Gå till innehåll

UV-C montering i sump


jjonaas1

Rekommenderade inlägg

Hej! 

Då jag har en vitbröstad kirurg i karet så har jag köpt en deltec 20w i förebyggande syfte.

 

Hur och vart skulle ni installerat slangarna till och från uvc ? I min waterbox sump är det väldigt begränsat med plats och det är ju egentligen bara två filterfack med koppar i, sedan skummarfacket och sist returfacket. Nu satte jag en slang med pump till uvc i skummarfacket och utblåset ner till returfacket (se bild 2). Är detta effektivt? 

Tänkte även på att jag har ju satt den upp och ner i skåpet, vet inte riktigt hur filtret är utformat inuti men är det ok att montera dom så? eller blir endast halva filtret vattenfyllt ? :)

Tacksam för tips och ideer. 

 

Har läst en del trådar men ingen som besvarar mina frågor. 

21.jpg.4335691cdebd6fb9ec50bbdf3e93876d.jpg

image.jpeg.c9306b5c0ac45a950413dd41cd8924d9.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

I Deltecs manual så står det så här om monteringen.

- that there is enough space to remove the tube.

- when placing it flat on the floor the outlets must point upwards to ease bleeding.

- when fitting it vertically the lead should come from the top. Direction of water flow should be from bottom to top.

 

Så jag tror du skall ha ingångarna på ovansidan istället, för att få ut luft ur den.
Sen vet jag inte om du kan ha returen ner i sista facket.. får du inte annat flöde då? eller att ATO:n inte behöver fylla på?
Jag hade nog antingen bara kört runt det där skummaren är eller från första facket till skummarfacket för att inte ändra flödet igenom sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset. Har inte märkt något konstigt med flödet när jag haft den så, men du har rätt det borde ju göra skillnad att pumpa över vattnet till returfacket istället för att låta det rinna över facket som det skall göra. Jag har iof bara haft igång den ett dygn för att testa. Tänkte avvakta med att köra den tills jag "behöver den". Jag flyttar slangen så det snurrar i skummarfacket, då jag tyvärr inte kan få ner pumpen i något av filterfacken.

Sen får jag fundera på en ny placering, som du säger så blir det svårt att få ur luften om man har den monterad med anslutningarna nedåt. Kanske kan gå att spola ur det med högt flöde men lär ju ta längre tid och det kanske är skadligt att köra dessa med luft i ? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då lampan blir varm så kanske det är risk för att överhetta lampan eller att glasröret lampan ligger i spricker om där är luft runt glasröret och inte vattnet kyller det? Det är ju ingen jätte fart man skall ha i genomströmning, så jag märkte att den gärna satte igen med skit med över tid också. Men spolar du igenom den med högt tryck så man får ut luften och båda slangarna är under vatten så borde den ju inte suga luft tillbaka om man minskar flödet till det som det skall vara. Nu var det längesedan jag körde med UVC.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-01-31 at 13:40, stigigemla skrev:

Med den monteringen måste du räkna med att UV:t blir fyllt av luft.

Minsta bubbla från sumpen kommer att stanna i UV:t då vattnet rinner mycket långsammare där. Och på ett år...

Jag skulle sätta det lodrätt till vänster om sumpen.

Tack Stig för synpunkterna :) 

Jag gjorde så nu att jag startade igång den när den var lös, höll den uppåt och åt olika håll så den blev helt vattenfylld och slutade låta, sedan skruvade upp den igen.

Skvalpar/flimmrar inget nu så borde inte vara någon luft i, men som du säger kanske pumpen kan suga in luftbubblor som åker med upp i UVC.

 

Funkar kanske ett tag, men långsiktigt får jag nog bygga något att lägga över själva sumpkaret så det kan stå vågrätt fast med anslutningarna uppåt, för till vänster har jag tänkt att ha en doserpump med balling flaskor i framtiden... 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...