rör som är helt evakuerat från luft och suger vatten. För den sakens skull så är väl absolut en overflow box även den en hävert. Men på en Tunze Overflow box har du en fallhöjd på bara några centimeter. Vilket gör att den inte kan jämföras med mina 70 cm i exemplet 🙂 Även om det varit samma diameter på rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mikoto skrev:

Du ställer en fråga som saknar variabler för att ge ett vettigt svar 🙂

 

Flödet är beroende av höjd och antal böjar. I verkligheten tillkommer alla andra hemska saker som antalet skarvar, påväxt, densitet på vattnet etc... Men jag kan försöka ge någon form av info som kanske kan vara användbar.

 

I ett av mina förra akvarium använde jag 32mm rör. Jag hade en returpump som var specad för 6000 l/h till detta akvarium. Fallhöjden var nog runt 70 cm. Detta rör svalde detta flöde helt. Röret hade enbart två 45 graders vinklar så det var förhållandevis få hinder som kunde bromsa flödet.

 

Här är area med på rörstorlekarna du angav(kan vara intressant att få uppställt oavsett om man kan de eller ej), de kan ge en indikation om hur de skalar.

 

25 mm = 490 mm2
32 mm = 804 mm2
40 mm = 1256 mm2
50 mm = 1963 mm2

 

Så som synes ovan skalar arean helt annorlunda mot diametern. 25mm är halva diametern av 50 men enbart en fjärdedel av 50 mm rörets area. Grovt räknat så ger en dubbling av diametern en kvadrupel av kapaciteten. Det bara till den parametern.

 

Men det enda sättet att kunna veta vad ett rör sväljer kräver ett komplett system med alla variabler angivna. Det går inte göra något annat än väldigt grova gissningar utan. Det är mest intressant nu att veta vilket flöde du önskar ha. Är det 4000 l/h eller mindre så är 32 det största du vill ha, iaf på "hävert" röret, helst mindre skulle jag säga. Desto grövre hävertrör desto jobbigare är det att ställa in. "Nödröret" gör du helst så stort du kan. 40mm är en rätt bra storlek om det går plats. Större ännu bättre.

Ja frågan kanske inte var rätt ställd.

Men nu är du på rätt spår vad jag är ute efter.

Min tanke är att borra ett 800l kar och eventuellt ha en 6000l pump till returen. Då jag är ny på detta med sump så därför frågan om flöde. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då hade jag nog kört 32mm rör och om du kan 40 mm på "nödröret". Undvik för mycket böjar om du kan på rören ner, de ger mycket turbulens som bromsar flödet. Röret upp till akvariet bör också vara 32mm om du vill ha en chans att få runt 6000 liter i timmen. Annars kommer diametern strypa flödet.

 

Jag skulle nog rekommendera att krympa flödet till kanske 3000 l/h, för vid 6000 är risken väldigt stor för minsta fall i sumpen kan leda till skvalpande och oljud. Men det gör du såklart som du själv vill 🙂 Mer flöde är inte dåligt, men det kan vara slösaktigt om man inte nyttjar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, mikoto skrev:

Då hade jag nog kört 32mm rör och om du kan 40 mm på "nödröret". Undvik för mycket böjar om du kan på rören ner, de ger mycket turbulens som bromsar flödet. Röret upp till akvariet bör också vara 32mm om du vill ha en chans att få runt 6000 liter i timmen. Annars kommer diametern strypa flödet.

 

Jag skulle nog rekommendera att krympa flödet till kanske 3000 l/h, för vid 6000 är risken väldigt stor för minsta fall i sumpen kan leda till skvalpande och oljud. Men det gör du såklart som du själv vill 🙂 Mer flöde är inte dåligt, men det kan vara slösaktigt om man inte nyttjar det.

Ok tack för bra förklaring och rekommendationer återkommer kanske med flera funderingar 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...