Gå till innehåll

Pricksjukan eller svamp.


Rekommenderade inlägg

Jag fick en ny fisk en foxface av min kompis från butik i Luleå. Såg inte synligt fel på den. 1v senare är många fiskar prickiga. Vafan gör jag? är jag dödsdömd? Hur gör jag detta enklast? Jag är nybörjare. 

 

Pekpinnar undanbedes 

Screenshot_20230531-205225_Video Editor.jpg

Screenshot_20230531-205146_Video Editor.jpg

Screenshot_20230531-205137_Video Editor.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dosering av väteperoxid ska göra det svårare för parasiterna att sprida sig, ska vara extra effektivt i kombination med UV. 
 

Skaffa ett karantänsakvarium, alltid bra att ha. Finns bara tre sätt att säkert bota från vita prick:

1) TTM

2) hyposalinitet

3) koppar/klorokinfosfat
 

Många har vita prick i sina akvarium men hanterar det genom att hålla fiskar fria från stress och välmatade. 

 

Minimum borde vara 2 veckors karantän för observation, innan du sätter till nya fiskar till akvariet. Jag kör hybrid TTM 12 dagar för alla nya fiskar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dosering av väteperoxid ska göra det svårare för parasiterna att sprida sig, ska vara extra effektivt i kombination med UV. Detta är nog det lättaste och mest kostnadseffektiva sättet att snabbt hjälpa fiskarna:
 

https://humble.fish/community/index.php?threads/peroxide-h2o2-dosing-for-parasites-in-reef-tank.725/

 

Skaffa ett karantänsakvarium, alltid bra att ha. Finns bara tre sätt att säkert bota från vita prick:

1) TTM

2) hyposalinitet

3) koppar/klorokinfosfat
 

Många har vita prick i sina akvarium men hanterar det genom att hålla fiskar fria från stress och välmatade. 

 

Minimum borde vara 2 veckors karantän för observation, innan du sätter till nya fiskar till akvariet. Jag kör hybrid TTM 12 dagar för alla nya fiskar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minutes ago, Kimelix said:

Dosering av väteperoxid ska göra det svårare för parasiterna att sprida sig, ska vara extra effektivt i kombination med UV. Detta är nog det lättaste och mest kostnadseffektiva sättet att snabbt hjälpa fiskarna:
 

https://humble.fish/community/index.php?threads/peroxide-h2o2-dosing-for-parasites-in-reef-tank.725/

 

Skaffa ett karantänsakvarium, alltid bra att ha. Finns bara tre sätt att säkert bota från vita prick:

1) TTM

2) hyposalinitet

3) koppar/klorokinfosfat
 

Många har vita prick i sina akvarium men hanterar det genom att hålla fiskar fria från stress och välmatade. 

 

Minimum borde vara 2 veckors karantän för observation, innan du sätter till nya fiskar till akvariet. Jag kör hybrid TTM 12 dagar för alla nya fiskar. 

Om det nu redan är prick i karet så hjälper det ju inte mycket att karantäna nykomlingar (det hjälper ju för andra sjukdomar men inte CI).

Så vill man inte ha karet fisklöst i ett par månader så är det ju ingen jättevinst att karantäna nya

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Oscarhaglund skrev:

Om det nu redan är prick i karet så hjälper det ju inte mycket att karantäna nykomlingar (det hjälper ju för andra sjukdomar men inte CI).

Så vill man inte ha karet fisklöst i ett par månader så är det ju ingen jättevinst att karantäna nya


Menar bara att det är bra att iallafall observera alla fiskar innan. Hade det varit Amyloodinium/”Velvet” så är risken att alla fiskar dör på 24-48 timmar. För prick tror jag det är 35 dagar som gäller vid normala akvarietemperaturer. 

Ändrat av Kimelix
Glömde en mening.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 5/31/2023 at 8:54 PM, sceniie said:

Jag fick en ny fisk en foxface av min kompis från butik i Luleå. Såg inte synligt fel på den. 1v senare är många fiskar prickiga.

Det är nog inte svamp, men skulle kunna vara Prick (Cryptocaryon). Jag skulle rekommendera den klistrade tråden om Prick för mer information om parasitens livscykel och behandlingsmetoder: https://saltvattensguiden.se/topic/40636-vita-prick-behandling-fakta-myter/

 

On 5/31/2023 at 8:54 PM, sceniie said:

 

Vafan gör jag? är jag dödsdömd? Hur gör jag detta enklast? Jag är nybörjare.

 

Prick dödar sällan fiskarna första vågen, men den brukar återkomma i vågor och smitta fiskarna igen, och om varje våg då blir större än den förra kan fiskarna till slut dö av det. Men de kan också utveckla immunitet och bli helt symptomfria. Är det däremot Amyloodinium så kommer som sagt fiskarna troligen att dö mycket fortare.

 

Om alla fiskar skulle dö (oavsett av vilken parasit) så bör du vänta med att sätta in nya fiskar ett par månader(?) efteråt. Parasiterna finns kvar som cystor även i kar utan fisk och kan smitta nya fiskar flera veckor efteråt.

 

För att ge fiskarna de bästa förutsättningarna rekommenderas nyttig fiskmat, bra vatten och en allmänt stressfri miljö. Bar botten utan sand gör det svårare för prickparasiterna att fullborda delar av sin livscykel. Tillräckligt med gömställen kan också minska stress hos fiskarna, men att börja möblera om i karet kan förstås också öka stressen, så vänta åtminstone till en symptomfri period i prickcykeln.

 

En UVC-sterilisator är lite dyr, men det kan den kanske vara värd om du har många och dyra fiskar. Det kan hjälpa en del under parasitens frisimmande stadium, men bara om sterilisatorn är tillräckligt dimensionerad (både Watt-styrka och vattenflöde). Jag vet inte så mycket om sådana men det finns tidigare trådar om dem här på forumet. De flesta fiskaffärer använder UVC, jag tror inte de lyckas få bort samtliga parasiter men det håller åtminstone nere koncentrationen tills fiskarna får lättare att utveckla immunitet.

 

När man kommer hem med en ny fisk och har acklimatiserat den kan hälla den ner en håv och sedan kasta butiksvattnet för att minska risken att frisimmande parasiter följer med. Fiskarna själva kan förstås ända vara infekterade, och sitter parasiterna inuti gälarna syns de inte från utsidan.

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer att få många åsikter om detta, även min - utan pekpinnar.

 

Om prickarna försvinner efter 3-7 dagar så kan du räkna med ich, Cryptocaryon.

(Det ser även som ich när jag tittar på dina bilder) 

Och ja, ich kan vara dödligt. Framförallt när de hamnar på, och i, fiskens gälar.

 

Om du väljer att ta ut fiskarna ur karet,och håller temperaturen runt 27 grader i 46 dagar, kommer parasiten att dö (finns givetvis undantag..)

Fiskarna måste då behandlas med koppar, eller annan karantänmetod tex TTM, innan de kan komma tillbaka efter de ovanstående 46 dagarna.

 

Det skulle även kunna vara Lymphocystis, ett virus som kan likna ich. Men det brukar knappast drabba alla fiskar samtidigt. 

 

Det finns inga genvägar, tyvärr. 

Hojta om du vill ha mer info.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minutes ago, Jois said:

Om prickarna försvinner efter 3-7 dagar så kan du räkna med ich, Cryptocaryon.

Vill bara tillägga att Prick, Ich och Cryptocaryon är olika namn på samma parasit.

 

17 minutes ago, Jois said:

Om du väljer att ta ut fiskarna ur karet,och håller temperaturen runt 27 grader i 46 dagar, kommer parasiten att dö (finns givetvis undantag..)

Detta gäller alltså om karet är tomt på fisk. Antalet dagar verkar variera mellan olika studier (Humblefish-artikeln nämnde f.ö. 76 dagar), jag tror inte det finns någon exakt siffra men det är förstås alltid säkrare att vänta en längre än kortare tid...

 

 

17 minutes ago, Jois said:

Fiskarna måste då behandlas med koppar, eller annan karantänmetod tex TTM, innan de kan komma tillbaka efter de ovanstående 46 dagarna.

TTM (Tank Transfer Method eller Hinkmetoden på svenska, sök på forumet för detaljer) verkar vara ett effektivt sätt att få bort parasiterna från fiskarna, men det är väldigt omständligt. Man måste alltså först fånga en fisk, behandla den med TTM och sedan sätta den i ett separat karantänskar, därefter upprepa proceduren med nästa fisk osv. Har man t ex 10 fiskar lär det ta sin rundliga tid... När sedan samtliga fiskar till slut behandlats och befinner sig i karantänskaret så måste det smittade huvudkaret gå utan fisk i ytterligare ett par månader.

 

Koppar är giftigt för kräftdjur, kanske andra lägre djur och även fiskarna själva om man överdoserar, så det bör inte användas i huvudkaret.

 

17 minutes ago, Jois said:

Det skulle även kunna vara Lymphocystis, ett virus som kan likna ich. Men det brukar knappast drabba alla fiskar samtidigt.

Instämmer, det lär ha svårt att smitta mellan fiskar.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TTM tar 12 dagar, behövs bara två stora baljor typ från Ikea eller annan livsmedelsklassad plast. Har man många fiskar så går det ju en del salt. 
 

lymphocystis brukar börja längs ut på fenorna där det är sämst blodcirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Kimelix said:

TTM tar 12 dagar, behövs bara två stora baljor typ från Ikea eller annan livsmedelsklassad plast. Har man många fiskar så går det ju en del salt.

Du menar med alla fiskarna i baljan samtidigt? Ja då går det förstås fortare, bara de inte förorenar vattnet för mycket under tiden. Man kanske kan använda ammoniumbindande medel (t ex Seachem AmGuard?), eller byta vatten ännu fler gånger under behandlingen, eller mata ytterst lite. Dock måste fortfarande huvudkaret stå tomt ett par månader efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en artikel om att sänka salthalten till 14 promille en vecka som behandling mot bland annat prick: https://reefs.com/magazine/aquarium-fish-applications-for-hyposalinity-therapy-the-benefits-of-salinity-manipulation-for-marine-fish/

 

Jag vet inte om lägre djur gillar så låg salthalt, men har man bara fisk kan man annars göra det direkt i huvudkaret. Eventuellt kan man först plocka ur de lägre djuren och sätta dem i ett annat kar under tiden, koraller är ju oftast lättare att fånga in än fiskar. Fiskar lär inte ha några problem med en snabb sänkning av salthalt, däremot bör man höja  långsamt efteråt, kanske under en veckas tid genom att ersätta avdunstat vatten med saltvatten.

 

Om man sänker salthalten i huvudkaret så kommer man kanske inte att utrota parasiterna i det (parasiternas cystor på botten tål kanske lägre salthalt?), utan det är kanske mer som en tillfällig lösning medan fiskarna förhoppningsvis utvecklar immunitet. Och om man istället behandlar fiskarna utanför huvudkaret måste det återigen gå utan fisk ett par månader efteråt för att alla parasiter skall försvinna.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Kimelix said:

30 dagar med SG 1.009/12 ppt är det som gäller vad jag har läst . Finns tyvärr finns en del stammar som tål låg salthalt och kan klara detta.

 

https://www.reef2reef.com/threads/hyposalinity.247596/

30 dagar låter onödigt långt för att bli av med parasiter som är frisimmande eller sitter fast på fisken (om de antas dö av de hyposalina vattnet), men samtidigt kanske lite kort för att cystor/ägg på botten garanterat ska hinna kläckas (en del menar att 30 dagar räcker i tropiska vattentemperaturer, om jag minns rätt). Sedan längre ner i samma inlägg skriver han: "Scientific research also showed hyposalinity at 15 ppt (1.011 SG) for 2 days eliminated juvenile and adult flukes. When maintained for 5 days, egg hatching was prevented" (dessvärre utan källa till den vetenskapliga forskningen). Motsäger inte det vad han skrev innan om SG 1.009 i 30 dagar?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många tips i tråden som säkert är jättebra för att bli av med parasiter och sjukdomar, men orealistiska för många av oss i hobbyn. Jag hade gått på nike83s tips:

19 hours ago, nike83 said:

prick utlöses oftast av stress, så försökt att inte stressa fisken mer.

 

jag hade tagit det lugnt, matat ordentligt och eventuellt lånat ett UVC om det blir värre.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , PerS skrev:

Många tips i tråden som säkert är jättebra för att bli av med parasiter och sjukdomar, men orealistiska för många av oss i hobbyn. Jag hade gått på nike83s tips:

 

Aa, det finns en mängd metoder att utföra karantän på. Men det är en jobbig process oavsett. Och det finns inga genvägar. 

 

Jag, och några till på forumet, karantänar allt som skall i huvudkaret. (Men med olika metoder, beroende på "ting")

 

Jag drar mig ur diskussionen eftersom saker verkar missförstås och dessutom blir rent av felaktiga.

Tex; som att "prick" (dvs parasiten Cryptocaryon) skulle orsakas av stress hos fisken. 

Däremot är det så att en infekterad fisk blir sjukt stressad av själva parasiten. Ja, ni kan tänka er själva; att vara instängd i ett slutet system där antalet parasiter bara ökar, med en multipel som knappt går att räkna på över tid. 

Dessutom glömmer man bort att fisken kan vara drabbad av "prick" utan att vi kan se det som just prickar. 

 

Hej då - må gott! 😀

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Jois said:

Jag drar mig ur diskussionen eftersom saker verkar missförstås och dessutom blir rent av felaktiga.

Tex; som att "prick" (dvs parasiten Cryptocaryon) skulle orsakas av stress hos fisken.

Det har väl ingen påstått? Däremot kan jag mycket väl tänka mig att stress försämrar immunförsvaret, vilket borde försvåra existerande parasitangrepp.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Christian J said:

Det har väl ingen påstått? Däremot kan jag mycket väl tänka mig att stress försämrar immunförsvaret, vilket borde försvåra existerande parasitangrepp.

Man har ju hört det överallt, men jag undrar. Hur kan immunförsvaret påverka en parasit som sitter på huden/gälarna? Känns lite som att påstå att ditt immunförsvar skulle skydda dig mot att få fästingar. Bara en tanke jag fick

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, Oscarhaglund said:

Man har ju hört det överallt, men jag undrar. Hur kan immunförsvaret påverka en parasit som sitter på huden/gälarna? Känns lite som att påstå att ditt immunförsvar skulle skydda dig mot att få fästingar. Bara en tanke jag fick

 

Här står lite: http://ntur.lib.ntu.edu.tw/bitstream/246246/161524/1/29.pdf

 

"...significantly smaller tomonts were produced from adult grouper after three successive exposures than the tomonts produced after a single exposure to the parasite.
[...]
Results suggest that a protective immunity has been conferred on the immunized grouper as indicated by high antibody titers in the mucus of C. irritans-exposed fish and higher survival and fewer parasites in vaccine-immunized fish than the control groups. The conferred immunity played a major role in preventing or limiting the adhesion, invasion, and development of C. irritans theronts on the skin of the immunized grouper."


Och här: https://www.researchgate.net/publication/6674024_Protective_immunity_in_grouper_Epinephelus_coioides_following_exposure_to_or_injection_with_Cryptocaryon_irritans 

"The protective immunity of grouper (Epinephelus coioides) against Cryptocaryon irritans was determined after immunisation by surface exposure or intraperitoneal injection. Specific antibody titres of immunised fish serum and skin culture supernatant were determined by enzyme-linked immunosorbent assay and immobilisation assays. Specific antibody can be detected in some immunised fish at Week 1 and in all immunised fish at Week 2, and the peaks were between Weeks 4-6. Specific antibody was still evident in the serum and skin of immunised fish at Week 8, and provided good protection against challenge with C. irritans. These findings indicated that humoral and skin mucosal immunity play important roles in fish against C. irritans infection."

Vad detta innebär i detalj har jag ingen aning om. 🙄

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...