Gå till innehåll

Stackars fisk


Yemkela

Rekommenderade inlägg

örrk, diskusarna såg också ut att ha det lite trångt... men jag har hört att de kan vara lite nyfikna också, såg ju ut att ha en del plats till i alla fall.

Men det är ju många djur det är synd om när de föds upp och så egentligen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

När vi disskuterar det här... Jag vet akvarieaffärer som har kampfiskar i små fyrkantiga glasbehållare... Jag mår dåligt när jag ser dem, men vem ska man anmäla till? Kanske skicka bev til hollywood och be dem utöva påtryckningar så det stormar in 60 snutar i akvarieaffären och bär ut 50 akvarier?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi disskuterar det här... Jag vet akvarieaffärer som har kampfiskar i små fyrkantiga glasbehållare... Jag mår dåligt när jag ser dem, men vem ska man anmäla till? Kanske skicka bev til hollywood och be dem utöva påtryckningar så det stormar in 60 snutar i akvarieaffären och bär ut 50 akvarier?

det har ju funkat på bodström tidigare ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det inte så att kampfiskar är en av dom få arter som faktiskt lever under dessa förhållanden i det vilda så som i väldigt små polar under torka osv å att det är då dom leker som bäst.

Detta är vad jag har hört men det kan ju oxå vara ett argument av dom som håller sina fiskar så här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns undantag i djurskyddslagen för just kampfiskar.

Citat från L80:

"5 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så

att de kan se sig själva i en spegel.

Fiskar får aldrig hållas i en vattenvolym understigande 1 liter. Vattenytan

ska vara minst 1 dm²."

Så det är alltså tillåtet enl. djurskyddslagen att hålla kampfiskar i små behållare sålänge de inte ser varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför kopierar jag in detta nyhetsfiasko här??????

Glädjebesked: Krisen över för kändisfisken Sten

<table align="right" border="0" cellpadding="2" width="212"><tbody><tr><td align="right"> <table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr> <td> sten210.jpg

Sten kommer nu fram och hälsar och verkar mycket piggare, hälsar husse Bo Broman.

<!-- Foto: 1 {bo broman} BO BROMAN --> Foto: BO BROMAN

</td></tr></tbody></table> </td></tr></tbody></table> ”Han är mycket piggare”

Nu kan ni andas ut.

Krisen är över för kändisfisken Sten.

– Han har blivit mycket piggare, säger husse Bo Broman.

<tt> </tt> Det såg mörkt ut förra veckan för kampfisken som genom aftonbladet.se blivit Sten med hela svenska folket. Efter att ha fått ett större akvarium hos hotell Sten Stensson i Eslöv, verkade han plötsligt deprimerad. Fenorna slokade, hans glada färger bleknade.

Hans närmaste befarade det värsta…

Men nu kan vi alla jubla igen.

– Jag märkte redan i söndags att han började bli piggare. Nu är det en markant skillnad mot tidigare, säger hotelldirektören Bo Broman.

Simmar fram och hälsar

Oron har nu lagt sig bland personalen på hotellet.

– När man kommer till akvariet så simmar han genast fram och hälsar. Färgerna har blivit klarare och han gör sig stor och vacker, säger Bo Broman glatt.

Bo har även funderat på att köpa lite nytt sällskap åt Sten, men akvariefirman har rått honom att simma lugnt.

– Men om ett tag kommer vi nog att skaffa både guppy och neontetra.

Du tror inte att de kommer att störas av Stens kändisstatus?

– Haha. Nej, det får vi väl inte hoppas. Men det märks att han börjar bli van, han gillar att fotograferas…

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...