Gå till innehåll

lättaste sättet att bli av med håralger?


Hanss0n

Rekommenderade inlägg

Hej sedan ett tag tillbaka har de börjat komma mycket håralger ..och ja måste därför ta bort alla alger minst 2 gånger i veckan för att man ska kunan se stenen.=( därför tänkte ja höra om de finns något lätt sätt att bli av med dessa fula alger? tacksam för svar M.V.H Jonathan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nr 1 är att se till att du inte tillför för mkt näring. Hur mkt fisk har du? Hur mkt matar du? Vad matar du med? Använder du osmos?

Nr 2 är att få bort så mkt näring som möjligt så fort som möjligt. Hur filtrerar du? Kör du med skummare? Gör du vattenbyten? Fosfatfilter? Mkt levande sten?

Nr 3 är algätare. Sniglar är grymt effektiva. Salarias Fasciatus och Zebrosoma-kirurger brukar fungera bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det bara att ta tjuren vid hornen och försöka hitta vad källan till algerna är. Om du läser vad dykaren skriver så har du några tips där. Hasn tar dock inte upp belysningen som i mit fall har påvärkat possitivt genom att jag har släckt ena sortens T5 rör. För att slippa problemet måste du hitta energin till algerna.

Det finns Calupera alg till exempel man kan använda för att konkurrera ut dem då den är hanterbar.

Under tiden suger du upp "håralgerna" vid vatten byten!

Lycka till och rapportera hur det går och hur du gör!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1.byt vatten ofta och få bort nitrater och fosfater. Det finns olika metoder för detta, vodkametoden, zeolit och svavelkulnitratfilter, till fosfaten kan man använda någon fosfatremover t.ex rowaphos i en damstrumpa i sumpen.obs!! man kan få 0 i mätresultat på vattnet men näringsämnena finns bundna i algerna.

2. skörda algerna manuellt.

3. snäckor kan inte äta långa alger så bra men när du har manuellt noppat bort dem så kommer de åt så många snäckor! minst en per 10 liter vatten men helst det dubbla. prova också att få tag i en sjöborre som heter mespila globulus de är effektiva. Det ska finnas en sjöhare som är grym på trådalger också men jag inte vad den heter. jag har aldrig haftnågon kirurg som äter trådalger, en del hävdar att en lo vulpinis äter trådalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då ska jag börja skrubba stenen o inskaffa ca:20 sniglar o en sjöborre till i denna veckan=) tack för svaren!

///Jonathan

Svärd är ju erfaren och honom ska man ju lyssna på. Men jag tycker inte du ska skrubba stenen utan suga bort den vid vatten bytena. Jag har en Newjet 2300 som jag använder när jag ska byta vatten och den suger bort algerna så de ser algfria ut. Sen har du ju kanske köpt sniglar eller andra algätare som tar resten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag tycker inte du ska skrubba stenen utan suga bort den vid vatten bytena.

jag förstår mig inte på era alger, är det verkligen så snälla att det går att suga bort dem?

mina satt stenhårt fast, fick slita bort dem med pincett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag förstår mig inte på era alger, är det verkligen så snälla att det går att suga bort dem?

mina satt stenhårt fast, fick slita bort dem med pincett.

Det beror på sort. Jag har en sort som kallas håralger och den suger man bort lätt. Om du tar den med pincett och drar den genom vattnet kommer den att dela sig. Däremot dina trådalger (om jag minns rätt vad du har) sitter som berget. Jag har själv haft dessa med. Jag skrapade stenen hårt för att få loss dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips på fiskar som jag av erfarenhet vet äter trådalger;

Amblygobius rainfordi (äter även långa alger, men kan inte användas för kontroll)

Salarias fasciatus (äter helst algfilm, men tar ofta även trådalger långa som korta)

Zebrasoma xanthurus (äter trådalger med god aptit)

Acanthurus leucosternon (---------II-------------)

Acanthurus lineatus (------------II-------------)

Sjöharar av släktet Aplysia spp. är de effektivaste algätarna jag nånsin upplevt. Har skrutit om dem förut, men EN ENDA sjöhare rensade mitt 500L på 2,5 veckor. Det var precis efter inkörningsperioden och hela akvariet var grönt! De är dock lite osäkra, eftersom de kan hitta på å dö oförklarligt (kanske pga matbrist) helt hux flux. Sen kan de vara hopplösa på att hitta rätt om man bara har några få punkter i akvariet där det växer. Ska dock prova att hålla i den och köra den som en hårtrimmer över algerna.

Angående fiskarna är det bara mina egna upplevelser, och gäller medel-, till långa trådalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...