Gå till innehåll

Nitrat och fosfat i stora system


jockeman

Rekommenderade inlägg

Jag har ett stort system med 4500-5000 liter vatten netto.

Har väldigt många stora fiskar som äter mycket, vilket ger mängder med näringsämnen i vattnet. Efter en dipp förra året när nästan alla acroporor strök med så har jag förlorat mycket av de som förbrukar näringsämnen vilket gör att nitrat och foafat stiger i systemet. Tills jag har fått upp biomassan i karen med acroporor så behöver jag komplettera med något för att hålla nere näringsämnena. Exporten sker just nu via skummare, rullfilter och kolkälla( nitraphos från aquaforrest). Har funderat på algea scrubber, algreaktor eller någon form av refugium. Vad föreslår ni

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade lite på algscrubbers, clerwater CW300. Algreaktor tror jag blir för meckigt. Refugium kan vara ett alternativ, får skissa på hur det kan göras. Ett 200 liters har jag tillgängligt, men frågan är hur stort det behövs, ska man bara köra med cheoto eller ska det även vara DSB?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett 200 liters får jag plats med direkt, får skissa upp något på det.

Någon som har tips på upplägg, karet är 100x40x50 ( lbh)cm .

Tänker borra det i ena kortsidan.

Behöver väl någon avskiljarvägg så man inte får med algerna..

Sedan någon cirkulationspump inne i karet för att hålla igång algerna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, jockeman skrev:

Ett 200 liters får jag plats med direkt, får skissa upp något på det.

Någon som har tips på upplägg, karet är 100x40x50 ( lbh)cm .

Tänker borra det i ena kortsidan.

Behöver väl någon avskiljarvägg så man inte får med algerna..

Sedan någon cirkulationspump inne i karet för att hålla igång algerna

Hm, för ett så stort system behöver du större volym än 200l, tror du behöver upp på minst 4-500l och gott om beöysning.... Tror inte heller den ats cw300 räcker till, den är "rated" för 400-650gallons, långt under din volym, och ska ha ett flöde på endast 600gallons, är ingen expert på ats men har väldigt svårt att tänka mig att det räcker för så stort system som ditt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som talar för en algeascrubber är att det blir enklare att köra den med omvänd ljuscykel.

Har haft diskussioner med tillverkarna av den och innan fick jag en offert på en större industrivariant som i stort sett var 2 st Cw300.

I och med att det blir ett komplement till övrigt så är det lockande.. har inte plats för ett 500 liters kar just nu.

I värsta fall får man skaffa ytterliggare 1 st  😀  flest prylar när man dör vinner eller hur var det 😀

Den här killen har det filtret till sitt system https://youtu.be/iHSVzO3V9OI

20230212_203343.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte ytarean viktigare än volymen på ett cheto-refugium --om vattenståndet är för högt får väl inte algerna nederst tillräckligt med ljus annars? Möjligen skulle man kunna försöka få algerna att rotera, ha flera grunda kar över varandra med belysningar mellan, eller fylla botten av ett högt kar med sand.

 

Hur fungerar t ex järn-gödsling av chaeto i ett så stort system? Småflaskorna som säljs är ju inte billiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Christian J skrev:

Är inte ytarean viktigare än volymen på ett cheto-refugium --om vattenståndet är för högt får väl inte algerna nederst tillräckligt med ljus annars? Möjligen skulle man kunna försöka få algerna att rotera, ha flera grunda kar över varandra med belysningar mellan, eller fylla botten av ett högt kar med sand.

 

Hur fungerar t ex järn-gödsling av chaeto i ett så stort system? Småflaskorna som säljs är ju inte billiga.

Man kan ju även belysa underifrån med vattentät belysning typ Tunze Eco chic belysning, jag har 4st tunze varav en lyser från underifrån 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, jockeman skrev:

Kommer nog dra igång ett chaetokar, 200 liters och försöka skapa en roterande funktion.

Det kommer ju hjälpa en del iallafall 

Ja, absolut, se bara till att köra med ordentlig belysning så kan chaeton tugga i sig en hel del näring! 

Det är ju en relativt enkel lösning ändå och kostar inte så värst mycket att dra igång jämfört med de modellerna av ats som finns

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...