Gå till innehåll

Kan man lita på utgångna vattenprover?


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Hej! 

 

Har på senaste tiden haft problem med mycket röda cyano-alger. De dök upp väldigt plötsligt och vill nu inte försvinna. Tog lite vattenprover för att se om något stack ut och de visade på väldigt högt fosfat. Skulle det kunna vara en anledning till så pass mycket alger? 

Testade både med Salifert och Red Sea's fosfat-test och båda visade höga värden, men testerna är gamla och gick ut i bäst före datum 2018/2019. Hur stor betydelse har det skulle ni säga? Kan man fortfarande lita på provsvaren eller bör man köpa nya testkit? 

 

Tacksam för svar! 

Mvh Richard 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano kommar oftest när man har en ubalance mellam PO4 och NO3, sälv kom jag till at "nulla" mit NO3 för jul och det er först nu at all (95%) er borta. 

Så ja ubalance er inte bra, men hvor hög er hög? Sälv vil jag ligge på 10-15 i NO3, och kommar den över 20 er det OK. Mit system bruker mycka NO3. 

 

Känner ej till Salifert och Red Sea's fosfat-test.

Dom flesta test som inehollar väskor som skal blandes mister "kraft", salifert KH test som et lysende eksempel hollar bare i 3-6 mdr, redan då blir dom "dårlige", på den andra sida har man dom man blander akvarievatten med ett pulvar och läser av färgen, bortset fra at jag tycker dom er svåra at läse så hollar dom veldig länge. 

 

Jag skulle varmt rekomendera Hanna NO3 high range, och Hanna PO4 Ultra low range. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder salifert tester till det mesta kombinerat med icp. Skulle säga att salifert börjar bli ”sämre” redan 6 månader efter öppnande. Men det är lite olika. Salifert KH test är mest stabil och magnesium minst. Fosfat nånstans mittemellan. Men de går alla ner märkvärt i träffsäkerhet långt innan bäst före datum.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle säga generellt att dropptester bli sämre (ej helt kassa) efter 6 månader från att de öppnas. vissa test (som @kaptenen påpekar) som exempelvis Magnesium från Salifert är helt kassa efter ett 1år, enligt min erfarenhet.

om jag vore dig så hade jag köpt ett nytt test. skall du ha stenkoraller i systemet, så hade jag investerat i en Hanna Checker. om man tycker de är dyra, så finns det ofta beggade för runt 400kr. själva reagensen är så klart dyrare, men är inte lika känsliga för åldring.

 

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om två olika fabrikat av tester visar exakt samma värde kanske man kan lita på dem, förutom om om mätvärdet är noll eller väldigt högt kanske? Jag brukar köpa nya test när bäst före-datumen går ut, i samband med det jämför jag mätvärdena mellan det gamla och nya testet för att se om de skiljer sig mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, Christian J said:

i samband med det jämför jag mätvärdena mellan det gamla och nya testet för att se om de skiljer sig mycket.

Så gör jag också, och har inte märkt så stor skillnad på gamla och nya test från Salifert, Red Sea eller Hanna, så jag känner inte igen att testen blir dåliga med tiden trots att det verkar vara koncensus i hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått in en del gamla Salifert tester med nedlagda akvarier. 

De tester som håller kortast är nitrat och magnesium. Kalcium något år extra.

De andra verkar visa rätt några år efter utgångsdatum medan pH antagligen håller mer än 100 år.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3/30/2023 at 8:21 AM, nike83 said:

jag skulle säga generellt att dropptester bli sämre (ej helt kassa) efter 6 månader från att de öppnas

Kan det isf bero på den lilla mängd luft som stängs inne när man korkar igen behållarna efter varje användning? Detta förutsatt att en reagens reagerar med  luftens syre.

 

On 3/30/2023 at 9:24 PM, PerS said:

har inte märkt så stor skillnad på gamla och nya test från Salifert, Red Sea eller Hanna, så jag känner inte igen att testen blir dåliga med tiden trots att det verkar vara koncensus i hobbyn.

Jag har kanske märkt det någon enstaka gång (men minns inte när eller vilket test). Skulle det bara vara små skillnader gissar jag att de är försumbara jämfört med mina egna avläsningsfel av färgskalorna.

 

12 hours ago, stigigemla said:

Jag har fått in en del gamla Salifert tester med nedlagda akvarier. 

De tester som håller kortast är nitrat och magnesium. Kalcium något år extra.

Menar du kort tid efter Bäst Före-datumet gått ut, eller att de blir dåliga kort efter att de öppnats?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...