Gå till innehåll

Canopy med reflekterande material?


Oscarhaglund

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att bygga en huv/canopy av plyfa för att hålla ute ljus i rummet och jag funderar på om man skulle kunna klä insidan med något reflekerande material så man kan montera ljusen högre upp både för bättre spridning samt för enklare access. 
 

Det enklaste käns ju som att det skulle vara att bara limma dit ett lager metallfolie från ica. Hur dum ide är detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minutes ago, kaptenen said:

Jag har funderat på samma sak i min befintliga kåpa. Borde inte vara några problem med folie, dock så skulle jag vilja ha något mer hållfast som reflekterar som man dessutom kan torka av lätt då det blir en del saltstänk.

 

Alternativet är kanske någon slags akrylspegel men jag vet inte riktigt hur mycket det skulle väga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt tunna akrylskivor behöver inte vara så tunga, men det är nog bäst att fästa dem med skruv ändå för säkerhets skull.

 

Hornbach verkar ha haft spegelfolie tidigare: https://www.hornbach.se/s/spegelfolie jag tror även jag sett akrylskivor där för badrum tidigare. Fast jag misstänker att de flesta skivor avsedda som speglar är ganska tjocka för att inte böja sig och ge en förvriden spegelbild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Christian J said:

Riktigt tunna akrylskivor behöver inte vara så tunga, men det är nog bäst att fästa dem med skruv ändå för säkerhets skull.

 

Hornbach verkar ha haft spegelfolie tidigare: https://www.hornbach.se/s/spegelfolie jag tror även jag sett akrylskivor där för badrum tidigare. Fast jag misstänker att de flesta skivor avsedda som speglar är ganska tjocka för att inte böja sig och ge en förvriden spegelbild.

Det var intressant, jag har en hornbach en kilometer bort så detta är ju väldigt lätt att ta en titt på. Tackar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Oscarhaglund said:

Det var intressant, jag har en hornbach en kilometer bort så detta är ju väldigt lätt att ta en titt på. Tackar

Enbart den med "spioneffekt" verkar finnas i lager... Sen är ju som sagt frågan om den tål saltstänk och rengöring, kanske man kunde sätta transparent akryl/PVC framför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag tänkte jag postar mina resultat här också.

 

här är två bilder med och utsn främre delen av huven (med dess reflektorer). Detta är under ett överhäng där det i taket finns en del insläppshål (så det är inte helt mörkt).

 

81B29551-28B4-486D-96BF-0EA8B0451ABB.jpeg.6b8d5d02b2af16b99451c9e364f88a9a.jpeg9B8210A4-C22A-49A2-B9DB-46C589F3F3D4.jpeg.62c5e2e9f0ed871d04e5a018e81c154e.jpeg

 

båda bilderna är tagna i manuell mode med exakt samma inställningar i min systemkamera

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl ingen extrem skillnad... 

 

1 hour ago, Oscarhaglund said:

båda bilderna är tagna i manuell mode med exakt samma inställningar i min systemkamera

Någon rörelse på vattenytan? Minsta våg kommer ju att bryta ljuset olika. Kanske även små skillnader i kamerans läge kan påverka.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Christian J said:

Det är väl ingen extrem skillnad... 

 

Någon rörelse på vattenytan? Minsta våg kommer ju att bryta ljuset olika. Kanske även små skillnader i kamerans läge kan påverka.

 

Kameran satt på stativ och alla pumpar var avstängda. Man kan ju se att det finns lite mer fill light men det är ju som sagt inga enorma skillnader.

 

Med det sagt så var det ju inte heller jättesvårt att sätta dit den reflekterande filmen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, kaptenen said:

Vore kul att PAR mäta för att se vad det blev för skillnad på den fronten. Man ser ju en förändring och det kan ge mer än vad man tror. 

Problemet är att jag inte vet hur det skulle gå till.

Om jag lägger telefonen där inne (min parmätare) så är jag inte säker jag kan läsa av resultatet från sidan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...