Gå till innehåll

Karantän kopplat mot befintligt system


Rekommenderade inlägg

Jag vet att det fanns en belgare/ holländare som gick under namnet Jawsee på reefcentral för 8-10 år sedan som hade ett fantastigt fisk/ korallsystem. Han hade sump, fraggkar och karantän nere i källaren. Karantänen hade han inkoppplat mot det befintliga systemet där han lät vattnet rinna genom ett kraftigt UV.

Jag är ute och reser mycket i jobbet vilket gör att ex ttm blir bökigt för mig, likaså att ha ett separat karantänsystem i gång hela tiden.

Om man kan koppla på karantänsystemet enligt ovan så får man ju stabila värden för fiskar och koraller. Vad har ni för tankar och ideer om ovan? Vet att även om UV skulle ta död på parasiterna finns det alltid risk för smitta genom stänk osv. Är inte så rädd för vita prick, däremot är jag rädd för oodinum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I teorin bör detta funka bra om du är helt säker på att du inte har något i systemet redan. Blir ju i praktiken som ett kontinuerligt ttm system och vattnet byts så fort att det skulle kunna funka även mot oodinium. Skulle dock inte våga mig på det själv. De största riskerna jag ser är :

1. UV fel. räcker med en minuts strömavbrott eller att lampan går för att hela systemet ska smittas.

2. flöde i karantänen. stor risk att någon parasit blir kvar och hinner återinfektera fisken. Man skulle kunna minska risken med 4-5 streamers som blåser över botten konstant men tror ändå risken är överhängande.

3. Stänk som du nämner. Tror dock den risken.är minimal om du har karantänen täckt. Då undviker du ren stänksmitta och den teoretiska aerosolsmittan är minimal.

 

Som sagt, skulle i te göra det. Om du ändå gör det, se till att i alla fall ta upp och bada fisken i väteperoxid lösning på dag 4 och dag 10. Och ha ett extremt överdimensionerat uv. Skulle nog ha två seriekopplade för att minska risken för fel. Undrar om det möjligtvis finns någon typ av ventil som skulle kunna stoppa flödet till huvudkaret vid strömavbrott. Typ motsvarande som används till co2 i jätteformat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju göra så att du har karantänskaret ihopkopplat med systemet men bygger in kranar så att du kan koppla bort det från systemet under den perioden som du har fisk som ska gå där, det är ju ändå inte så ofta du har fisk i karantän.... 

Jag har själv kopplat ihop huvudkar, sump, fraggkar och karantän på det sättet. Fördelen är att du får cyklat vatten i karantänen, kan använda den för vattenbyte och alltid har karantänen redo om du köper fisk. 

Efter du har karantänat fisk är det bara att tömma och rengöra karet, sen fylla upp igen och koppla på systemet... 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MatthiasNs förslag låter vettigt tycker jag.

 

Om man trots allt skulle låta karantänskaret vara ihopkopplat med systemet kontinuerligt (alltså även när fiskar går i karantän) så behöver kanske inte flödet mellan dem vara särskilt högt? Det kanske räcker med en liten rännil, ju långsammare desto bättre UV-sterilisering.

 

Vid strömavbrott skulle även flödet mellan karen upphöra, så risken för kontaminering är nog väldigt liten. Om karantänen dessutom befinner sig under visningskaret (likt en sump) så kommer ju returpumpens vatten att rinna tillbaka till karantänen av gravitationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, MattiasN skrev:

Du kan ju göra så att du har karantänskaret ihopkopplat med systemet men bygger in kranar så att du kan koppla bort det från systemet under den perioden som du har fisk som ska gå där, det är ju ändå inte så ofta du har fisk i karantän.... 

Jag har själv kopplat ihop huvudkar, sump, fraggkar och karantän på det sättet. Fördelen är att du får cyklat vatten i karantänen, kan använda den för vattenbyte och alltid har karantänen redo om du köper fisk. 

Efter du har karantänat fisk är det bara att tömma och rengöra karet, sen fylla upp igen och koppla på systemet... 

Håller med om att detta är en bra lösning, har funderat på liknande. Vet dock inte om det löser broblemet med resor. Jag antar att du ändå behöver göra ganska frekventa vattenbyten pga liten volym i karantänen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Håller med om att detta är en bra lösning, har funderat på liknande. Vet dock inte om det löser broblemet med resor. Jag antar att du ändå behöver göra ganska frekventa vattenbyten pga liten volym i karantänen?

Ja, det där med att hålla bra vattenkvalitet i karantänen är inte helt enkelt.... Mitt kar är ett 200l(med faktisk volym på c:a 175l), kör en Tunze skummare och har senaste tiden kört med ett svampfilter där, men det är inte helt lätt, speciellt eftersom man ofta matar en hel del för att få igång fiskarna och få dem att läggs på sig lite.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett akvastabil 275 med sump för karantän, men blir bökigt när jag inte har igång det hela tiden. Och fiskköp sker ju tyvärr oftast spontant.

Och det känns onödigt att köra det tomt. En möjlighet vore att ha en överring från karantänet till avlopp och ha en kontinuerlig påfyllning från systemet, parallellt med att fylla på motsvande mängd vatten till det vanliga systemet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, jockeman said:

Jag har ett akvastabil 275 med sump för karantän, men blir bökigt när jag inte har igång det hela tiden. Och fiskköp sker ju tyvärr oftast spontant.

Och det känns onödigt att köra det tomt. En möjlighet vore att ha en överring från karantänet till avlopp och ha en kontinuerlig påfyllning från systemet, parallellt med att fylla på motsvande mängd vatten till det vanliga systemet

Min karantän är huvudsakligen till för observation och därav har jag levande Sten, chaeto, ett filter med aquaforest bio fil etc i det. Minimal skötsel när jag inte har fisk i det (även när jag har det för den delen). 
Däremot behövs det göras ett vattenbyte då och då vilket jag gör med vatten från huvudkaret. 

Dör att förenkla detta ytterligare planerar jag att borra katantänkaret med ett rör som går ner i avloppet. När jag fått min GHL maxi doser kommer jag pumpa ut det ”gamla” vattnet ner i karantänen och motsvarande mängd kommer då

att brädda över ner i avloppet. 
Karantänen är 200L och jag kommer byta ca 10L dagligen från huvudkaret vilket borde göra det i princip underhållsfritt. 
 

Har du möjligheten att göra något liknande så är det en mycket bättre idé enligt mig. Känns väldigt riskabelt att göra som du tänkte. Jag hade inte ens litat på att ett 100W UV tar allt. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, MichaelE skrev:

Min karantän är huvudsakligen till för observation och därav har jag levande Sten, chaeto, ett filter med aquaforest bio fil etc i det. Minimal skötsel när jag inte har fisk i det (även när jag har det för den delen). 
Däremot behövs det göras ett vattenbyte då och då vilket jag gör med vatten från huvudkaret. 

Dör att förenkla detta ytterligare planerar jag att borra katantänkaret med ett rör som går ner i avloppet. När jag fått min GHL maxi doser kommer jag pumpa ut det ”gamla” vattnet ner i karantänen och motsvarande mängd kommer då

att brädda över ner i avloppet. 
Karantänen är 200L och jag kommer byta ca 10L dagligen från huvudkaret vilket borde göra det i princip underhållsfritt. 
 

Har du möjligheten att göra något liknande så är det en mycket bättre idé enligt mig. Känns väldigt riskabelt att göra som du tänkte. Jag hade inte ens litat på att ett 100W UV tar allt. 

Ja.. är inne på samma ide som du har.. är ju en onödig risk med retur tillbaka till systemet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...