Gå till innehåll

Aquareefs lab vart???


kobbens

Rekommenderade inlägg

Kan inte hitta någon i Europa som kan leverera alla dessa spårämnen enligt Reef factorys doseringshjälp. Jag behöver dessa sorter: Måste vara Aquaforest eftersom det är Ref Factorys ICP-test jag använde. Ha det i llager då!!! Flera veckor innan jag kan få det annars..
BOR
BROM
IODUM
LITIUM
STRONTIUM
VANADIUM
Ingen har alla sorterna utan måste beställa från minst 2 olika säljare
Var kan jag få tag i detta??? Eu är helt ok!!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen behöver du inte alla dessa ämnen. 

Litium och brom t.ex. Lägg upp dina ämnen - mätvärden här från testet så får du svar på vilka ämnen som kan vara intressanta för karet och vilka som bara är med för att Aquaforest vill tjäna en hacka.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför behöver du tillsätta dessa ämnen och hur kommer det sig att det verkar vara smärre panik? 
Även om det inte är något fel i sak med att ha alla sina mätvärden inom referensramarna så tror jag knappast att det kommer påverka nämnvärt att merparten av de du nämner är lite låga och likt väl inte om du höjer dem.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt deras test  REEF Factorys ICP så ligger jag alldeles förlågt mera eller mindre med dessa värden, Men skrotar deras test och kommer att skicka iväg ICP av annat märke...

'Det var mest för att slippa köpa från flera andra leverantörer  för att få fram tillsatserna.  Reef Factory själva har inga tillsatser som de marknadsfört ihop med sitt ICP test förrän senare i vår....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, stigigemla skrev:

Antagligen behöver du inte alla dessa ämnen. 

Litium och brom t.ex. Lägg upp dina ämnen - mätvärden här från testet så får du svar på vilka ämnen som kan vara intressanta för karet och vilka som bara är med för att Aquaforest vill tjäna en hacka.

Och vad har du för koraller? Dramaqueen-acro eller bara "vanliga" koraller?

Jag var nere i mät-träsket med mitt gamla kar, och det enda jag faktiskt märkte skillnad på var att dosera jod (och det var en rätt stor skillnad faktiskt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Svemar skrev:

Och vad har du för koraller? Dramaqueen-acro eller bara "vanliga" koraller?

Jag var nere i mät-träsket med mitt gamla kar, och det enda jag faktiskt märkte skillnad på var att dosera jod (och det var en rätt stor skillnad faktiskt).

Det är väl blandat lite mera vanliga koraller. Men jag har med doserat jod med hela tiden det är bla den som är ganska låg samt strontium som behövs...Jag löser det, men varför köpa dyra ICP tester och deras doseringanvisningar går inte att följa för man får inte tag på tillsatser. Jag bor på Gotland och här finns det idag Ingen butik som har någon form av salttillbehör tyvärr. Så jag är helt beroende av näthandel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-02-01 at 19:10, kobbens skrev:

Det är väl blandat lite mera vanliga koraller. Men jag har med doserat jod med hela tiden det är bla den som är ganska låg samt strontium som behövs...Jag löser det, men varför köpa dyra ICP tester och deras doseringanvisningar går inte att följa för man får inte tag på tillsatser. Jag bor på Gotland och här finns det idag Ingen butik som har någon form av salttillbehör tyvärr. Så jag är helt beroende av näthandel.

Det kan man väl kanske tycka är affärsmässigt dåligt att inte kunna köpa "deras" tillsatser... Eller så är det enkelt att bara ge ett resultat, och sen ge fan i hur du korrigerar det? Vad vet jag...

Men rent personligt skulle jag ge fan i dessa mätresultaten och bara öka joden en aning, om du ligger lågt på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft fancy sps, men då jag hade blandkar så var det aldrig spårämnena som var problemet. Det var ljus och cirkulation.

Ser dina koraller bra ut, och växer, så skit i dyra tester, utom kanske nån gång då och då för att bara kolla att det viktigaste är inom rimliga gränser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de

20 timmar sedan, Svemar skrev:

Men jod är viktigt (och järn om du har refugium)!

Ja jag vet det var därför jaf gv testar med ICP ibland. inte så många gånger per år. Men både Jod och  bla strontium är slut på lagret av de jag använt tidigare. Därför tyckte jag att jag skulle dosera enligt doseringsanvisningar av ICP testet. Men men de gick ju inte då jag inte kunde få tag deras tillsatser.Andra märken håller inte alltid samma styrka/dosering 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...