Gå till innehåll

Vilka alternativ finns för denitrifikationsfilter?


jergenoman

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Jag vill bygga någon form av denitrifikationsfilter till mitt kar (Red Sea MAX-S 500) men har väldigt svårt att välja väg. Har försökt samla information på detta forum men det är spridda skurar och svårt att hitta fördelar/nackdelar med respektive lösning. Som jag har förstått finns fyra huvudalternativ:

 

DSB i displaykaret (vilket ju är för sent i mitt fall...)

DSB i sumpen (Har ett fack på 47x20x20cm utanför returströmmen där det skulle kunna läggas)

Siporax eller liknande i sumpen i stället för DSB

Nitratreaktor (Går tyvärr bort av ekonomiska skäl. Just nu i alla fall...)

 

Någon som byggt egna reaktorer med bra resultat? Har en kalkreaktor jag inte använder som kanske kan modifieras?

 

/Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! Med risk för att skämma ut mig totalt här måste jag erkänna att vid en närmare titt är reaktorn jag fick med när jag köpte karet inte alls en calciumreaktor utan en Deltec NFP 616 nitratreaktor. Konstigt, för det följde med en flaska koldioxid. Nu tror jag att jag låter den stå oanvänd i alla fall för vad jag kan förstå krävs ganska mycket för att få en reaktor att lira rätt. Har bl.a. läst Jonas utmärkta tråd: Nitratreaktorn - Kemi & Biologi - Saltvattensguiden. Har varken möjlighet att mäta redox eller styra genomströmmningen idag.

 

On 2023-01-31 at 17:03, ChefKanin skrev:

Det finns ytterligare några alternativ. Utöver DSB tittar jag själv på extra levande sten i sumpen eller Bioblocks (porösa keramasiska stenar). Tjocka bioblocks ser ut att fungera riktigt bra enligt de tester som BRStv har gjort.

 

Bio blocks verkar passa bättre för mig! Beställde ett par direkt. Tack för tipset 🙂

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 1/31/2023 at 5:03 PM, ChefKanin said:

Tjocka bioblocks ser ut att fungera riktigt bra enligt de tester som BRStv har gjort.

Det här testet: https://www.youtube.com/watch?v=r8lc3SlvROY eller har de gjort någon uppföljare senare? Från 3:35 i videon säger de att nitraten sjönk även i kontrollakvariet (utan någon filtrering alls), och i karen med bioblocks verkade nitraten börja stiga igen redan efter ett par månader. 😕

 

Det finns även en BRStv-tråd om videon här: https://www.reef2reef.com/threads/is-marine-pure-effective-at-reducing-nitrates-we-learn-some-valuable-lessons-brstv-investigates.307515/ men den handlar till stor del om eventuellt aluminiumläckage.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Christian J skrev:

Det här testet: https://www.youtube.com/watch?v=r8lc3SlvROY eller har de gjort någon uppföljare senare? Från 3:35 i videon säger de att nitraten sjönk även i kontrollakvariet (utan någon filtrering alls), och i karen med bioblocks verkade nitraten börja stiga igen redan efter ett par månader. 😕

 

Det finns även en BRStv-tråd om videon här: https://www.reef2reef.com/threads/is-marine-pure-effective-at-reducing-nitrates-we-learn-some-valuable-lessons-brstv-investigates.307515/ men den handlar till stor del om eventuellt aluminiumläckage.

 

 

 

Det var förmodligen denitrifikationsbakterier som höll nitrat nivåerna stabila de första 2 månaderna. Sen dog bakterierna av amoniak /nitrit pga accumulerad övermatning. Tyvärr var testet egentlihen inte tillräckligt. Jag accepterade själv den här informationen för att det i teorin borde fungera. Det finns bara ett fåtal sätt at få ut nitrat ur ett akvarium. 1: Alg export te.x ett refugium man skördar, alger behöver och absorberar nitrat. 2: Vattenbyte. 3 Kemikalier som binder sig med nitrat. 4: Bakterier i syrefattig miljö som förbränner nitrat och får ut kvävgas som biprodukt. gasbubblor från sandbädden är ett tecken på detta. En syrefattig miljö med mycket yta låter utmärkt för denna process. Notera att denitrifikationsbakterier inte kan konkurera med aeroba baterier pga att syreförbränning är betydligt mer effektiv, vilket innebär att denitrifikationsbakterier förökar sig betydligt långsammare. 

 

TLDR: Mer yta till bakterier = Bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får väl se om blocken gör någon skillnad annars får jag väl dra igång reaktorn på något sätt.

 

Jag har aldrig haft någon lycka med att tillsätta kolkällor. Har som längst hållit ut en dryg månad innan jag har varit tvungen avbryta för att inte ta död på alla koraller. Nitratnivåerna har aldrig påverkats just någonting alls och då doserar jag fosfat samtidigt. Har inte någon vikt på mängden LS jag har, men den borde vara tillräcklig med tanke på hur låg belastningen är. 

Ändrat av jergenoman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...