Gå till innehåll

Avdunstnings kyl


wrang

Rekommenderade inlägg

har nu satt ihop det lite mer å limmat lite plexiglas

post-736-14468912821749_thumb.jpg

Sedd bakifrån

post-736-14468912821913_thumb.jpg

Själva fläkt huset

post-736-14468912822124_thumb.jpg

Sprinkler armen

post-736-14468912822269_thumb.jpg

Lufthålet sett innefrån

post-736-14468912822437_thumb.jpg

Ihopsatt

Har testat lite å det blir ett bra tryck med luften. Återstår å se om det funkar med filtermattan sedan med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är 100% torr ja, och har lägre temperatur än omgivande luft. Intressant som referensexperiment. Mer genomförbart kanske skulle vara attt köra ett calciumclorid fuktfilter på vägen för insugsluften. "Torrbollen" som säljs i vanliga affärer är en sådan.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snubblade på denna moj i en kyltråd på zoopet: http://overclockers.com/articles389/

Tack

Is it quiet? Not really, but it has a waterfall noise and I happen to like it. Most of you will probably agree with me - it's a much more soothing sound than a Delta black label fan

Håller fortfarande på att limma min hink men får det ej att hålla trotts att jag testat Arcifix 192 skall se hur det funkar med Tangitlim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Detta bygge las åt sidan så länge. Är ej aktuellt längre men blir säkert det igen nästa år inför sommaren. Köpte min sprinklerarm på akvarieudstyr.dk

Deltec´s sprinkler med vinkel köp denna då den andra på sidan ej är komplett. Såg ej detta själv så fick ej med någon koppling till PVC rör utan bara själva snurran ;(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta bygge las åt sidan så länge. Är ej aktuellt längre men blir säkert det igen nästa år inför sommaren. Köpte min sprinklerarm på akvarieudstyr.dk

Deltec´s sprinkler med vinkel köp denna då den andra på sidan ej är komplett. Såg ej detta själv så fick ej med någon koppling till PVC rör utan bara själva snurran ;(

Jag tänkte att du kanske skulle ha det som ett filter på höst/vinter utan fläkten tillkopplad och sedan som kylare på sommaren med fläkten.

Tänkte själv bygga en liten variant på det vanliga konceptet.(utan fläkt)

Mvh Daniel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Förlåt, att jag väcker en gammal död tråd till liv, men om någon funderar i de här banorna, heter tekniken evaporative cooler, och det formligen kryllar av olika lösningar. En "Bong," en sådan som den som länkas till på overclockers, kan kyla bort ett par hundra watt, utan att missa ett steg. Lasse kommer hyfsat nära sanningen i hur det fungerar, men jag har slutat förvånas över vad den killen vet, så jag nöjer mig med att konstatera att Foppa som hört en teori om att kraften som går åt för att tryckavattendropparna genom ett duschmunstycke gör att vattnet blir kalt, helt enkelt fått felaktig information.

Nånting som kan klassas som intressant, Evap cooling är den enda kylningsmetoden där man kan uppnå en temp som är lägre än kylmediat. En effektiv bong kan kyla vattnet till ett par grader under luftens temp. Helt klart nyttigt på sommaren när det börjar bli varmt inne. Dock kommer det krävas autopåfyllning av vatten, för hela den kylande effekten är vatten som avdunstar.

Jag ska sluta skriva en massa, och gå o äta nånting. Men om någon är intresserad av att bygga en bong, använd ett självrensande duschmunstycke, annars blir det nog inge kul. Sen är det inte helt omöjligt att man får hålla ögonen på saltuppbyggnaden i systemet, tillsatt vatten kanske skulle rinna ner lägns kanten på bongen, för att få in det i systemet igen, osv...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...