Gå till innehåll

Nystartat 110l i Falköping


firebird350

Rekommenderade inlägg

Tack och morn på er

Jo det tar sig, ska hämta metallhalogen 75w i dag + 2st t5 rör 24w.

Det har krupit ut en massa konstiga håriga maskar ur stenarna Kul när det rör sig

Rörmaskar och en massa små "sjöstjärnor" börja ochså komma ut

Men det blir nog en stor sump i källaren med tiden.

//Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjaba

Jag har precis provat en Eheim 2215 utvändig sump/pump är det en bra ide eller räcker det med orginalfiltreringen i juvel karet.

Pumpen suger in luft någonstans så det skapar microbubblor i hela akvariet skummning på hög nivå. finns det renoveringssatser med oringar m.m att köpa?

// Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen hit! Kul med fler här.

Berätta gärna lite mer om hur du tänker och hur du utvecklar karet! Har du köpt karet med sten och sand eller?

Lycka till!

Karet är mitt gamla sötvattenkar ledsnade på det och gav fiskarna till min granne. tänkte då vad korkat att ha korallsand i sötvatten, och drog till fisk handlarn och köpte salt.

Råkade ringa till molin och kolla om han hade något onödigt i sitt stora kar så det blev 30kg sten.

Där är jag nu och väntar febrilt på lyse och skummare.

/Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör en sökning på glasros eller aiptasia här på SG.

Glasrosen kan föröka sig explosivt och de bränns, så annat levande i närheten dör.

Finns div tipps hur man utrotar dem. Fiskar / räkor eller kemiskt.

Var har du fått tag på musslan? Kom den med stenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3: Havstulpaner på en mussla:ler:

Havstulpaner har jag aldrig sett i ett kar, musslan kan du få att överleva om du matar med phyto.

Musslan hittade jag i smögen den är fullproppad med små vita havstulpaner och två stora, tyvärr så dog den igår men då blev tulpanerna glada det verkar som om dom smaskar i sig resterna:smiley20:

Måste ha lyse idag prylarna börjar krympa :ledsen:

//Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gult ljus är också ljus. Det hjälper även om du bara kör MH:n när du inte är hemma så du slipper se den.

Havstulpanerna behöver plankton för att klara sig. Tycker inte att du bör tillsätta plankton innan du fått mindre grönalger. Annars tror jag nog havstulpaner klarar värmen. De är ju över vattenytan vid ebb och i full sol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...