Gå till innehåll

Göra eget foder


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Är det nån som gör sitt eget foder till saltkaret borde väll funka likadant som till ciklider eller ?
Är det nån som har något bra recept behöver få up hullet på en del fiskar som är rätt så stora men dom hinner inte få i sig så mycket som dom behöver har provat med mysis det är ju lite större men tycker dom ser nästan tomma ut verkar inte vara nått inehåll så tänkte om man kunde göra lite eget foder som är lite fetare.
Några förslag eller är jag ute å cyklar helt ?
Då kan man även tillsätta spirulina å morötter kanske för färgernas skull eller vad tror ni ?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej
Jag har gjort räkmix till mina fiskar
precis samma som för malawiciklider
dvs: räkor,musslor,ärtor,vitaminer eller vad man nu vill ha i .
Det finns även att köpa färdig räkmix om man inte orkar göra själv.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är just det att man kan anpassa inehållet när man gör eget.
Är det nån som har några förslag på vad man ska ha i ?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färsk fisk gärna med så mycket av det innehåll vi inte äter (dvs inälvor, ben m.m.) kvar. Bläckfisk, musslor, räkor, nori och spirulina och kanske något mer...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<DIV align=left>-En information från AQUARIUM MALAWI AB, Örebro-
Räkmix</DIV>
<DIV align=left>Räkmix är ett mycket bra foder för alla Malawi och Tanganyikaciklider, för tanganyikasjöns Tropheusar så är räkmix det enda foder som vi idag känner till som fungerar fullt ut. </DIV>
<DIV align=left></DIV>
<DIV align=left>Följande behövs
Mixer/matberedare med en bunke om ca. 1.5 l, plastpåsar alt. tomma glassbunkar (big pack). </DIV>
<DIV align=left></DIV>
<DIV align=left>"Tropheus mix"
0,3 kg oskalade räkor.
0,5 kg gröna ärtor
15 gram musslor
1 tsk askorbinsyra
(C-vitamin, kan köpas på apotek)
15 ml gelatinpulver (Favorit gelatin)
"Malawimix"
0,4 kg oskalade räkor.
0,4 kg gröna ärtor
15 gram musslor
1 tsk askorbinsyra
(C-vitamin, kan köpas på apotek)
15 ml gelatinpulver (Favorit gelatin)
</DIV>
<DIV align=left>
Räkorna tinas något och mixas/slås sönder i matberedaren/mixer, räkorna skall efter detta vara finfördelade och i konsistens "pure". </DIV>
<DIV align=left>Ärtorna och musslorna tillsättes och mixas till en fin massa eventuellt måste lite vatten 0.5- 1 dl tillsättas så att mixer/matberedaren kan arbeta. Ärtorna skall finfördelas så att inga skalbitar kan urskiljas. </DIV>
<DIV align=left>Askorbinsyran blandas ned i mixen. </DIV>
<DIV align=left>Gelatinpulvret rörs ned i ca 1 dl kallt vatten, låt stå en liten stund tills pulvret svällt till en fast "klump". Det nu svällda gelatinet smältes, alt.1 ställ koppen i mikrovågsugn på full effekt i en ½ minut, alt. 2 lös gelatinet genom att lägga koppen i en gryta med varmt vatten. Det nu lättflytande gelatinet rörs noggrant ned i mixen, det är viktigt att smeten inte är för kall när gelatinet tillsätts. Om mixern får arbeta ordentligt med smeten, vilket behövs om ingredienserna skall bli tillräckligt finfördelade, så ökar temperaturen på smeten till 40-50°C. En ljummen smet är en förutsättning för att gelatinet skall binda på rätt sätt. Om fodret "flyter" vid matning har ex. smeten varit för kall vid tillsättandet av gelatinet. </DIV>
<DIV align=left>Tappa snabbt upp räkmixen i plastpåsar och forma till platta kakor. Alt tappas smeten upp i glassbunkar, fyll i så att det går att stapla utan att bottnarna kladdar i underliggande smet. Låt allt stå kallt i +2 - +6 grader i 4 timmar ( för att gelatinet skall hinna binda ihop mixen ). Frys sedan in kakorna och bryt bitar som tinas i lite vatten innan matning. </DIV>
<DIV align=left>Använd inget annat foder till Tropheus, erfarenheterna från många duktiga akvarister är entydiga, räkmix är det enda foder som vi idag vet fungerar på lång sikt. Ovanstående recept är inte optimalt med avseende på vitamininnehåll och andra tillskott. Man bör tillsätta någon form av Multivitamin preparat till mixen för att tillgodose fiskarnas näringsbehov (1 tablett kan lösas i vatten och tillsättas).Man kan också variera mixen till Malawicikliderna genom att tillsätta ex. 100 g vitfisk eller lite torskrom. För Tropheus som är väl acklimatiserade kan man på sikt övergå till ett recept motsvarande Malawireceptet. Men vid nyinköpt fisk eller vid andra förändringar är Tropheus receptet det säkraste. </DIV>
<DIV align=left>Borde funka till salt!! Håll tillgodo mvh Stefan</DIV>
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

problemet som jag ser det är väll endast att om du slänger ner en bit av denna mat till tex malawi så kommer allihop å sliter sönder biten medans min fiskar är ganska lungna av sig så troligt är väll att biten kommer att sjunka tilll botten utan att nån rör den.
Man kanske kan minska lite på gelantinet å sen smula sönder det i karet.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en mix helt utan gelatin och använder mig av råa räkor ,bläckfisk ,musslor ,ärtor ,alger ,vitaminer och lite flingfoder. Eftersom ingredienserna är råa så binder dom ganska så bra. Det som löser upp sig och far runt i karet uppskattas av korallerna.

Stefan ,jag läste en artikel för några år sedan , angående gelatin till Malawi, gelatinet är animaliskt och tydligen så påverkades mag hinnan hos fisken. När man dissikerade växtätande fiskar som hade fått foder med gelatin en längre tid ,så var maghinnan svårt missfärgad och svullen.
Därför rekomenderar man Agaragar i stället för gelatin. Agaragar är ju gjort av alger och fins att köpa i de flesta asiatiska matbutiker
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat att frysa in en bläckfisk för att sedan riva den på ett rivjärn för lagom stora bitar.
Enda nackdelen vara att den rivna bläckfisken stank i frysen. Detta borde ju funka för det mesta som är fruset och då får man inte så små bitar.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

På 70- talet körde jag saltvatten i 8 år med fryst kött fån självplockade musslor som i stort sett enda mat. Anemoner och rörmasken med mera växte och Dascyllusarna kläckte ut sina larver. I dag har jag en laxkotlett med en stor burk musslor och ett halvt kilo oskalade räkor. Dessutom en påse nori, en tesked av vardera askorbinsyra, spirulina och astaxantin.

Räkorna har jag skalat och kört skalen en god stund i matberedaren och sedan kört ihop allt två varv i köttkvarnen. Fodret har bundit litet lagom i frysningen.

Jag köpte en burk OSI marin för att få litet vitaminberikad omväxling till fiskarna men det är meningslöst. Någraav Cromisarna tar någon av de ljusbruna flingorna men allt annat spottas ut. De andra fiskarna rör det inte alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några frågor:

Varför har man ärter till fiskmat - på vilket sätt fyller det egentligen en funktion? Nori, spirulina och andra alger känns vettigt, men landärter förstår jag inte. Är det mest för att det är enkelt och billigt, eller är det verkligen bra?

Är askorbinsyra till för sina konserverande egenskaper, eller är det någon som finns i dieten naturligt i havet (vad i så fall?) men inte i fångenskap?

Astaxantin? Vad, hur och varför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några frågor:

Astaxantin? Vad, hur och varför?

Astaxantine är ett färgpigment som dom använder till att bla färga de stackars odlade "fjordlaxarna" med. Vet även att ciklidodlare använder det fär att få fram röda färger ordentligt. Jag förstår inte riktigt syftet med att använda det i saltvatten där fiskarna redan är så vackert färgade...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Astaxantin eftersom kirurgerna inte får några rödalger hos mig. Dessa alger var de som tog slut först när kirurgerna kom i. Därför tyckte jag att det var lämpligt med ett naturligt karotenliknande innehåll i maten. Enligt nätet verkar det vara ett viktigt vitaminförstadium i rödalgerna. Spirulinan ser jag mest som ett spårämnestillskott. Och Askorbinsyra eller C-vitamin är en antioxidant som dessutom fungerar som konserveringsmedel. Att det är ljust lax beror på att jag ville ha en fetare fisk för Cromisarnas skull. Djurplankton innehåller ofta ganska mycket fett för tyngdens skull. De har ju ingen simblåsa. I nästa laddning blir det nog en något magrarefisk för denna maten slår ned skumningen onödigt mycket.

Men som jag skrev, det skulle antagligen gå alldeles utmärkt med blåmusslor utan tillsatser också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

De ingredienser som var i mitt recept finns på ICA Maxi i Växjö. C - vitaminen är bland kryddorna i påse och Nori - algerna ligger med den Japanska maten bredvid Thailand.

Laxkotletten kan du byta ut mot ett halvt paket Alaska pollock. Astaxanthin kan du skippa. Spirulina finns på en del Hälsokost butiker men är inte särskilt viktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...