Gå till innehåll

Akvarieindivider för nybörjarakvarist


Daniel_GOAT

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har precis fyllt upp mitt första saltvattensakvarium med vatten, salt, bakteriekultur, sand och en stort  död 5 kg sten i mitten, det här ska bli så j*kla kul!

 

Karet är av typen Jewel Trigon (hörnakvarium) på 350L, jag tycker om djupet i akvariet med mycket öppet vatten. Nu sitter jag och läser och planerar för vilka individer som kan tänkas passa bra tillsammans och som inte kräver en saltvattensprofessor som hyresvärd, men jag tycker att det är svårt att hitta konkreta tips.
 

Bortsätt från Cleaning crew bestående av ett par räkor, turbosniglar, eremitkräfta och sjöborre. Vad tror ni om detta härliga och färgglada gäng?
2st clownfiskar

5st Bangaii Kardinalfisk

1st Lipstick Tang

3 st frökenfiskar (Hemicyanea)

 

Kom gärna med reflektioner och tips på om någon mer fiskart kan adderas eller om jag ska byta ut någon. Jag skulle gärna vilja få tips på anemoner, mjukisar och annat som kan vara fint att limma fast på stenen. Jag har läst en del om Anemoner här på SG men alla jag hittat som det står skrivet om verkar vara hardcore-svåra.

 

Jag bifogar en bild på karet som det ser ut nu, sladden kommer att dras om och sanddammet kommer att sjunka ner inom ett par dagar, men bortse från det.. 🙂

 

Tacksam för er hjälp!

0489CAB1-0146-4C8B-A256-9F84966ED217.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till denna underbara hobby! Ett par tips, jag skulle läsa den guide som finns här på SG kring att starta ett saltvattensakvarium. Den är välskriven och informativ och kommer säkert att besvara dina frågor när du stöter på dem. Om inte så finns många här med lång erfarenhet. Jag tror att du kommer behöva lite mer sten då fiskar behöver plats att gömma sig på m.m. samt du vill ha lite utrymme att plantera dina koraller på. Själv gillar jag att använda levande sten då man då får med sig allt som finns i havet vilket brukar göra karet mer stabilt. Men till fiskarna som du nämnde. Jag skulle personligen inte placera en lipstick tang i ett 350l kar då de blir stora och normalt sett är väldigt aktiva simmare. Det finns dock andra kirurger som passar bättre i mindre kar. Titta gärna på Zebrasoma arterna alt. eller t.ex. en Tominii tang som också är väldigt vacker. Frökenfiskar brukar vara väldigt härdiga men kan ibland vara lite bråkiga och man bör kanske tänka till lite där vilka man köper. Jag skulle också titta på en gylta vilka är roliga och vackra fiskar. 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är att göra ordentligt med research för varje fisk du tänkt dig att ha i karet. Det är många fiskar som är populära men som kan leda till problem beroende på vilka andra djur du har i karet (exempelvis fjärilsfiskar och koraller, sixeline wrassar och andra wrassar…).

 

Gyltor (ofta kallad wrassar) är några av mina favoriter och här tycker jag att https://www.thewrasseguy.com/all-about-reef-safe-wrasses är en utmärkt resurs

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen! 

 

350 liter er et stort första saltkar.

I princippet behöver du inte mera än du har i dag, stabiliteten kommer via vattenbyte. Du fik länk til nybörjerguiden, bara at plugga på och stille dine frågor her :)

 

Anemoner er fine, men kräver en del om dom skal trives, primärt kraftig belysning och stabila värden, dom kan hitte på at ta en promonad i akvariet, och dette sluter oftest i en streamer, och då har man problem. Ingen av dom Nomo fisk man köper i butik har set en anemon i deras liv, så det er inte nödvändigt als. 

 

Her en top 10 på enkla koraller, https://www.buildyouraquarium.com/soft-coral/ flera av dom kan Nomo använde som hjem. 

Lägger till photosyntetisk Gogonia. 

Flera av disse fins hos din lokale koralpuscher :)

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Mitt tips är att göra ordentligt med research för varje fisk du tänkt dig att ha i karet. Det är många fiskar som är populära men som kan leda till problem beroende på vilka andra djur du har i karet (exempelvis fjärilsfiskar och koraller, sixeline wrassar och andra wrassar…).

 

Gyltor (ofta kallad wrassar) är några av mina favoriter och här tycker jag att https://www.thewrasseguy.com/all-about-reef-safe-wrasses är en utmärkt resurs

Tack för dit svar Oscar det uppskattas!

Nu i början så är mina krav på individer egentligen obefintliga, jag är så lycklig att jag äntligen startar upp ett saltvattensakvarium. Nu så vill jag ha ett klart vatten och några fiskar och anemoner (eller växter) som ser fina ut, passar bra ihop och mår bra i akvariet.

Om någon skulle säga - De här 5 fiskarna skulle jag börjat med som ett basic startpaket, fiskar, anemoner och växter, då skulle jag förmodligen ta den listan som en shoppinglista och köpa allt rakt av i varje fall så att jag kommer igång, sedan så kommer jag succesivt öka på med mer och fler avancerade individer, fler stenar osv som givetvis passar med det jag redan har. Det är en djungel (rev) i början men det reder sig väll tillslut 🙂 Vilken Wrasser skulle du rekommendera? Finns ganska många olika 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, Thomas Salt skrev:

Välkommen! 

 

350 liter er et stort första saltkar.

I princippet behöver du inte mera än du har i dag, stabiliteten kommer via vattenbyte. Du fik länk til nybörjerguiden, bara at plugga på och stille dine frågor her :)

 

Anemoner er fine, men kräver en del om dom skal trives, primärt kraftig belysning och stabila värden, dom kan hitte på at ta en promonad i akvariet, och dette sluter oftest i en streamer, och då har man problem. Ingen av dom Nomo fisk man köper i butik har set en anemon i deras liv, så det er inte nödvändigt als. 

 

Her en top 10 på enkla koraller, https://www.buildyouraquarium.com/soft-coral/ flera av dom kan Nomo använde som hjem. 

Lägger till photosyntetisk Gogonia. 

Flera av disse fins hos din lokale koralpuscher :)

Hej Thomas,

 

tack så mycket, Ja Nybörjarguiden har jag läst igenom och har med mig som en tryck Farfar under resan nu i början, väldigt bra!

 

Tack för länken, jag går igenom den.  Fotosyntetiska Gorgonia ser ju väldigt fin ut!

 

Haha tack Thomas nu kör vi!

 

MVH

Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, OR20 skrev:

Välkommen till denna underbara hobby! Ett par tips, jag skulle läsa den guide som finns här på SG kring att starta ett saltvattensakvarium. Den är välskriven och informativ och kommer säkert att besvara dina frågor när du stöter på dem. Om inte så finns många här med lång erfarenhet. Jag tror att du kommer behöva lite mer sten då fiskar behöver plats att gömma sig på m.m. samt du vill ha lite utrymme att plantera dina koraller på. Själv gillar jag att använda levande sten då man då får med sig allt som finns i havet vilket brukar göra karet mer stabilt. Men till fiskarna som du nämnde. Jag skulle personligen inte placera en lipstick tang i ett 350l kar då de blir stora och normalt sett är väldigt aktiva simmare. Det finns dock andra kirurger som passar bättre i mindre kar. Titta gärna på Zebrasoma arterna alt. eller t.ex. en Tominii tang som också är väldigt vacker. Frökenfiskar brukar vara väldigt härdiga men kan ibland vara lite bråkiga och man bör kanske tänka till lite där vilka man köper. Jag skulle också titta på en gylta vilka är roliga och vackra fiskar. 

Tack så mycket för dina råd och reflektioner, Jag håller helt med Nybörjerguiden är väldigt bra!

 

Ok en Lipstick tang blir det inte då. Men en Tomini tang ser ju fin ut och skulle passa bättre, får introducera den sista eftersom vad som skrivs om den så kan den vara grinig mot efterintroducerade fiskar, är det något du har märkt av? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter era fantastiska svar och råd så ställer jag om min fråga.

 

Om ni med all er erfarenhet och kreativitet skulle föreslå 7-8 individer till ett 350L men En sten och sand (Enligt bild). Vad hade ni då introducerat för individer hos en nybörjare?

 

MVH

Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Daniel_GOAT skrev:

Tack så mycket för dina råd och reflektioner, Jag håller helt med Nybörjerguiden är väldigt bra!

 

Ok en Lipstick tang blir det inte då. Men en Tomini tang ser ju fin ut och skulle passa bättre, får introducera den sista eftersom vad som skrivs om den så kan den vara grinig mot efterintroducerade fiskar, är det något du har märkt av? 

Alla kirurger är mer eller mindre beskyddande över sina territorier. Detta varierar dock också från individ till individ. Det brukar vara som stört mellan fiskar som ser likadana ut. Ett tips är att ha en introduktionslåda som fisken kan vara i under ett par veckor så att alla kan se varandra.  Min erfarenhet av Tomini är inte att de är bland de värre kirurgerna. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Daniel_GOAT skrev:

Efter era fantastiska svar och råd så ställer jag om min fråga.

 

Om ni med all er erfarenhet och kreativitet skulle föreslå 7-8 individer till ett 350L men En sten och sand (Enligt bild). Vad hade ni då introducerat för individer hos en nybörjare?

 

MVH

Daniel

ojojoj vilket förtroende du ger oss ;) Om jag var du så skulle jag ta och fundera lite på vad du vill ha i karet är det någon speciell fisk som du alltid drömt om eller som du fastnat för och att man sedan bygger runt den. Jag tror att om jag ger dig vad jag skulle göra med ett 350l kar så är det inget som säger att det är rätt. Det är bara en reflektion över vart jag är just nu i den här hobbyn och vad jag inte får i mina andra kar. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lägger det med ödmjukhet i era händer, 😄


Men om jag utgår från det ni har nämn ovan så skulle min lista kunna se ut som följer:

2st clownfiskar

3st Bangaii Kardinalfisk

1st Lipstick Tang

3 st frökenfiskar (Hemicyanea)

1st Tominii tang

2st Halichoeres melanurus

och

1st Fotosyntetiska Gorgonia

 

och lite mer sten så att jag kan bygga upp lite grottor osv. 

 

Om jag bara utgår från majoriteten i familjens önskemål (Barnen 7st) så vill dom ha Clownfiskar och andra ”fina” fiskar, så du förstår lite nivån på detta projekt till en början. 
 

Jag är som sagt bara väldigt lycklig att jag tillslut får igenom ett saltvattensakvarium och känner jag mig själv rätt så kommer jag att bli en entusiast inom detta. Speciellt nu när jag har förstått vilket härligt saltvattens-Community det finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2st clownfiskar

3st Bangaii Kardinalfisk

1st Lipstick Tang, (stort nej, dom blir +40 cm, det er en trevlig fisk, men aldeles for stor)

3 st frökenfiskar (Hemicyanea) Inte Hemicyanea, kan vära skitstövler, derimot Chrysiptera springeri er trevlige. 

1st Tominii tang

2st Halichoeres melanurus

och

1st Fotosyntetiska Gorgonia

 

Dvärgkejsera er også trevlige, Paracentropyge multifasciata er min favo. 

 

Kom ihåg tålemot :) 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, Thomas Salt skrev:

2st clownfiskar

3st Bangaii Kardinalfisk

1st Lipstick Tang, (stort nej, dom blir +40 cm, det er en trevlig fisk, men aldeles for stor)

3 st frökenfiskar (Hemicyanea) Inte Hemicyanea, kan vära skitstövler, derimot Chrysiptera springeri er trevlige. 

1st Tominii tang

2st Halichoeres melanurus

och

1st Fotosyntetiska Gorgonia

 

Dvärgkejsera er også trevlige, Paracentropyge multifasciata er min favo. 

 

Kom ihåg tålemot :) 

Håller med, jag skulle titta på att byta ut lipstick kirurgen mot en Centropyge Acanthops eller Bispinosus. Sedan finns massor av trevliga mjukkoraller som du kan köpa eller få både av affärer och av andra på detta forum.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minutes ago, Daniel_GOAT said:

 

2st clownfiskar

3st Bangaii Kardinalfisk

1st Lipstick Tang

3 st frökenfiskar (Hemicyanea)

1st Tominii tang

2st Halichoeres melanurus

och

1st Fotosyntetiska Gorgonia

 

Allt är ju egna preferenser. 
själv är jag inget bangai fan, de är lite tråkiga och bara hänger där utan att röra sig så mycket.

jag håller med thomas om att springeri är en mycket trevligare frökenfisk.

tominis är utmärkta kirurger och väldigt snälla för stt vara just kirurger.

du skulle kunna byta ut naso kirurgen mot en zebrasoma (fast ej sailfin då de också blir stora). Scopas är väl de billigaste (jag har en sådan samt en tomini) även om de inte är lika fina som en lila eller gul. Alternativt så är en one spot foxface (signus unimaculatus) också ett bra val.

 

när det gäller wrassar så skulle jag ju föreslå en fairy wrasse som kan gå tillsammans med en halichores (så som melanurus eller crysus). Fairy och flasher wrassar har ett parningspel som är imponerande. Kanske en lubocki? Själv har jag en carpenteri flasher (men de lever inte lika länge som fairys) samt en leopard (som är jättefina men kan vara svårare att få att överleva)

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du skaffar en anemon (bubble tip är väl det vanligaste som många clowner kan tänkas bo i) så är det inte alltid så att clownerna fattar vad de ska göra.

 

då har har jag sett att man kan fånga in clownerna och sedan introducera dem tillsammans med anemonen i ett dörkslag. Då blir de liksom tvingade till kontakt och kan börjs haja hur det ska gå till. Annars kan det ta mångs månader eller år innan de bosätter sig i anemonen 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för rening i akvariet? Skummare etc? Köp inte alla fiskar samtidigt, 5 kg död sten känns lite lite att hantera all ammoniak från fiskarna. Levande sten brukar säljas på forum/Facebook grupper väntar man lite kan man hitta ganska bra pris. Innan var tumregeln 10% sten av vattenvolymen. Finns säkert någon som kan detta bättre, men börja med clownerna och tillsätt sen mer fiskar.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Kimelix skrev:

Vad har du för rening i akvariet? Skummare etc? Köp inte alla fiskar samtidigt, 5 kg död sten känns lite lite att hantera all ammoniak från fiskarna. Levande sten brukar säljas på forum/Facebook grupper väntar man lite kan man hitta ganska bra pris. Innan var tumregeln 10% sten av vattenvolymen. Finns säkert någon som kan detta bättre, men börja med clownerna och tillsätt sen mer fiskar.

Tack så mycket, jag har ingen rening idag, tänkte till en börjar försöka förlita mig på vattenbyten, 10%, 1 gång i veckan. När akvariet har mognat. 

 

Precis jag behöver vara väldigt sparsam med fisk nu i början med bara en sten, jag har planer på att köpa levande sten och bygga ut den sten jag har. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör utan skummare, men det är bra att ha någon typ av filter för att bli av med partiklar i vattnet. Jag har märkt att all ny sten jag stoppar i får ofta väldigt mycket alger. Verkar ta ett tag innan det blir koloniserat av olika mikroorganismer som kan konkurrera med algerna.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns nog bara 2 råd jag kan ge dig. Så fort något ska ändras så är det som att svänga med en oljetanker, svänger och svänger och tycker inget händer. Helt plötsligt svänger det som tusan och då är det som att tvärnita med ett tåg. Vilket betyder att har man bråttom och gör flera saker samtidigt - vad gjorde då vad? Så tålamod och åter tålamod. Det tar 1 år innan ett akvarium tuffar på så tålamod.

 

När det gäller fiskar - det brukar finnas 1 väldigt färgglad som är allas favorit. Fyller man sedan på med en massa andra färglada fiskare blir det en soppa så det blir ett gytter. Väljer du istället form beteende nytta men lite enklare färger så lyfter det favoriten som blir ännu vackrare.

 

Sen om du kommer att köra high eller lowtec det avgörs kanske mer av tid och andra intressen än pengar.

 

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, Daniel_GOAT skrev:

 

Jag köpte en levande sten och fick med en liten snäcka som nu kryper runt helt själv i akvariet, som Wall-E i Disney filmen. 😍😂

CDBA615B-7505-41FD-B172-1369AF10C3C9.jpeg

Grattis en bumble bee snäcka. De säljs hos akvarieaffärer som en del av clean up crews. De köps ibland för att äta upp vermited snails. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten eremitkrabber kansche, men det er tidligt. Fokuser på bra bakterier och mycka podocops, jag er säker på den lokale dealer i Skärpnävk har hemma. 

10 poser i veckan . 

 

Sniglar kan dö om man har högt Mg, och jag rekkomendera hög Mg när du er trötnat på grön trådalger. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...