Gå till innehåll

palettkirurg dålig


sceniie

Rekommenderade inlägg

Min lilla doris hsr mått bra i flera veckor äter och simmar glatt med alla andra fiskar. Men i morse låg hon bland en korall tänkte hon vilade men efter ett tag var hon bort och tryckte vid en sten. Hon är blek om magen och kan ej simma 😳🤔 jag satte henne i mitt stora yngelkar. Den kommer dö eller hur?

dd0a63bd-e5b4-4ac4-bd90-99e55494e32dphoto.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vanligt är det lurigt.

Skulle kunna vara HLLE(?)

HLLE kan bero på många faktorer, bla foder med dåligt näringsinnehåll till krypström i akvariet. Även användandet av aktivt kol kan orsaka HLLE.

 

Kirurgfisk mår bra av att äta nori.

 

Vad har du för näringsvärden?

Ammoniak?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 hours ago, Jois said:

Skulle kunna vara HLLE(?)

HLLE kan bero på många faktorer, bla foder med dåligt näringsinnehåll till krypström i akvariet. Även användandet av aktivt kol kan orsaka HLLE.

Jag är dålig på fisksjukdomar och tittar dessutom på bilden ute i solen just nu, men ska man inte se hål vid ögat som sprider sig bakåt i en linje om det är HLLE?

Och gällande aktivt kol så ska man skölja det ordentligt och se till att det inte tumlar; det är dammet från kolet som man tror irriterar fjällen på fisken, inte att man använder aktivt kol i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, PerS skrev:

Jag är dålig på fisksjukdomar och tittar dessutom på bilden ute i solen just nu, men ska man inte se hål vid ögat som sprider sig bakåt i en linje om det är HLLE?

Och gällande aktivt kol så ska man skölja det ordentligt och se till att det inte tumlar; det är dammet från kolet som man tror irriterar fjällen på fisken, inte att man använder aktivt kol i sig.

Jag är inte säker, därav mitt ?-tecken.

Hlle kan se ut på många olika sätt, bla med bleka/vita fläckar.

 

Men som sagt, man kan aldrig vara säker.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-03-17 at 13:42, Christian J skrev:

Jag undrar lite över bilden: fisken ser blek/vit ut vid magen, men samtidigt består andra delar resten av bilden av liknande ljusa fläckar (oskärpa från vattenytan?). Så är fiskens mage blek även i verkligheten, eller är det bara från kameran?

Jo magen är vit. Är det som är konstigt .. den vart vit innan den dog

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...