Gå till innehåll

Babylila på stenarna??


sceniie

Rekommenderade inlägg

Hej jag är helt ny här. Jag köpte en korall från affären och på den var det mycket  ljuslila/babylila på stenen inte cyano. röd/kila kalkalg eller dino.. tyvärr har jag skiten i akvariumet sen tidigare. Nybörjare så gör mitt bästa för att fixa det. Men detta ljuslila vad är det?..

Screenshot_20230304-203501_Instagram.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkalger är bra att ha. Är ett av de första tecknen på att karet mognar.

 

Cyano och dino kan man få bort på flera sätt. Balanserade näringsvärden är A och O  (fosfat och nitrat) för att minska problemen med både Cyano och Dinos. UVC kan också hjälpa, men även levande typ nassarius och sandgobies som hela tiden rör runt i sanden och stör bildande av algmattor. I värsta fall finns det preparat för att motverka dessa men det ser jag som sista valet innan man provat allt annat.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, kaptenen skrev:

Kalkalger är bra att ha. Är ett av de första tecknen på att karet mognar.

 

Cyano och dino kan man få bort på flera sätt. Balanserade näringsvärden är A och O  (fosfat och nitrat) för att minska problemen med både Cyano och Dinos. UVC kan också hjälpa, men även levande typ nassarius och sandgobies som hela tiden rör runt i sanden och stör bildande av algmattor. I värsta fall finns det preparat för att motverka dessa men det ser jag som sista valet innan man provat allt annat.

 

 

Mandarin fisk funkar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, sceniie skrev:

Mandarin fisk funkar det?

Nä mandariner påverkar inte dinos eller cyano.... Gobys typ Valenciennea Puellaris rör om sanden kan hjälpa på sikt.

Det kommer ofta i nystartade kar, mitt råd är att inte stressa eller ha för bråttom, när akvariet mognar och om man håller värden stabila så försvinner det ofta av sig själv, men det är inte fel att hjälpa till lite genom djur som rör runt lite i sanden

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...