Gå till innehåll

En Ljusmätare till akvarier för under 200 kronor.


stigigemla

Rekommenderade inlägg

en eventuellt olinjär förstärkningskurva hos transistorn spelar ingen roll i och med att den är polvänd så att den bara fungerar som fotodiod

Hmm.. Det där förstår inte jag då jag inte kan fysiken bakom. Även om den är polvänd så tar den alltså upp ljus ändå, men då borde den ändå vara känslig över ett visst frekvensområde och även olika känslig över olika intervall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju kisel som fotonreceptor i båda fallen. Skillnaden är att som fototransistor tar den upp ljus i kollektor- basdioden som strömförstärks i transistorfunktionen. När man polvänder den så är det emitter- basdioden som tar upp ljuset och vi har ingen strömförstärkning. Men det är PN- övergångar i kisel oavsett hur man vänder den så upptagningsspektrumet är detsamma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Kan meddela för nya presumtiva byggare att displayen från Kjell inte är likadan nu som förr, samma artickelnummer dock. Den nya är större till dimensionerna och går inte in i den angivna boxen.

Man kan ju tycka att de borde updatera artickelnummer när de byter produkt även om den elektriskt är mer eller mindre identisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte särskilt viktigt. Den klara toppen är till för att sensorn skall ha samma känslighet i alla riktningar. Under vatten spelar det mindre roll än i luft då det blir mycket mindre ljusbrytning mellan plast och vatten än mellan plast och luft.

Retligt med lådan. Lyckligtvis finns det större lådor på Kjell. Kolla 89004 - G02B eller G080 - G081. Den första har stort batterifack som man får fylla upp med en bit skumplast eller frigolit för att inte batteriet skall rulla runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis hade jag ju inget batteri hemma, så får testa lite senare.

Unde tiden kan jag undra om justeringen.

In med ett nytt batteri tryck på båda knapparna och justera trimpotentiometern till -100.

Potentiometern för ljuskänsligheten vid stiften på panelmätaren ställer man in med en multimeter så att det är 9 Kohm mellan vänstra stiftet och det nedre högra.

Antar att första justeringen görs på 1k poten?

Andra justeringen, görs den med knapparna intryckta? Mellan vilka stift skall det vara 9k? Vänstra och nedre högra har jag svårt att relatera till något.

Antar att mätningar sedan görs med bara PÅ intyckt?

Om man som jag har noll susning om vad förväntade värden skall vara på olika saker, finns det något man kan kolla för att få ett humm om mätaren mäter åtminstone ungefär rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu dräller det av frågor :)

Hade ett batteri i min multimeter :) Hur jag än justerar på de 2 potarna kommer jag aldrig lägre än -19. Har alltså lååångt kvar till -100 som det står i din beskrivining. Kan det bero på att panelen är annorlunda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan mätaren/displayen vara konfigurerad för 2 volt i stället för 0,2?

Den är konfad för 200mV. Stämmer också då jag mätte 180mV på pinnaran då den visade 180. Skall man ha transistorn ljust eller mörkt när man gör detta? Spelade iofs ingen roll på att komma förbi -20 för min del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då blir det till att felsöka. Batteriet skall hålla ungefär 9 volt. Onknappen intryckt. Mellan ändarna på 1 kohm-trimpotentiometern skall det vara ungefär 150 mv. Över zenerdioden skall det vara drygt 3 volt och ungefär samma över 220 kohm motståndet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då blir det till att felsöka. Batteriet skall hålla ungefär 9 volt. Onknappen intryckt. Mellan ändarna på 1 kohm-trimpotentiometern skall det vara ungefär 150 mv. Över zenerdioden skall det vara drygt 3 volt och ungefär samma över 220 kohm motståndet.

Mätte precis och får annat resultat.

2v över zener. dryga 4 över 220k och 20mv över pot.

Fast jag får inte ihop det med dina värden. Med 3 över 220k så borde jag ju få dryga 13mv över pot. Långt ifrån 150mv.

Om jag nu räknat rätt .....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tänkte fel. 200mv in till mätaren ger utslaget 1999. För -100 i utslag behöver vi -10 mv.

Och med 13mv över poten bör det vara lätt att justera. Kan du justera in ett troligt värde i ljusmätning?

Nu tappade du mig. Hängde inte alls med :)

Jag har lite dålig koll på exakt vad som händer här. Var länge sedan jag hade ens hyffsad koll på elektronik. Mätaren visar väl 1:1? Jag såg i alla fall 180mV på displayen när jag hade 180mV över pinnarna på displayen. 1999 kan den inte visa. Tror jag .... Den klarar ju bara 200 mV

Sedan har jag ju noll koll på normala värden. Kan alltså inte justera den så den visar ett rimligt värde under tex en lampa då jag inte har en susning om vad som är rimligt.

edit: jag e dum. 1999 = 199.9 givetvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Max utslag på displayen skall vara 1999. Så din display är konfigurerad för 2v mätning.

Jag tror det är en bygling som skall lödas bort eller över. På bilden på Kjells hemsida är det monterat två motstånd på högra sidan av bilden. Under det högra motståndet finns en öppen bygel. Det är tänkbart att där är en dämpsats så jag skulle testa att löda över den. (om den finns) Ett annat alternativ är om man kan hitta rätt modul på nätet. Kanske Elektrokit eller Conrad har den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min display är konfigurerad för 200mV. Skall erkänna att jag inte är säker på visning. Den visar 1999 counts och har max input 199.9 mV enligt "dokumentation". Jag gjorde antagandet att det ger 199.9 som output och inte 1999, fast det vet jag ej.

När jag försökte få till -100 så var det närmaste jag lyckades justera till -19.x. Det låg då -19mV över pinnarna på displayen. Med andra ord tror jag inte att det är displayen utan det faktum att jag aldrig kommer under -19mV över 10k poten som ju ligger över inputpinnarna på displayen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi pratar förbi varandra här.

Min display visar 199.9 vid just under 200mV.

Jag skall rita in lite mätpunkter i ditt schema och visa precis vad jag mäter i olika situationer i kväll, samt vad det ger för utslag på displayen.

Upskattar all hjälp jag fått hittils och hoppas vi kan hitta vad det är som är fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey nu är jag med. Skillnaden är att jag tagit bort kommatecknet.

(Alldeles ovanför den kapade transistorn i artikeln). Då blir 10,0 = 100.

Arghhhh. Läsförståelse är din bästa vän ... Jag missade att man verkligen tog bort kommatecknet och tolkade alltså -100 som -100,0. Nu blev det plötsligt solklart. Antingen tar jag bort , enligt beskrivning (om det är dokumenterat hur man gör på min display), eller så låtsas ag att det inte finns där och läser 10,0 som 100.

Tack för visat tålamod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart, men ...

Vad mäter jag egentligen?

Jag var tvungen att polvända fototransistorn enligt beskrivning på för hög känslighet. Detta fick mig att undra om jag bara mäter relativa värden. Eller skall man justera till -100 inför varje mätning?

Jag gjorde min justering med sensorn mörklagd. Fel?

Justeringen till 9kR behöver jag fortfarande mer info om. Mellan vilka pinnar skall det vara 9k? Höger och vänster fungerar inte då allt ser annorlunda ut för mig.

Mäter jag lux? PAR? PUR?

Utan att ha gjort en exakt kalibrering så fick jag 660 ett par cm ifrån ett vitt T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...