Gå till innehåll

Clavularia Viridis - Grön Stjärnpolyp


Peppz

Rekommenderade inlägg

Jag ska hämta en Clavularia Viridis senare idag.

Så jag tänker höra med er experter om det är nått speciellt jag bör tänka på?

Om jag förstått det rätt så är den tålig, behöver inte matas och inte stark belysning.

Stämmer det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stämmer. den erfarenheten jag har är att de tål de mesta. den klarar sig med lite ljus (jag hade min under 2x30w T8 först) men den blir bra mycket finare med bättre belysning,har 150w MH + 30w actinic nu och den har finare färg och bättre tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stämmer. den erfarenheten jag har är att de tål de mesta. den klarar sig med lite ljus (jag hade min under 2x30w T8 först) men den blir bra mycket finare med bättre belysning,har 150w MH + 30w actinic nu och den har finare färg och bättre tillväxt.

Låter fint!

Jag har 2x30w T8 nu åsså, men jag kommer nog köpa ny belysning snart..

Men bara dom klarar sig tills dess så :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från E. Bornemans bok Aquarium Corals (finns massor med andra källor):

A source of ongoing confusion for aquarists, Green star polyps are often called Clavularia Viridis. This is incorrect, with the proper identification being Pachyclavularia violacea. [sen är det en längre utläggning om varifrån förvirringen kommer].
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pachylavaria, clavularia eller briarum - vilket man väljer att kalla den så kan det vara ett trevligt inslag i karet.

Man ska doch vara varse om att den bränner rätt ordentligt (både oss och grannkoralller) och att den mest roar sig med att ockupera andra korallers utrymme om den kommer för nära.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pachylavaria, clavularia eller briarum - vilket man väljer att kalla den så kan det vara ett trevligt inslag i karet.

Man ska doch vara varse om att den bränner rätt ordentligt (både oss och grannkoralller) och att den mest roar sig med att ockupera andra korallers utrymme om den kommer för nära.

Detta är nog en dum fråga men vad menar du med bränner?

Jag har taffsatt på min idag å jag brännde mig inte.

Men du kanske menar bränner på nått annat sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den kan ge allergi-liknande reaktioner på känslig hud, typ insidan underarmar (akta ögonen också).

Så ett bra tips är väl att alltid tvätta sig före och efter akvariemekandet

Jahaja, ja sedär.

Då vet man de :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

behöver framförallt cirkulation, växer mot flödet. Får den förlite cirkulation kommer den inte att växa, den överlver men sprider sig inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den kan ge allergi-liknande reaktioner på känslig hud, typ insidan underarmar (akta ögonen också).

Så ett bra tips är väl att alltid tvätta sig före och efter akvariemekandet

uj det hade jag ingen aning om. jag har petat en hel del på min när jag har möblerat om osv och aldrig märkt av något. men tvättar händerna gör jag alltid... efter toalett- och akvariebesök är det obligatoriskt ;)

konstigt att min stjöstjärna inte blivit bränd, den brukar bråka en hel del med mina stjärnpolyper.. kolla bara min avatar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

behöver framförallt cirkulation, växer mot flödet. Får den förlite cirkulation kommer den inte att växa, den överlver men sprider sig inte.

Jag har ställt den så de blåser ltie smått på den, den rör sig hela tiden iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...