Gå till innehåll

Condylactis Gigantea drar ihop sig


Xenia83

Rekommenderade inlägg

Hejsan, helt plötsligt började min Condylactis Gigantea att dra ihop sig, alla armar blev små och sen drog den in allt i foten.

Vad kan detta bero på?

Köpte den i lördags, så den har väl inte hittat en favoritplats att sätta sig på än. Är det kanske lättare för den att förflytta sig på det här viset, eller kan det bero på något annat??

http://aquapedia.zippert.se/bilder/anemon/ute.jpg

http://aquapedia.zippert.se/bilder/anemon/ihop.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

drar den ihop sig mer än en gång per månad (har jag för mig att Ingvar sa) så är det något som inte stämmer.

En del matar 1 gång i veckan, andra inte alls.

När det är "hungrig" så blåser den upp sig och blir större än normalt.

Min kusin har 2 st, han matar dem aldrig. de norpar åt sig mat som fiskarna missar.

och dom har växt rätt mycket och verkar trivas utmärkt.

här är bilder på dom https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=5187&d=1140549786

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte att du går och köper en anemon med endast 2kg sten och utan skummare.

Hur ofta byter du vatten? Det borde bli ganska dåligt vatten fort med tanke på hur lite sten du har.

Jag skulle vänta med att köpa djur tills du har mera sten, sen är det inte lämpligt att lägga i anemoner så tidigt som du gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mycket matning kan få dem att dra ihop sig och eventuellt kan de också då dela sig. Vid delning så var åtminstone min ihopdragen på ett skumt sätt under ett par dagar. Observera att delning inte alls behöver vara tecken på trivsel. Kan vara precis tvärtom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte att du går och köper en anemon med endast 2kg sten och utan skummare.

Hur ofta byter du vatten? Det borde bli ganska dåligt vatten fort med tanke på hur lite sten du har.

Jag skulle vänta med att köpa djur tills du har mera sten, sen är det inte lämpligt att lägga i anemoner så tidigt som du gjort.

(Svarar för Zippert, började klia nåt så förfärligt i fingrarna när jag läste ditt inlägg, så jag var tvungen) Vi köpte 80 kg sten i går, så det är inget problem nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(Svarar för Zippert, började klia nåt så förfärligt i fingrarna när jag läste ditt inlägg) Vi köpte 80 kg sten i går, så det är inget problem nu...

då antar jag att ni har större akvarium på gång? 80kg i 54l lät annars lite tight ;)

vad har ni för belysning? anemoner brukar föredra MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk er nu för S och D !!!

Har ni någonstans däe ni kan lämna bort

anemonen tills erat kar är inkört och stabilt

för nitrit-chocken det lär bli av 80 kg ny sten

lär den inte överleva om den redan ser hängig ut..

Mvh Jens.

hi hi, klart vi inte ska dumpa i allt, dessutom såg den bara bra ut i morse som tur är. Vi lade i två stenar i går kväll, och det blir väl mer i dag, men som sagt; vi ska inte proppa i allt.

Vad gör man förresten om man skulle få en nitrit-chock? Daniel vet nog, men jag sitter på jobbet och blev nyfiken. Är ju alltid bra att veta ju.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då antar jag att ni har större akvarium på gång? 80kg i 54l lät annars lite tight ;)

vad har ni för belysning? anemoner brukar föredra MH.

Ja som jag skrev så tänker vi inte slänga i allt, utan låta de stackars stockholmarna få en chans att skaffa sig lite sten.

Just nu har vi väl ett PowerGlow 15W men jag tror det kommer att ändras... Inte för att jag vet något om belysning och så, men Daniel letar efter något speciellt vet jag iaf, vi var inne i en lampaffär för nån vecka sen, men de hade så klart inte det han ville ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att ni bara menar väl, men det är ett under om anemonen överlever..

15 watt!!!! Man måste skaffa sig kunskap och förutsättningar först innan man stoppar i levande saker.

Och en anemon i ett sånt nytt kar...

Det går inte att åka stenmängd med 200% om dan och tro att det inte händer något med vattnet..

Jag hade adopterat bort allt levande och låtit allt gå in sig och fått balans på värden för TRO MIG

detta blir bara dyrt och djur dör i onödan.

Vill inte vara taskig på nått sätt, bara hjälpa till.

Mvh Jens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att ni bara menar väl, men det är ett under om anemonen överlever..

15 watt!!!! Man måste skaffa sig kunskap och förutsättningar först innan man stoppar i levande saker.

Och en anemon i ett sånt nytt kar...

Det går inte att åka stenmängd med 200% om dan och tro att det inte händer något med vattnet..

Jag hade adopterat bort allt levande och låtit allt gå in sig och fått balans på värden för TRO MIG

detta blir bara dyrt och djur dör i onödan.

Vill inte vara taskig på nått sätt, bara hjälpa till.

Mvh Jens.

nu är det ju inte mitt kar, så jag vet inte alls vad nästa steg blir... vet inte riktigt vad det andra lysröret ligger på, och vilket som sitter i just nu.

Känns som om jag rört till det lite i tråden eller nåt. Kanske skulle låtit bli att skriva... Det är bara så att när någon skriver något som t ex att vi knappt har nån sten, och så har vi precis köpt, så kliar det så förbaskat i fingrarna. Vill ju bara berätta att vi köpt mer nu.

Ska kanske låta bli att skriva mer i den här tråden, Zippert lär ju läsa allt när han kommer hem (får väl knappt av sig skorna innan han är här, hi hi), och han vet bättre än mig, både om akvarium och vad som kommer hända härnäst, och kan svara (eller försvara sig :P) bättre skulle jag tro.

Och det är klart att man vill hjälpa till om man tycker att någon håller på att göra något helt galet. Hoppas att vi ändå är på rätt väg, för Kimfisken är ju så söt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saxar lite:

The Condy Anemone requires strong light and should never be purchased if a good lighting system is not in place. It will do well in an aquarium with live rock and several crustaceans. Although a Condy requires a reef environment, it is not the best suited for the reef aquarium. The Condy Anemone moves around the tank and has a sting that can inflict grave damage to other anemones and corals. Do not include its natural predators such as the Red-Leg Hermit Crab. Unlike other anemones, the Condy Anemone does not have a relationship with any particular fish, and it is rare for any type of clownfish or damsel to reside within them.

Lämna tillbaka den i affären. Passar inte det lilla micro akvarie ni har. Hårda ord.. Men jag menar väl.

Jag kan rekomendera Ricordea anemon (stavning? nu på natten) till er glasbehållare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär ja,, nu ska vi reda upp en del saker här, Ni har självklart helt rätt med att mitt kar är för litet för precis allt levande man kan skaffa sig. Det tänker jag lösa med att slänga in ett +400l kar snartast.

Apropå mina värden så är de helt ok, möjligtvis nitratet som ligger lite högt just nu men de sjunker stadigt hela tiden. 4mg/l nitritet är knappt mätbart.

de 80 kg sten jag köppt har jag dumpat i badkaret tillsammand med lite pumpar och en värmare tills jag hittat något bättre ställe att lägga dem på.

Jag har även en reservplan om mitt akvarieletande skulle dra ut på tiden. när min LS har legat sitt nya vatten några veckor och ja ser att alla värden är ok så tänkte jag vänja in mitt lilla kar till det vattnet. då kan jag byta precis så mycket vatten jag vill när jag vill. Jag har även en liten fundering på att koppla de som sump till mitt lilla kar men de är bara funderingar än så länge.

Apropå crilleus erbjudande om köp så får jag nog tacka nej. jag har redan skivanemoner, de fäljde med min första sten som var så gott som inkörd när jag började. de klarade nitrattoppen som kom redan efter en vecka. däremot om du gärna vill ha en så har korallrevet kvar någon mer tror jag, jag kan köpa en å skicka till dig.

Visst anemonen behöver rikligt med ljus men MH är inte alltid ett måste även om de är läckert. Anemonen har just nu satt sig så den sitter med de översta spettsarna på tentaklerna 40mm under vattenytan och vill den ha mer ljus kommer den säkert klättra ändå närmare ytan. Lysröret som sitter i är helt nytt.

Förlåt om jag låter tjurig, och tror mig kunna mer än er som hållt på med de här många fler år än jag. Det är klart jag inte kan mer, jag behöver väl en krash för att inse att de inte fungerar.

Men jag tror på att det här funkar, och än har jag löst alla problem som jag stött på. Hur mycket erfarenhet har ni av 54l kar egentligen? Om värdena blir ostabila och jag ser att de inte kommer fungera längre så är det klart att jag lämnar tillbaka den, men det ser jag inte som ett alternativ så länge det ser ut som den trivs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter lite hårt att ett levande djur måste lida innan man gör det som är rätt.

Det som folk skriver till dig är i all välmening och är inga tomma ord, utan väl inkörd vetenskap. Klart att det skiljer sig att ha ett kar på 54 eller 540 liter, men anemonen kräver samma levnadsbetingelser i båda karen. Där kan du nog inte tillgodose behoven i ditt lilla kar.

Men man kan ju bara hoppas att det går bra så klart, lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok vi vänder på det lite,, Lavnadsförhållandena är inte ultimata i mitt kar. Vattenmengden är liten men de är inga problem, har jag rätt i det?

Ljuset är helt klart de största problemet.

Hur mycker skulle den här anemonen behöva för att klara sig.

Skulle 2*15W lysrör duga, en bygglampa? eller är MH ett absolut måste?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel,

Detta är något du borde gjort innan köpet men ring och fråga personalen i butiken där du köpte din anemon vad de tycker är lämplig belysning och akvarieförhållanden. Så får du svar på dina frågor.

Här kan du läsa mer om anemoner

http://www.wetwebmedia.com/marine/inverts/cnidaria/anthozoa/anemones.htm

En nyfiken liten fråga till

Vart duschar du nu när du har LS i badkaret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha man måste ju prioritera, dusch har jag ju på jobbet =). Fasst riktigt så mycket offrade jag inte, går att stå å ducha brevid mitt badkar men de är lite joxigt.

Jo jag borde absolut frågat personalen i butiken jag hadde egentligen tänkt mig en discosoma men den var så gigantisk så den inte fick platts i mitt kar, så då rekomenderade de att jag skulle ta en Gigantea i stället. Personalen vet att ja har ett 54l kar men de trodde kanske ja hadde en MH över det, synd de inte sa att den var så förbaskat ljuskännslig.

Jag kompleterade med en ljusramp på 15W till den lyser från sidan så de är inte särskillt snyggt men ljust blev det. Nu har jag alltså 30W/54l å man eftersträvar W/L har ja numera förstått.

Ingen här som har en billig 250 MH at sälja =)?

Föresten om jag skulle hängt över en 250W mh över ett 30 cm djupt kar. skulle de bränna sänder anemonerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan kanske kolla andra nanotrådar här,finns ju t5-belysning kompaktbelysning mm,ska du ha mh,så glöm 250w,det kommer att värma för mycket,finns 70w,måste vara mer lagom.

Jag vill helst inte köpa en 70w MH, däremot en 250W som jag kan flytta till ett större kar när jagv väl får tag i ett skulle sitta fint. för varmt, men är de bara värmen de faller på så kan jag koppla in 300l sump. de måste kyla gannska bra. Funderar bara på om ljuset skulle kunna bli för intensivt. en gammal MH lampa är kanske att föredra om jag sattsat på en 250w

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...