Gå till innehåll

Växtplankton


DSB

Rekommenderade inlägg

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

jepp, slängde in mina på min ipod.

www.theimac.org där letade jag upp filerna i mediaplayerformat högerklickade och sparade filerna på datorn,

sen var det bara o lägga in på mp3spelaren och konvertera filerna i spelaren.

Hoppas detta hjälpte dig...

Det har blivit några sena nätter nu på senaste, min ena banggaihanne har gått o tuggat ett tag nu, vilken dag som helst nu släpper han dem, då är det inte fel att ha laddat mp3spelaren. inatt eller imorn måste han bara släppa dem.

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jepp, slängde in mina på min ipod.

www.theimac.org där letade jag upp filerna i mediaplayerformat högerklickade och sparade filerna på datorn,

sen var det bara o lägga in på mp3spelaren och konvertera filerna i spelaren.

Hoppas detta hjälpte dig...

Det har blivit några sena nätter nu på senaste, min ena banggaihanne har gått o tuggat ett tag nu, vilken dag som helst nu släpper han dem, då är det inte fel att ha laddat mp3spelaren. inatt eller imorn måste han bara släppa dem.

Henrik

Jepp det funkade, Tack Henrik.

Kul att allt fler ger odlingen av Banggaierna en chans, det behövs som sagt. Hur gick förlossningarna?

Lycka till Henrik och Stig!

Min butikssäljare här i Finland tog in ett parti Banggaier för några veckor sedan "för de var så billiga". I praktiken samtliga hade dött efter två veckor, somliga lär sig tydligen inte...

Och så lite on topic också :):

En sak som var en nyhet för mig från Randys redovisning var att SPS/LPS till 80% är karnivorer och därför gynnas mest av Zooplankton medans mjuka koraller till 80% främst är herbivorer och gynnas mer av phytoplankton (trodde inte skillnaden var så markant). Kan ju vara bra att vara medveten om detta och anpassa matningen därefter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jepp det gick bra, men det var nervöst... det var min första kull.

Jag har rotifers som står o bubblar, kläcker artemia också, är lite nervös inför om jag kommer kunna ge dem tillräckligt med mat. Ska prova att ge dem frysta röda plankton, undrar om de vill äta det?

Hannen släppte dem i två omgångar, räknat till 30-35 st.

Håll tummarna för mig nu ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jepp det gick bra, men det var nervöst... det var min första kull.

Jag har rotifers som står o bubblar, kläcker artemia också, är lite nervös inför om jag kommer kunna ge dem tillräckligt med mat. Ska prova att ge dem frysta röda plankton, undrar om de vill äta det?

Hannen släppte dem i två omgångar, räknat till 30-35 st.

Håll tummarna för mig nu ;)

Kul!

Berikar du artemian/rotifers med phytoplankton/vitaminer? Pröva att ge enbart levande foder de första veckorna, sedan kan du pröva med fryst artemia etc.

Berätta gärna hur det går i en ny tråd.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som var en nyhet för mig från Randys redovisning var att SPS/LPS till 80% är karnivorer och därför gynnas mest av Zooplankton medans mjuka koraller till 80% främst är herbivorer och gynnas mer av phytoplankton (trodde inte skillnaden var så markant). Kan ju vara bra att vara medveten om detta och anpassa matningen därefter.

Jag har läst det på annat håll tidigare och det är också därför som jag satsat på levande zoo-plankton för min burk. Jag har tidigare också använt frysta mygglarver och ostron-ägg ( ungefär samma storlek som Brachionus), men jag tycker det är enklare med zoo-plankton.

Vissa LPS (t.ex. blåskoraller) tar ju gärna större byten också så en kompletterande odlig av Artemia gynnar nog inte bara fisk utan säkert också LPS.

Intressant också att musslor i första hand föredrar phyto i näringsfattigt vatten enligt Dennis Tagrin t.ex. beroende på att storleken i detta fall har betydelse och att phyto har just de rätta egenskaperna. Här finns deras åsikter om detta: http://www.dtplankton.com/phytoplankton/articles/necessity.html

Jag har inte hunnit titta på alla Jakens länkar ännu, men sa Randy något om vilka typer av plankton som Gorgonier föredrar, eller det kanske är någon annan som vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Vad är egentligen phytoplankton?

Och kan nån enkelt berätta hur man odlar dem hemma?

Vissa fiskar lever tydligen på det också, så det verkar vara en bra grej att tillföra.

Jag har mikrozell till artemiaodlingen, innehåller det plankton som man kan hälla i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är egentligen phytoplankton?

Och kan nån enkelt berätta hur man odlar dem hemma?

Vissa fiskar lever tydligen på det också, så det verkar vara en bra grej att tillföra.

Jag har mikrozell till artemiaodlingen, innehåller det plankton som man kan hälla i akvariet?

Här hittar du videos som ger svaret på dina frågor. Du har inga fiskar som lever på phytoplankton, de är otroligt små (går ej att se). Däremot så kan du mata artemia eller zooplankton med phytoplankton och ge dina fiskar om du orkar. Det finns färdiga "geggor" att köpa som är enklare för dig att tillsätta.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=161522&highlight=phyto+video#post161522

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=206074&highlight=phyto+video#post206074

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...