Gå till innehåll

Fragga sacrophyton


Peppz

Rekommenderade inlägg

Hur stor är din nu? min var ca 20 cm i diameter då jag fraggade den. Hade 9 fraggar först, men de minsta har mindre yta o kunna ta upp föda o dog tyvärr. Har idag 6 välmående fraggar, satte fast dem på LS bitar med gummiband.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ju lätt att förstå men grunden är ju hur mycket den växer.

Det finns egentligen bara två anledningar att fragga koraller.

1. Du vill ha en likadan i ett annat kar - hos en kompis som säkerhet ifall något olyckligt händer.

2. Den har blivit för stor för karet.

Dessutom finns det somliga som fraggar koraller för att tjäna en hacka men det brukar inte bära sig och det beror på för att kunna sälja fraggar bör man ju kunna visa upp välmående koraller i litet större format.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack jörgen, precis vad jag väntade på..

Efter att ha läst guiden lite snabbt så har jag fått det (med min knappa engelska) till att man skall skära av hatten vid stammen och slicea upp den som en pizza genom att dela den på mitten och sedan skära tårtbitar in mot mitten.. So far så good.. Men jag har en sarcophyton som är ca 25cm i diameter och den har ingen synlig stam.. Lurar på att ta ett snitt på baksidan och dela upp.. Är detta en lika dum ide som det låter ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att det räcker med en storlek som en 5:-

Den går att dela i 4-8 bitar som sedan växer till samma storlek på ett par månader.

Skrev ett inlägg för länge sen om det, men det har hunnit försvinna.

Uppföjlningen är dock kvar även om bilderna är borta.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6012

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...