Gå till innehåll

Ramq's stora saltvattensprojekt, 1920L


ramq

Rekommenderade inlägg

Jag har 7st i mitt 828L men de var 11 i mitt mindre kar så när jag bytte då blev det lite mobbing för ytorna ökade. jag skulle testa 40st i ett kar som ditt, de är inte så dyra heller, jag gav 100:-st men det är klart 40st blir en summa. Anemoner behöver inte matas så mycket om du har bra ljus, jag adopterade en som aldrig hade matats på över ett år, den fick kanske tag i lite när fiskarna matades men han matade den inte aktivt. Tror du inte 50 fiskar är ett större problem i sådana fall? de kräver en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 419
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har 7st i mitt 828L men de var 11 i mitt mindre kar så när jag bytte då blev det lite mobbing för ytorna ökade. jag skulle testa 40st i ett kar som ditt, de är inte så dyra heller, jag gav 100:-st men det är klart 40st blir en summa. Anemoner behöver inte matas så mycket om du har bra ljus, jag adopterade en som aldrig hade matats på över ett år, den fick kanske tag i lite när fiskarna matades men han matade den inte aktivt. Tror du inte 50 fiskar är ett större problem i sådana fall? de kräver en del.

Självklart blir stor mängd fisk också eventuellt stor risk, det kan jag absolut tänka mig.

"Publikmagnet" står stämplat på alla mina frågor hädanefter... Så valet av fisk blir väl därefter.

Vad gäller anemoner så är det ju just problemet med att dom vill bränna andra och att man har väl lite dålig koll på den när den vill få för sig att flytta. Risken finns väl för att den slår ut någon annan stackars individ här & där i sin framfart. Visst, den kan sätta sig, men det känns som att den kommer sätta sig nånstans där man absolut inte vill ha den? :)

Men visst, allt går att prova... Kanske helst just nu, då det är lite (läs: noll) individer i karet.

Finns en lokal förmåga här i stan som har ett clownpar och en anemon till salu. Kanske ska knalla ner och kolla vad han vill ha för den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att de flyttar sig är mer en regel än undantag men i erat stora kar och anemonen som första individ så har du ju lit tid på dig att se vart den beslutar sig för att stanna. Mjukkorallena kan du ju alltid flytta på om det behövs. Detta var bara lite förslag,du gör naturligtvis vad du vill. Lycka till med invigningen och grattis.

P.s Lite mer bilder kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sten mättad med fosfat? Hur? Fosfat från vart? Hur var det i karet den fanns förut i? Om detta stämmer betyder detta att alla måste byta sten förr eller senare. Jag kan tänka mig att sten med hög biologisk produktion kan börja läcka fosfat från döda och döende organismer under en "snål"-uppstart men det gäller både "begagnad" som ny sten. Vill gärna ha detta förklarat för mig.

MVH Lasse

Lite off topic.

Lasse du är ju kemisten här så jag kan inte förklara den kemiska processen men erfarenhetsmässigt så är jag övertygad om att fosfat anrikas i LS, koraller och detrius m.m. och att det sedan "läcker" tillbaka till vattnet.när fosfat-balansen störs av t.ex. Rowaphos.

Läs gärna följande: http://www.aquariumfish.com/aquariumfish/printer.aspx?aid=2276&cid=124

och http://www.advancedaquarist.com/2006/5/aafeature2.

Nu tillbaka till Ramq's projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Phosphate accumulationDue to the additions of food,there is a net accumulation of phosphate in the sediment of all aquariums,and an accumulation of phosphate in the sediment is not generally a problem,since it is not very soluble.There is also an accumulation of phosphate on and within live rocks.Taget från J.Charles Delbeek and Julian Sprung The Reef Aquarium volume Three Jag tolkar det som att fosfat kan ackumuleras i stenen,men jag är ingen höjdare på EngelskaMvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kl 06:58 imorse fick jag SMS från Bussgods att jag har ett paket att hämta, en sändning från JR Akvarium i Täby. Jag har varit i kontakt med dom några vändor förra veckan för att få ihop ett lämligt "start-kit" med städpatrull och "lite roligt".

Detta har fått flytta in idag:

2st Salarias Faciatus

4st Mithrax krabbor

5st Large Nassarius Tiger sandsniglar

1st sjöborre

20st små Nassarius sniglar

1st Holoturis sjögurka

3st Dolabella sjöharar

2st Serpentstars

1st Debelius revhummer

20st små blåbenta eremiter

Klart fascinerande samling individer. :)

Dom enda som verkade lite skräckslagna var väl Tiger-sniglarna som förhoppningsvis kommer överleva. Får väl titta till revet lite nu och då om dom har rört på sig.

Sjöhararna äter som om det inte fanns någon morgondag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är förstås nackdelen med drakarna. Känns verkligen som jag skulle velat haft båda ändå... :smiley24:

Små drakar kanske?

Mer info om Banggaierna? Har du många till salu? Fraktbart?

jag har en dvärgdrake,den rör inga fiskar hos mig,men det är nog för den är lat,står och tittar och väntar på mat direkt i gapet,den går med scooterblenny mandariner

blue devils,och stora putsar räkor,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns inte riktigt som rätt tråd för så här många bilder, men jag kör på ändå.

(Admin får väl banka något hårt i huvet på mig ifall jag fyller webservern)

Den här gången var jag ut idag och drog av ett antal kort för att försöka få både ett helhets- och detalj-intryck av akvariet som det ser ut nu. Tyvärr är min lilla Ixus knappast världsbäst för denna typ av fotografering, men det får duga tills vidare.

Som ni ser på bilderna så är vattnet väldigt klart och vackert och det ser verkligen jättefint ut med MH-belysningen, som för övrigt snart ska gå upp till 3 timmar/dag. Vi har legat lite på snålsidan med belysningen så jag skulle tro att vi skulle kunna skynda på den lite mer.

Ni ser också att både Rowaphosen och "städhjälpen" har gjort sitt under dom få dagarna sedan dom introducerades, sjöhararna är ena riktiga mastodonter på att äta!

Närmast på tapeten är ett försök med troligtvis en sandanemon, för säkerhets skull, så den inte kommer lalla omkring på revet allt för mycket. Och naturligtvis, tillhörande clowner. Räkna med att under veckan eller nästa vecka kommer det något ytterligare skoj i burken.

post-2432-14468912902385_thumb.jpg

post-2432-14468912903002_thumb.jpg

post-2432-14468912904044_thumb.jpg

post-2432-14468912904926_thumb.jpg

post-2432-14468912905951_thumb.jpg

post-2432-1446891290676_thumb.jpg

post-2432-14468912907463_thumb.jpg

post-2432-1446891290811_thumb.jpg

post-2432-14468912908798_thumb.jpg

post-2432-14468912909213_thumb.jpg

post-2432-14468912901968_thumb.jpg

post-2432-14468912902174_thumb.jpg

post-2432-14468912902586_thumb.jpg

post-2432-14468912902774_thumb.jpg

post-2432-14468912903455_thumb.jpg

post-2432-1446891290374_thumb.jpg

post-2432-14468912904353_thumb.jpg

post-2432-14468912904642_thumb.jpg

post-2432-14468912905339_thumb.jpg

post-2432-14468912905644_thumb.jpg

post-2432-14468912906252_thumb.jpg

post-2432-14468912906534_thumb.jpg

post-2432-14468912906995_thumb.jpg

post-2432-14468912907263_thumb.jpg

post-2432-14468912907674_thumb.jpg

post-2432-14468912907893_thumb.jpg

post-2432-14468912908358_thumb.jpg

post-2432-1446891290858_thumb.jpg

post-2432-1446891290901_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med!

Kanse fel forum men jag håller på att avveckla och har en H&S 300x4x1060 kapacität upp till 5000l till salu så småningom. Driver just nu mitt 3000l kar.

Enligt uppgift från både tillverkare och leverantör så är denna dimensionerad för "akvarium upp till 2000L", vilket borde täcka in behovet? Tydligen är dessa skummera effektivare än andra skummare. Sedan hur pass bra det stämmer har jag ingen aning om. Någon som har erfarenhet av denna månne?

Faktiskt tittade jag först på en Deltec AP 702/703, men jag fick rådet att AquaCare skulle vara effektivare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg i en annan tråd att 100kg LS var på inköpsväg. Kanske bäst att vänta med anemonen och fiskarna i så fall, för det finns ju risk för en ny inkörsperiod.

Jo, det kan bli fråga om en ny inkörningsvåg, dock hoppas jag på att det blir lite smärre än den stora som varit. Jag tror att om man tar det lite pö om pö så kanske det inte blir allt för stor påfrestning?

Sedan blir det inte "Klass A" sten heller, utan billigare form av "grundsten" för att fylla ut ytorna lite. Räknar med att det är rätt begränsat med liv i den stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt! Glöm inte att mata hararna ordentligt. När algerna börjar försvinna så behöver de t.ex. Sea Veggies i rikliga mängder.

Jag funderar faktiskt på att antingen sälja bort dom igen, då dom har gjort sitt jobb, eller låta dom dö ut. Det klart, matningen skulle nog kunna fixas, men blir det för mycket "bök" med det hela så blir det till slut ohållbart för underhållets räkning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satsa på ett gäng 10-20 anthias eller chromis - riktigt läckert i en sån burk.

äe inte så terroristbenägna som blåjävlarna heller

Japp.

På inköpslistan är följande, i nästan följande ordning:

  1. Sandanemon + clowner (antal?)
  2. Anthias/Chromis
  3. Gula kirurger
  4. Palettkirurger
  5. ...

Punkt #5 låter jag vara oskriven. Någonstans i denna villervalla ska jag försöka plantera in ett gäng koraller och annat kul, samt att vi ska titta på lite andra roliga djur att kunna plantera in.

Jag längtar verkligen efter att få in koraller i massor för att se någonting växa dag för dag där inne. Nu kommer vi ju tillsätta Ca genom kalkmixer också, så SPS/LPS:er är gärna på tapeten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt heta tips är att satsa på ett totalantal av typ 100 snäckor av varierande arter som städpatrull. Genom att ta olika sorter kan man täcka upp en massa sorters alger och de gör ett konstant jobb med att hålla allting i trim. Vill man vara vågad kan man ju köpa in ett gäng eremiter också som åtminstone är roliga att titta på. Men då får man vara beredd på att några snäckor stryker med.

Jo, det kan bli fråga om en ny inkörningsvåg, dock hoppas jag på att det blir lite smärre än den stora som varit. Jag tror att om man tar det lite pö om pö så kanske det inte blir allt för stor påfrestning?

Sedan blir det inte "Klass A" sten heller, utan billigare form av "grundsten" för att fylla ut ytorna lite. Räknar med att det är rätt begränsat med liv i den stenen.

Beror mycket på hur väl inkörd den är i butiken eller vart den nu kommer ifrån. Om transporten är lång kan man ju alltid låta den gå ett tag i en stor tunna tillsammans med cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är lite bilder som jag fotade då jag var förbi ditt kar häromdagen på väg upp från Sollefteå :)

Inte så mkt att fota där i och ljuset var ju under all kritik ;)

Ptja, du var nog inte där under dom 2 timmarna MH:n var på alltså. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt heta tips är att satsa på ett totalantal av typ 100 snäckor av varierande arter som städpatrull. Genom att ta olika sorter kan man täcka upp en massa sorters alger och de gör ett konstant jobb med att hålla allting i trim. Vill man vara vågad kan man ju köpa in ett gäng eremiter också som åtminstone är roliga att titta på. Men då får man vara beredd på att några snäckor stryker med.

Eeeh... Vet inte om du missade den här posten tidigare i tråden?

Så det är bra med olika djur i burken och algerna hålls verkligen i trim. Det är verkligen stor skillnad på bara 2 dagar, så sort skillnad att jag börjar bli orolig att en del av djuren kommer att dö om vi inte får igång någon algproduktion. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore synd att åta harana dö... Ska du upp till Umeå framöver så köper jag gärna av dig 1-2 st... skulle behöva en sådan :)

Hararna är glupska som bara sjutton och dom äter gärna långa Bryopsis utan problem. Däremot vet jag inte hur dom är mot dom kortare algerna, där kanske nakensniglar och andra är bättre...

Scalarias Fasciatus är annars en jäkel på att hålla rent. Min 112L burk hemma dammsög den på bara 2 dagar, då jag hade ganska mycket alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...