Gå till innehåll

Låga näringsvärden cyano, dino eller båda? Hjälp med identifiering och rådgivning


Warmar

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Jag har ett 275 l akvastabil som varit igång i ca 1 år. Jag har under en längre tid 3 månader + haft problem med cyano eller dino eller möjligen båda. Efter mycket läsning på nätet så tror jag att jag har identifiera problemet. Jag har haft nollade No3 och Po4 värden under många månader vilket jag gissar är upphovet till detta problem.

Nu har jag fått upp näringsvärden för No3 till 2,5 mg/l men Po4 är fortfarande 0. Höjningen från noll på No3 till 2,5 mg/l var inte mer än någon vecka sedan. Höjningen skedde genom ökad matning och uteblivna vattenbytten. Har i dagsläget inte bytt vatten på säkert 2 månader. Höjningen av värdena går lååångsamt och då har jag som sagt inte fått någon höjning på Po4.

Jag har en maxspect gyre 350 som ger ett bra flöde i burken. Har även testat att öka cirkulationen mer utan att det har gett något resultat.  

Jag gjorde en mörkläggning för ca 1 månad sedan som gav resultat men sedan kom gegget smygande tillbaka igen. Min teori är att näringsvärdena fortfarande inte var bra och gav detta resultat. Men kan ha fel.

Jag förväntar mig inte snabba resultat i denna hobby men behöver lite tips på hur jag ska fortsätta för få bort cyano/dino.

 

Frågor:

1: Ska jag fortsätta med att inte göra vattenbyten?

2: Bör jag skrubba stenar och slamsuga gruset? Är inte risken stor då att jag nollar No3 och Po4 igen och hamnar in samma sits igen då?

3: Har ni tips på hur jag ska fortsätta att hantera detta för att bli av med skiten?

4: Jag har tagit foton av ”geggan” under mikroskop och i akvarium och behöver hjälp att identifiera vad jag ser. Jag har läst lite på nätet om hur cyano och dino ska se ut under mikroskop men väljer att avvakta med att skriva vad jag tror innan ni har gjort en bedömning.

 

Invånare:

2 clowner,

1 banangylta,

1 putsarräcka

4 blå cromis.

2 Eldstjärtsgoby

5 turbosniglar

5 ermitkräftor

 

Korall

Grön flakväxande montipora i dåligt skick.

 

 

Tacksam för hjälp och råd :)All hjälp uppskattas!

 

Mvh

 

Jonas

Microskop 1.png

Microskop 2.png

Akvarium sand.png

Akvarium sten.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 hours ago, Warmar said:

Nu har jag fått upp näringsvärden för No3 till 2,5 mg/l men Po4 är fortfarande 0.

Fördelningen är alltid högre andel NO3 än PO4 i foder (tror jag), dessutom kan PO4 absorberas av levande sten (iaf ett tag).

 

19 hours ago, Warmar said:

Jag har en maxspect gyre 350 som ger ett bra flöde i burken. Har även testat att öka cirkulationen mer utan att det har gett något resultat.

Testa eventuellt att minska cirkulationen ett par veckor för att se vad som händer (mer näring på botten kanske gynnar konkurrerande bakterier).

 

Testa även att höja temperaturen om den är låg, det kan eventuellt hjälpa mot dino.

 

19 hours ago, Warmar said:

Jag gjorde en mörkläggning för ca 1 månad sedan som gav resultat men sedan kom gegget smygande tillbaka igen.

Om algerna på sanden försvinner varje natt och sedan kommer tillbaka dagtid tror jag att det kan vara dino. Cyano och kiselalger tror jag stannar kvar över natten.

 

19 hours ago, Warmar said:

2: Bör jag skrubba stenar och slamsuga gruset? Är inte risken stor då att jag nollar No3 och Po4 igen och hamnar in samma sits igen då?

Jag tror inte att du nollar näringsvärdena på det sättet, däremot kanske du minskar dem så att det tar längre tid att höja.

 

19 hours ago, Warmar said:

Akvarium sand.png

Ovanstående bild tycker jag liknar röd cyano faktiskt. Min dino har antingen sett ut som ett brunt puder fläckvis över botten (denna sort uppstod när jag skaffade bottensand, och försvann när temperaturen ökade), eller har bildat långa trådar som flutit lodrätt uppåt (denna sort uppstod när jag nollade näringsvärdena, och försvann när de höjdes).

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra svar! 

 

Det jag funderar på är om Dino kännetecknas av att de försvinner över natten? Eller är det bara en typ av av dino som gör det? Är det i så fall också den typ av åtgärdas av UV? 

Frågar eftersom jag inte har UV idag och vill vara säker på att jag har dino innan jag eventuellt köper en sådan. 

 

Cyanobakterier. Påverkas det av UV eller är det mörkläggning som gäller där.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma "problem" och det er tydigt at dom er photosyntetiska. 

 

Den snabbe vägen er "red-slimer-remover". 

 

Min väg er tålemot, mera cirkulation, UVC, mickrobubler och så göra "rent" sandet. 

1 gång i veckan bytar jag vatten med en hävert, blivar jämt forvånad över hvor smutsigt sandet blir på bara 1 vecka. 

Värja dag gör jag rent sandyten for at lösna eventuelt röd slim mens jag kör mikrobubler för at få slime net i sumpene/skummeren.

Har öket cirkulationen med ca 42 000 liter i timen, det gillede korallorne :) 

 

Jag har bara 85W UVC hvilket er tok för liten till mit system, men her 1 månad efter har jeg problemet under kontroll. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-03-19 at 11:09, Thomas Salt skrev:

Jag har samma "problem" och det er tydigt at dom er photosyntetiska. 

 

Den snabbe vägen er "red-slimer-remover". 

 

Min väg er tålemot, mera cirkulation, UVC, mickrobubler och så göra "rent" sandet. 

1 gång i veckan bytar jag vatten med en hävert, blivar jämt forvånad över hvor smutsigt sandet blir på bara 1 vecka. 

Värja dag gör jag rent sandyten for at lösna eventuelt röd slim mens jag kör mikrobubler för at få slime net i sumpene/skummeren.

Har öket cirkulationen med ca 42 000 liter i timen, det gillede korallorne :) 

 

Jag har bara 85W UVC hvilket er tok för liten till mit system, men her 1 månad efter har jeg problemet under kontroll. 

Har du haft problem med låga näringsnivåer också?

Anledningen till att jag hamnade i denna cyano/dino fälla är ju just låga näringsnivåer. 

 

Hur undviker du i så fall att inte nolla No3 och Po4 när du rengör sanden och byter vatten? 

Jag råkade rengöra för mycket förra gången 🙄.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte et problem med PO4 da jag mater mycket när den er "låg" ligger vid seneste test på 0,23 hvilket er aldeles för högt. Så nu får fiskene mindra mat. Jag mater primärt med pellets och dom ineholler hög PO4.

 

NO3 derimot, jees det går åt som Staropromen en varm sommerdag :) jag sikter på at ligge rundt 15 så jag får dosera 60 ml KNO3 per dag, om jag inte dosera s¨minskar NO3 med ca 3 enheter per dygn, så jag nuller systemet på 5 dagor... Jag blander 2 liter osmos med 60g KNO3. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-03-23 at 09:40, Warmar skrev:

Okej jag förstår. Men då är jag inte ensam om att No3 lätt minskar om man är för ivrig. 

Jag försöker mata mycket för att hålla värdena uppe. 

 

du kan köpa kaliumnitrat och dosera för att hålla nitratet uppe. finns även färdiga produkter med nitrat exempelvis https://saltivast.se/sv/tillsatser/sparamnen/aqua-forest/aquaforest-no3-200ml.html

många som har marco-rocks upplever att stenen "suger" massor med näringsvärden i början. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, nike83 skrev:

 

du kan köpa kaliumnitrat och dosera för att hålla nitratet uppe. finns även färdiga produkter med nitrat exempelvis https://saltivast.se/sv/tillsatser/sparamnen/aqua-forest/aquaforest-no3-200ml.html

många som har marco-rocks upplever att stenen "suger" massor med näringsvärden i början. 

 

Det verkar vara en evig debatt om marco-rocks om hurvida den suger och släpper ifrån sig näringsämnen. Vill minnas att jag kikade in din tråd om ditt stora akvarium där du använde marco rocks. Har du någon erfarenhet om de suger åt sig, eller släpper ifrån sig? 

Läst massor om detta på amerikanska forum men tycker inte jag får någon klar bild då alla säger olika.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Nordin skrev:

 

Det verkar vara en evig debatt om marco-rocks om hurvida den suger och släpper ifrån sig näringsämnen. Vill minnas att jag kikade in din tråd om ditt stora akvarium där du använde marco rocks. Har du någon erfarenhet om de suger åt sig, eller släpper ifrån sig? 

Läst massor om detta på amerikanska forum men tycker inte jag får någon klar bild då alla säger olika.

Har precis upplevt detta. Från att ha ett fosfatfattigt (doserade 0,03 dagligen med konstant 0 på tester) i månader till att när jag inte va på bollen landa på 0,4 ppm som värst när stenen fick för sig att den var mättad. Lever fortfarande i sviterna av att förlorat mkt korall men nu är det balanserat igen efter månader av fosfatabsorbers och snål matning. Upllevde precis samma sak vid förra karets uppstart då marco rocks var den största delen av scapen men där var jag mer på bollen och hindrade stora förluster. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, kaptenen skrev:

Har precis upplevt detta. Från att ha ett fosfatfattigt (doserade 0,03 dagligen med konstant 0 på tester) i månader till att när jag inte va på bollen landa på 0,4 ppm som värst när stenen fick för sig att den var mättad. Lever fortfarande i sviterna av att förlorat mkt korall men nu är det balanserat igen efter månader av fosfatabsorbers och snål matning. Upllevde precis samma sak vid förra karets uppstart då marco rocks var den största delen av scapen men där var jag mer på bollen och hindrade stora förluster. 

 

 

Oj, det var mindre kul, förstår att korallerna tog stryk av detta! Jag misstänker att det är detta som händer hos mig just nu faktiskt. Jag har startat ett litet akvarium där jag hela tiden läser ut fosfat, trots att jag börjat dosera i rädsla för kanske främst dinos. 

Börjar känna mer och mer att jag bör byta ut denna stenen mot levande sten istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Nordin skrev:

 

Oj, det var mindre kul, förstår att korallerna tog stryk av detta! Jag misstänker att det är detta som händer hos mig just nu faktiskt. Jag har startat ett litet akvarium där jag hela tiden läser ut fosfat, trots att jag börjat dosera i rädsla för kanske främst dinos. 

Börjar känna mer och mer att jag bör byta ut denna stenen mot levande sten istället.


bortsett från detta. Är man på bollen med marco rocks och sätter in åtgärder i tid så ser jag det inte som ett problem. Jag har äldre stenar som är lika fina som den levande stenen jag har men det tar sin tid. En del är rätt kompakta pjäser vid inköp men de största har jag slagit sönder i mindre bitar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Nordin skrev:

 

Det verkar vara en evig debatt om marco-rocks om hurvida den suger och släpper ifrån sig näringsämnen. Vill minnas att jag kikade in din tråd om ditt stora akvarium där du använde marco rocks. Har du någon erfarenhet om de suger åt sig, eller släpper ifrån sig? 

Läst massor om detta på amerikanska forum men tycker inte jag får någon klar bild då alla säger olika.

 

min erfarenhet:

  • stenen "sög" upp en massa näring i ca ½år. sedan stoppade det tvärt och nitrat gick upp till 20 och fosfat till 0.2 (ungefärliga värden)
  •  i 2 år nu så har jag jobbat för att hålla nitrat runt 10 och fosfat var uppe på 0.1 med hjälp av alg refugium och ibland fosfatremover (när det gick över 0,1)
  • för 3 veckor sedan hade jag 5 i nitrat och 0,04 i fosfat.
  • i tisdags uppmätte jag 0 i nitrat och 0,01 i fosfat 
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...