Gå till innehåll

AI Blade. Nån som testat?


Svemar

Rekommenderade inlägg

Som jag förstått det kan de i princip ersätta all befintlig belysning, Dock på ett större kar kan det bli kostsamt då det säkert behövs minst 4 st. Har själv varit inne på spåret att beställa 1-2 st för att slippa böket med t5 och lysrör överlag. Men jag avvaktar gärna honest review från @Thomas Salt innan jag trycker på knappen ;) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Nu har jag köpt en AI Blade grow, 40W/53cm.

Kör 60 dagars acklimatisering (komplettering till mitt Maxspect RSX), men första intrycket är att det är ett väldigt krispt och snyggt ljus.

För en gångs skull så är det en AI-produkt som bara hoppar rakt in i appen och funkar! Bara en sån sak!

 

Sen hur korallerna reagerar är för tidigt att säga, men ögonmässigt så är det som sagt ett väldigt klart, blått ljus och lätt att ställa in på appen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 2023-10-24 at 21:13, Thomas Salt skrev:

Fik hjem 2, og har nu ventet på 2 til i 2 måneder. 

 

Trods ventetiden som jeg ikke har meget af så er jeg stadig utroligt imponeret, PAR er ikke et problem. 

 

Så det bliver 3 GROW og 1 GLOW. 

Har du några bilder 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ju själv i planeringsstadiet även om jag kommer skjuta lite på planerna då måste Mastertronic essentiell först ska bli klar. Kikat på dessa men är tveksam. Jag tycker antalet färger är för lite med bara blåa och vita och i de vita perioderna finns inget rött så jag är rädd att ljuset kommer bli sterilt och kallt precis som kessils första versioner som man sedan löste genom att lägga in röda och violetta dioder.. Jag har läst en del recensioner som bekräftar den farhågan. Det står på deras egen hemsida till och med att ljuset inte ska användas som huvudljus utan som ett komplement. Då kan det nog funka. Sedan verkar byggkvaliteten inte vara jättehög och personligen tycker jag de ser lite plastiga ut. Sedan kan man inte hänga upp dem ihop sp det blir väldigt många linor alternativt sammanbindande plattor och det tycker jag är ganska fult. Så för mig föll den här belysningen bort i valet. Detta är bara så jag har läst på specifikation och recensioner dock.  Mitt huvudargument var mest att det var endast blått och vitt och det känns för litet spektrum. 
Sen när jag skeptisk till passiv kylning. Hur länge håller dioderna då? Varför har alla andra aktiv kylning? Jag tror inte att AI har kommit på något helt revolutionerande så frågan är vad som händer i längden med passiv kylning.? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt os slå fast at det som Chat GTP hitter på nätet inte nötvendigvist er fackts... 

 

Sälv har jag läst massor av recesioner och inte mindst RBS tv, men vil hellera dra mina egna slutsatsar. 

 

På mit 2400 liters DT har jag sen 2018 kört med lampor uten fläkt, nJaaa, inte helt sandt jag har både haft Radion och AI HD 32, men fälles for dom är at dom krävär at man gör rent fläkten konstant, dom låter (noget visse inte bryr sig om :)) ja och så holler dom helt enkelt inte mättet. Mine Radion dog inom 3 år, AI HD där smälter mina LED. ½ funger fortfarende. yeaa. 

 

På den andra sida har vi mine Sicce och Coral Care, som fortfarende kör. Jag har et gäng OR3 som også er passivt kylt, men dom blir så tilpas varme at dom helt enkelt inte håller i längden. Her drar jag på min egen och Svempas erfaring. 

 

Skildran är helt enkelt at OR3 blir veldig varme. "Coral Care Gen 1", Sicce och Blades blir inte als varma, och jag kan uten problem handtera dom när som helst på dagen. Coral Care i " " da som blir rät varme. 

 

Nu har jag och jag har värat nöjd med Coral Care, så det etiske kansche jag inte skal dömme :) mine hängera är gjort av 45*45 tall, och lite vinkeljern, men ser man på andra systemer hvor dom i princippet ligger på akvariet är dom ekstremt clean. 

 

Du har helt rät at Blade GROW hverkan har UV, rød eller violet ljys, ingen grön, gul eller warm white heller för den del men hvilke "färger" er viktige för korallerne? 

Mine Sicce har enbart vit och lite Royal Blue LED, och det är kansche dom bäste LED jag har haft, koraller stortrivs under ljyset. 

Visuelt får os är violet och UV veldigt viktigt, det er her vi får POP, og dom fins inte i Blades GROW. 

 

Som tur har dom Blade GLOW, som innehaller UV, Violet och Royal Blue LED. Denne lamp er enbart för suplement, och dom skriver sälv 1 GLOW til 2 GROW, jeg vil nu mene det är 1 til 3 eller 4. 

 

Sen har vi alle ulike smak, men ingen tveken om at korallerne gillar belysningen, jag gillar at det er veldig "crisp" i färgerne. Jag gillar POP som GLOW levera. 

Shimmer har jag, men vill gärne ha mera så jag fundera på Kissel som et suplement. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med @jonasroman nu då styrkan börjat gå upp på Bladen iom acklimatiseringen; det är väldigt blått! Jag gillar iofs mycket blått, men jag har börjat lägga in mer rött på min huvudbelysning nu. Försöker ha makroalger i displayen med, men de bara smälter bort och dör, så det hade jag nog fått göra även utan Blade.

Men som komplement så tycker jag ändå att ljuset är ögonmässigt väldigt fint.

 

Plastig byggkvalitet vet jag inte...det mesta vi köper är rätt plastigt tycker jag. Att man inte kan hänga upp dem kan ju vara ett aber, men jag vill inte ha upphängd belysning utan en lampa som står grensle över karet, så för mig var det faktiskt ett plus för Blade.

Ändrat av Svemar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-11-17 at 11:33, Thomas Salt skrev:

Låt os slå fast at det som Chat GTP hitter på nätet inte nötvendigvist er fackts... 

 

Sälv har jag läst massor av recesioner och inte mindst RBS tv, men vil hellera dra mina egna slutsatsar. 

 

På mit 2400 liters DT har jag sen 2018 kört med lampor uten fläkt, nJaaa, inte helt sandt jag har både haft Radion och AI HD 32, men fälles for dom är at dom krävär at man gör rent fläkten konstant, dom låter (noget visse inte bryr sig om :)) ja och så holler dom helt enkelt inte mättet. Mine Radion dog inom 3 år, AI HD där smälter mina LED. ½ funger fortfarende. yeaa. 

 

På den andra sida har vi mine Sicce och Coral Care, som fortfarende kör. Jag har et gäng OR3 som også er passivt kylt, men dom blir så tilpas varme at dom helt enkelt inte håller i längden. Her drar jag på min egen och Svempas erfaring. 

 

Skildran är helt enkelt at OR3 blir veldig varme. "Coral Care Gen 1", Sicce och Blades blir inte als varma, och jag kan uten problem handtera dom när som helst på dagen. Coral Care i " " da som blir rät varme. 

 

Nu har jag och jag har värat nöjd med Coral Care, så det etiske kansche jag inte skal dömme :) mine hängera är gjort av 45*45 tall, och lite vinkeljern, men ser man på andra systemer hvor dom i princippet ligger på akvariet är dom ekstremt clean. 

 

Du har helt rät at Blade GROW hverkan har UV, rød eller violet ljys, ingen grön, gul eller warm white heller för den del men hvilke "färger" er viktige för korallerne? 

Mine Sicce har enbart vit och lite Royal Blue LED, och det är kansche dom bäste LED jag har haft, koraller stortrivs under ljyset. 

Visuelt får os är violet och UV veldigt viktigt, det er her vi får POP, og dom fins inte i Blades GROW. 

 

Som tur har dom Blade GLOW, som innehaller UV, Violet och Royal Blue LED. Denne lamp er enbart för suplement, och dom skriver sälv 1 GLOW til 2 GROW, jeg vil nu mene det är 1 til 3 eller 4. 

 

Sen har vi alle ulike smak, men ingen tveken om at korallerne gillar belysningen, jag gillar at det er veldig "crisp" i färgerne. Jag gillar POP som GLOW levera. 

Shimmer har jag, men vill gärne ha mera så jag fundera på Kissel som et suplement. 

 

Bra kommentar Tomas. Jag tror att den texten var ifrån AI egna hemsida att de inte rekommenderar den som endast solitär belysning. Men jag får dubbelkolla. Jag håller med dig om att alla färger behövs inte för korallHälsa men jag tänker rent estetiskt och det är ju det det handlar om mycket att akvariet ska se snyggt ut. Där har vi olika smak så det är precis som du säger det kan passa en del men jag är lite allergisk mot kallt och för blått ljus jag vill absolut ha lite varmare rött i också. Då tycker jag också att fiskarna får finare färger. Men jag ska kika på Blades när vi kommer upp till dig ingenting är ju skrivit till Sten.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Svemar skrev:

Håller med @jonasroman nu då styrkan börjat gå upp på Bladen iom acklimatiseringen; det är väldigt blått! Jag gillar iofs mycket blått, men jag har börjat lägga in mer rött på min huvudbelysning nu. Försöker ha makroalger i displayen med, men de bara smälter bort och dör, så det hade jag nog fått göra även utan Blade.

Men som komplement så tycker jag ändå att ljuset är ögonmässigt väldigt fint.

 

Plastig byggkvalitet vet jag inte...det mesta vi köper är rätt plastigt tycker jag. Att man inte kan hänga upp dem kan ju vara ett aber, men jag vill inte ha upphängd belysning utan en lampa som står grensle över karet, så för mig var det faktiskt ett plus för Blade.

Ditt inlägg stärker mitt beslut att det här är en belysning som inte står för sig själv utan är mer ett komplement. Som komplement kan det säkert ge ett snyggt ljus. Jag är fortsatt skeptisk till passiv kylning vi har ju läst att Philips Corall inte fungerade jättebra och den har ju ganska stora passiva kylsa om om jag minns rätt.
 

Det är svårt med belysning och vissa företag har inte hållt på så länge och vissa håll på väldigt länge. Det är därför jag är så förtjust i Kessel dom är verkligen proffs på belysning sedan väldigt länge tillbaka. Jag håller med om att många armaturer är plastiga inte minst ekotech och det är ett av skälen att den också faller bort. En armatur som är ganska snygg är faktiskt Ghl men det är alldeles för lite ljus jag tror det beror på på att deras reflexer är av dålig design. Ja det är en djungel vi får se vad det landar men fortfarande ligger det tungt åt kessil men jag kan ändra mig inget är beställt än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Jonas, med allergi mot kallt och för blått ljus då är Blades inte et perfekt valg til dig. Jag började med en Glow och 1 Grow, det var aldeles för blåt til min smak. Deras APP är desuten så kass at jag undra om dett är en 8 årig där har designet den...

I ditt projekt kommar Blades også at hänge som en "banan" om du ej bygger en lång arm dom kan hänge i. 

Dom er dok inte känsliga för höjden så du kan i princip lägge dom på glasset som https://www.instagram.com/viking_reefing/ har på hans LPS kar, hvilket er veldig snyggt. Skal kolla om han er hjemma när ni kommar. Månge fine akvarier söder om stan. Har booket Svempas. 

 

Jag var och är fortfarande veldig kritisk til AI som producent, da deras andra lampor har tendens till at LED smelter. Har jo en HD 32 hvor 5 färger er smält. 

 

Jag fundera mycke på Kessil som huved belysning, men kom fram till at jag skulle ha 12-16 för at täcke hele akvariet. 

Nu nämner du GHL. GHL hadde jag faktisk bestämt mig för som den perfekte belysning, men dom rekomendera ej at ha dom instänkt :( 

 

Jag skulle ekstremt gärne testa en Kissel et par timar bara, så blir dett Kissel hoppes jag kan får lov at oppna lådan och testa. Dett som gör mig urolig för Kissel är om det kommar se ut som en ljys-kon. Så Blades + Kissel tror jag på da jag inte er nöjd med shimmer i Blades. 

 

Mine behov av belysning är ganske unikke da jåg har 106 cm som skal ha perfekt ljys, så månge lampor blev disket da jag skulle ha 2 i djypet så at säja och det skulle helt enkelt bli veldigt dyrt. 

Initialt var Bladet inte tiltänkt som primär belysning, men PAR är veldig bra, så min konklution är at man får mycke ljys för en relativ billig peng. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-11-19 at 12:17, Thomas Salt skrev:

@Jonas, med allergi mot kallt och för blått ljus då är Blades inte et perfekt valg til dig. Jag började med en Glow och 1 Grow, det var aldeles för blåt til min smak. Deras APP är desuten så kass at jag undra om dett är en 8 årig där har designet den...

I ditt projekt kommar Blades også at hänge som en "banan" om du ej bygger en lång arm dom kan hänge i. 

Dom er dok inte känsliga för höjden så du kan i princip lägge dom på glasset som https://www.instagram.com/viking_reefing/ har på hans LPS kar, hvilket er veldig snyggt. Skal kolla om han er hjemma när ni kommar. Månge fine akvarier söder om stan. Har booket Svempas. 

 

Jag var och är fortfarande veldig kritisk til AI som producent, da deras andra lampor har tendens till at LED smelter. Har jo en HD 32 hvor 5 färger er smält. 

 

Jag fundera mycke på Kessil som huved belysning, men kom fram till at jag skulle ha 12-16 för at täcke hele akvariet. 

Nu nämner du GHL. GHL hadde jag faktisk bestämt mig för som den perfekte belysning, men dom rekomendera ej at ha dom instänkt :( 

 

Jag skulle ekstremt gärne testa en Kissel et par timar bara, så blir dett Kissel hoppes jag kan får lov at oppna lådan och testa. Dett som gör mig urolig för Kissel är om det kommar se ut som en ljys-kon. Så Blades + Kissel tror jag på da jag inte er nöjd med shimmer i Blades. 

 

Mine behov av belysning är ganske unikke da jåg har 106 cm som skal ha perfekt ljys, så månge lampor blev disket da jag skulle ha 2 i djypet så at säja och det skulle helt enkelt bli veldigt dyrt. 

Initialt var Bladet inte tiltänkt som primär belysning, men PAR är veldig bra, så min konklution är at man får mycke ljys för en relativ billig peng. 

GHL rekommenderar jag inte. Väldigt svag belysning. Och dålig spridning. Hade 4 st på ett kar som var 160 cm o det räckte inte. Dock ganska snyggt ljus rent estetiskt. Dyra också. 
Kessil för glitter, fullt spektra och estetik och kanske komplement med blade kan va rätt för dig kanske. 
 

en Kessil räcker 50 cm för sps så du behöver bara 2-3 st för få bra med ljus på dina 106 cm. Sen finns extra reflektorer att klicka på om du har ett väldigt djupt akvarium. Då får du både djupet och täckningen. Kanske du då behöver 3 Kessil. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Jonas, jo dett var anletningen til et mogulärt system var så attraktivt, dom 106 cm er enbart djypet, sen har jag 3 meter i längden, så 18 lampor :)

 

Det enesta Blades inte har är shimmer, jag är som så utrolig glad för ljyset. crispt som jag giller det. 

 

Samtidig behövar jag inte perfekt shimmer och täkning i hele burken,, så hoppes 4 kan gi en cool shimmer effekt.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2023-12-05 at 13:28, Thomas Salt skrev:

Dra mig baklänges, ene af mina Blades dog.  

 

Byggkvaliteten kan man diskutera... 

Jag tror du hade bara otur dem verkar inte så dåliga,det inte så många som klagar på dem.Har beställd några bara att få lite färg hoppas mina inte krångla.Väntar fortfarande på echotech radion nya model  G7 pro😅

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...