Gå till innehåll

Hemmabygge av skummare


jockeman

Rekommenderade inlägg

Det finns flera exempel på Reef Central på personer som testar olika typ av pumphjul och pumphjul ör att maximera tillförseln av finfördelad luft. Jag vet att bla Stefan Molin har byggt en skummare med hemmabyggd NW-pump.

Jag ska bygga en större skummare framöver. Som skummarpump ska jag använda en Aqua-el PF10000 och bygga om impellern till antingen nålhjul som BK eller nylontrassel som BM. Kommer att test båda . Kommer att bygga en fyrkantig skummare för att testa ,då plexiglasrör runt 4-500 är svindyra. Rätt konstruerad borde den var lika effektiv som en rund.Vore kul att veta om det är någon mer som har testat att bygga en egen skummare.

Bifogar lite länkar på hemmabyggen från Reef central

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=834399&perpage=25&pagenumber=1

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=849968

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=605196

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan: En fyrkantig borde fungera minst lika bra som en rund om man använder en fördelningsdosa som Bubble King och Bubble Master. Då får man ju mindre turbulens. Såg att du hade använt dig av något liknande. Använder du impellern du tillverkade av hästborsten ? Såg även att några personer på Reef Central hade använt en stor luftpump för att trycka in ännu mer luft i skummaren. Kan ju kanske vara något !

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,ja jag kör med hästborsten,har inte hittat något som är enklare och bättre än,men nu provar jag om det har någon betydelse om utloppet på pumpen är uppåt eller nedåt,det är en liten skillnad har jag märkt,pumpa in luft går säkert bra men då måste utloppet vara uppåt annars bildas en luftficka i pumpen och pumpen slutar pumpa.Mvh stefan

post-1262-14468912791675_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att ha en separat matarpump för att hjälpa till med trycket. På så sätt behöver skummarpumpen enbart fördela vatten/luftblandningen. Har du någon uppfattning om hur mycket luft du får in. Du skulle kanske kunna få mer luft genom att att sätta en reglerventil på insuget innan luftinförseln och därigenom skapa en venturieffekt.

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,ja jag kör med hästborsten,har inte hittat något som är enklare och bättre än,men nu provar jag om det har någon betydelse om utloppet på pumpen är uppåt eller nedåt,det är en liten skillnad har jag märkt,pumpa in luft går säkert bra men då måste utloppet vara uppåt annars bildas en luftficka i pumpen och pumpen slutar pumpa.Mvh stefan

Känner igen min blåa pvc hehe.... 40öre kröken på byggfiman i santiago

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,ja dom blå krökarna är bra,jag kör en 32mm90böj med ett 8mm hål i,8mm rör in i böjen helt öppet och ju närmare pumpen är skummaren ju bättre är det,provade på morgonen med att ha pumpen stående med mjuka böjar och då försvann minst 50% av både luft och vatten,nu är pumpen kopplad rakt på skummaren och det är en himmla fart på den,nu ångrar jag att rotations kammaren blev så liten 8cm ,den kunde jag ha gjort minst 15cm jag kör ju med en 120w pump med 32mm in och ut.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wet neck är röret som sitter utanpå stigarröret , se bild nr 2,3,4 vet inte hur den fungerar dock, kanske underlättar att hålla uppe skummet.

Jocke

Vilka bilder?

Har för mig att en WetNeck är för att just slippa gegget som blir i stigröret innan den åker ner i koppen. Deltec har denna funktion till sina större skummare AP 702, 703 etc

Funkar så att den spolar röret några gånger varje dygn

post-736-14468912796454_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är så jag fattat att det funkar. Skummaren gör ju skiten som stiger upp i röret och för att hindra att det skall bli den där bruna geggan på väggen å så sätt försämra skummningen (Fet + smuts) så spolar man detta röret då å då

Ja jag har läst den 1 tråden nu å han gör verkligen detta seriöst med massa tester etc

Gillar hans fisk där hemma

billstank.jpg

Kolla in denna länk på mer bygge

http://s22.photobucket.com/albums/b308/spazz129/acrylic%20stuff/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer att bygga en fyrkantig skummare för att testa ,då plexiglasrör runt 4-500 är svindyra. Rätt konstruerad borde den var lika effektiv som en rund.Vore kul att veta om det är

Kan du ej bygga den 8 kantig ?

Hej,nu är pumpen så nära skummaren som möjligt och fult luft insläpp då händer ett fenomen det blir en frän lukt i rummet,minskar jag luften försvinner det,det luktar precis som när man blandar nytt vatten,har någon en förklaring till detta.Mvh stefan

Ang luften som Gustav skriver så kan det vara ammoniak som frigörs har du testat värderna i karet. Luktar det ammoniak?

Får du ut några luftbubblor från skummaren. Läste att det blir bättre om man gör mer hål i den nedre plattan om man har fler hål i denna än större hål.

Såg att Bubbelkings nya mindre skummare har pumpen inne i skummaren å bara insuget från pumpen utanför skummar kroppen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det är ingen sådan lukt,utan den du får när du luftar nytt vatten,för mycket luft värkar inte vara bra det häller,har även fått det med gammalt vatten,jag frågade på soloplex vad ett åttkantigt rör kostar att tillvärka,ca 700kr för 40cm högt och med sidor som var 25cm blir ca en tiondel av vad ett rör kostar och då är godset 6mm.Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åttakantigt är ju helt klart ett alternativ, då får man fasa kanterna eller hitta något bra utfyllnadslim.Har läst att bäst hållbarhet får man om det är en bra kontaktyta, dvs för enkomponents lim. Är det någon som har ett bra förslag på ett bra lim.

mvh

jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att jag vet hur en wet neck fungerar. Utanför stigarröret har man ett litet större rör som man täpper till i uppkant och nerkant. Det ska vara en liten springa i uppkant. Sedan så sätter man till ett kontinuerligt flöde till den lilla kammaren, vattnet rinner ut genom springan mellan stigarröret och ytterröret. Stigarröret får då ett tunnt flöde längs med röret och därigenom hjälper skummet att stiga, antagligen blir det mindre motstånd och man behöver inte göra rent så ofta. Läste att det fungerar bäst på hårdare belastade system

"Bomber - you don't get it? well in your case it won't really help. you run really wet correct. if you ran dry then this could help out. you can see in the pic if you look really close on the inside of the riser there is a gap. so the outside of the wet neck fills up w/ water then flows over the top of the inside and waterfalls down the inside of the riser cup. this in a sense "lubricates" the foam and doesn't allow it to stick to the acrylic...so it raises up into riser higher. bomber notice how in you skimmer there isn't any caking since you run it wet?? well you would have that clean of a neck but be spitting out dry foam."

Mvh

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åttakantigt är ju helt klart ett alternativ, då får man fasa kanterna eller hitta något bra utfyllnadslim.Har läst att bäst hållbarhet får man om det är en bra kontaktyta, dvs för enkomponents lim. Är det någon som har ett bra förslag på ett bra lim.

mvh

jocke

Du tar de 8 skivorna och gör en fasning på dessa och limmar med Arcifix 112

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...