Gå till innehåll

Nystart Reefer 250 G2.


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

Jaha.

Nu har jag haft ett uppehåll på ca 3,5 år och idag kunde jag inte motstå ett bra erbjudande.

Har saknat hobbyn en hel del. Tidigare har jag velat bygga själv och hitta olika lösninigar och det i sig har varit en del av hobbyn för mig, samt en viss besparing av pengar då hobbyn inte är gratis som säkert alla vet :)

Mitt första kar, 

 

Mitt andra kar, 

 

 

Men nu har jag köpt ett nytt kar med färdig lösning. Red sea reefer 250 G2. Har lite saker kvar att inhandla innan jag kan köra igång. står dock i beslutsångest om jag skal köra med eller utan sand, vad är egentligen bäst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, Johnny Tveit said:

 står dock i beslutsångest om jag skal köra med eller utan sand, vad är egentligen bäst?

Välkommen tillbaka! Med sand röstar jag för. Ett tunt lager bara så bakterierna får en enorm yta att etablera sig på, och det ser bäst ut med sand på botten :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det varit igång en vecka.

Kastade i en räka men kör även i startbakterier.

Packade upp en dela saker jag hade kvar, bl.a. testkit från redsea, det har dock gott ut ur datum för länge sedan.

Men kanske man kan använda det i allafall bara för att få en indikation på att cykeln startat.

 

 

2023-05-26.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen.

Sand kommer att användas, alldeles för många fördelar med sand för att ignorera, lite mer jobb men underlättar för ett bra liv i akvariet.

Nästa bekymmer för mig är att ta beslut om vilken belysning jag skall använda, älskar ju koraller och alla deras färger så just nu står det mellan 2 X Hydra 32HD eller 2 X G6 XR15 Pro.

Eller om jag kanske behöver tänka om det hela. Några professionella åsikter i ämnet?

 

  //  Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brs vill ju bara sälja sina saker men jag tror ju att de har något när de säger att spridningen på ljuset är väldigt viktigt. Anledningen till det är för att man vill minimera självskuggning hos framför allt sps. 
de erkände själva i en av sina videor att hydrorna (som ju görs av AI som ägs av samma bolag som äger brs) hade väldigt dålig spridning.

 

av den anledningen skulle jag välja bort dem.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:

Brs vill ju bara sälja sina saker men jag tror ju att de har något när de säger att spridningen på ljuset är väldigt viktigt. Anledningen till det är för att man vill minimera självskuggning hos framför allt sps. 
de erkände själva i en av sina videor att hydrorna (som ju görs av AI som ägs av samma bolag som äger brs) hade väldigt dålig spridning.

 

av den anledningen skulle jag välja bort dem.

Sant, såg den videon också. jag har tidigare haft Hydra 26 som jag var nöjd med då, men nu siktar jag lite högre. kanske är så att de 2500 kr som skiljer dem åt är värt att spendera. Min tanke är ju framförallt koraller av alla sorter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg stor skillnad i hoppet från 26:an till 32;an både i styrka och behagligare ljus. Radion vinner fighten men hydrorna är ett bra ljus sålänge man håller dem högt ovanför karet. Mina hänger ca 35cm ovanför vattenytan och det jämnar ut "laserstrålen".

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, kaptenen skrev:

Såg stor skillnad i hoppet från 26:an till 32;an både i styrka och behagligare ljus. Radion vinner fighten men hydrorna är ett bra ljus sålänge man håller dem högt ovanför karet. Mina hänger ca 35cm ovanför vattenytan och det jämnar ut "laserstrålen".

Aha, men jag vill ju ha dem så lågt som möjligt ju :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Tycker att Red Sea 90W led håller måttet ganska bra, positivt överraskad  då ljusspillet åt sidorna är ganska lite. Har dock inte gjort någon PAR mätning ännu. Får se framöver vad korallerna tycker. Fulfasen verkar ha kommit igång i alla fall.

2023-07-08.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt om jag varit dumt ute.

Har använt hinkar från Biltema för vattenbyten och fick en tankeställare, Vilka ämnen släpper dom ifrån sig?

Jag beställde iallafall Hinkar som var livsmedels godkända att blanda nytt vatten i och en till att ha till ATO (trött på att fylla på hela tiden i den lilla byttan som följer med karet.

 

 

ATO1.JPG

ATO2.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har nog alltid funnits en oro kring att icke livsmedelsgodkända hinkar kan släppa något till vattnet... Men jag har aldrig hittat något fall där det har kunnat bevisats eller ens dragits fram en anledning att de gjorde det i praktiken. De flesta plaster läcker inget. Många förvaringarshinkar och liknande skulle säkert gå få livsmedelsgodkända utan större problem med varför betala för att få en produkt certifierad för något den inte är tänkt att användas för? Mer trubbel än det är värt.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Litet projekt som fick oväntade proportioner.

Var och köpte lite nya fraggar och lite till inredningen. Hmmm enkelt, fixar det i helgen.

Lördag morgon kommer jag på en tanke att kanske göra lite rent i sumpen och få lite bättre ordning.

Visst, efter 9 timmars arbete så såg det ju i alla fall bättre ut. Men det var ett slitgöra och kanske lite onödigt mycket jobb.

Sen var det ju det att jag köpt koraller med mera och det var ju kvar att göra..... Suck 😕

 

IMG_4044.JPG

IMG_4049.JPG

IMG_4047.JPG

IMG_4062.JPG

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...