Gå till innehåll

Pumpar till Reefers 750


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag har ett Reefers 750 som idag har 2st Gyre 350. Pumparna ger ett väldigt bra flöde, men efter typ 2 veckor så går flödet ner kraftigt och efter 1 månad så måste de göras rent. 

Pumparna sitter på varsin sida och jobbar mot/med varandra i olika cykler, jag skulle gärna komplettera mitt system med 2st mindre pumpar till som förslagsvis hamnar på varsin sida av överrinningsboxen. 

Problemet med mitt kar är att det är 19mm glas och väldigt få magneter orkar hänga kvar. Det funkar inte heller med någon stor motor på utsidan, då avståndet mot väggen är begränsat. 

Jag har även en GHL-dator, så alla Tunze-pumpar är möjliga att styra via den.

 

Ett alternativ skulle vara att magneten i överrinningsboxen, men jag vet inte vilka magneter som kan vara under vatten. Glaset där är "vanlig" tjocklek.

Någon som vet om exempelvis Tunze:s "torra" magneter tål vatten?

 

Kravlista:

  • Relgerbara
  • Klara 19 mm alternativt annan lösning
  • Minimal rengöring

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanligt utmaning för Gyro tyvär da det er et genialt produkt. Mine åt en snigen hver annen time och då skulle dom rengöres :( Nu er dom på soptippen. 

 

Sälv er jag ekstrtemt sugen på https://www.aquariatech.eu/product/ocean-motion-pump-enhet med AI NERO 5 eller Octo Pulse OP-4 til mit system. och såklart Tunze som et alternativ. 

Dom var inte så dyre som jag trodde, 

 

Fördelar och nakdela fins där vis alla lösninger; 

 

NERO 5, lite svag pump, enbart 12k liter, och den er känslig för sniglar, hvilket ej er et problem med Ocean Motion enhet.  Tar ingen plats och er relativ enkelt at göra rent, hver 6 månad er lagom. Den kommar aldrig at fungera på 19 mm glas. 

 

Octo Pulse OR-4, kraftig enhet, lite avtrykk i akvariet, lite underholl krävs. Men magneten er för klen till 19 mm, knabt bra nok til 15mm. Kontrolleren er elendig, men har för mig at den kan styres med 1-10v interface også. 

 

Tunze med Ocean Motion kommar funge, men inte säker på om dom klara 19 mm, styrbar med GHL, rengöring er minimal och det er kvalitet. Eneste nakdel er at dom fyller en del i akvariet. 

 

Sen Tunze turbelle Stream3+, den klara alle dine krav och kan du gömme den bakom noget på bakglasset er det en perfekt pump, men kansche för mycke drag i den... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor


Tunze turbelle Stream3Har en på varje sida, riktiga arbetshästar. Har mest fisk i mitt 2 meters 720 kar och det har varit någor problem. Rengör en gång per år, hade tidigare styrning GHL och det gick jättebra. En av få pumpar jag kan rekommendera.

Nackdelen är priset, storlek och en väldigt stak magnet på rotorn - var försiktig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte för ett tag sen 2st Aqua medic smart drift 7.1 för att komplettera mina två gyres. Dem gör ett ganska bra jobb (går man upp till 11.1 blir det säkert ännu bättre). Dock är dem ett helvete att ställa in då Aqua medics app är helt oresonlig och magneterna är lite i klenaste laget. Men när man väl får det att funka så fungerar dem bra.  La dock en beställning på 2 mp40s nyligen då jag börjar mer bli inne på att avveckla gyres. De förlorar för mkt kraft för snabbt i långa loppet. 

 

Men skulle jag va du skulle jag vänta på nya AI Nero 7. 5:orna gör också ett bra jobb om man får tag på starkare magneter till dem. Och en ljusår bättre app än aqua medic.

 

Jag har haft Tunzes torra magneter under vatten i några års tid utan problem. Dock kan det säkert finnas olika varianter. Går säkert att försegla med ett lager plast runtom ifall du är orolig.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter test med min 6095 i systemet, så har jag beställt en MP40 som @kaptenen

Tunze 6095 har ett relativt smalt flöde i jämförelse med andra pumpar, samt det verkar svårt att få tag på den med den äldre magneten som jag vet klarar 19mm glas. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...