Gå till innehåll

butiker i Uppsala


SkogsflickaN

Rekommenderade inlägg

Risken är väl att jag inte letat ordentligt, angående rubriken. Men det är så här att jag ska eventuellt besöka en kompis till mej som bor i Uppsala, och jag tänkte höra med er om det finns någon saltvattensbutik där, eller i närheten (ja förutom de i sthlm då). Tänkte ju att man kunde hoppa in där isf och kolla om de hade lite lägrdjur där, för här i Örebrotrakten där jag bor så finns det ingenting.

Men vi ska höra med affären i Karlstad med, om de har sniglar, mitraxkrabba eller eremiter.

Kanske någon här som vet vad de har inne??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Risken är väl att jag inte letat ordentligt, angående rubriken. Men det är så här att jag ska eventuellt besöka en kompis till mej som bor i Uppsala, och jag tänkte höra med er om det finns någon saltvattensbutik där, eller i närheten (ja förutom de i sthlm då). Tänkte ju att man kunde hoppa in där isf och kolla om de hade lite lägrdjur där, för här i Örebrotrakten där jag bor så finns det ingenting.

Men vi ska höra med affären i Karlstad med, om de har sniglar, mitraxkrabba eller eremiter.

Kanske någon här som vet vad de har inne??

Jag var inne i en affär i onsdags och då hade de åtminstånde lite räkor. Kollade inte efter så mycket längre. Men tror de hade lite anemoner också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Risken är väl att jag inte letat ordentligt, angående rubriken. Men det är så här att jag ska eventuellt besöka en kompis till mej som bor i Uppsala, och jag tänkte höra med er om det finns någon saltvattensbutik där, eller i närheten (ja förutom de i sthlm då). Tänkte ju att man kunde hoppa in där isf och kolla om de hade lite lägrdjur där, för här i Örebrotrakten där jag bor så finns det ingenting.

Men vi ska höra med affären i Karlstad med, om de har sniglar, mitraxkrabba eller eremiter.

Kanske någon här som vet vad de har inne??

Ligger inte ReefZone i örebro??

Edit: Jupp de gjorde dom,

Reef Zone, Västrabangatan 41, 701 49 Örebro.

Dom kanske har tomt på levande nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger inte ReefZone i örebro??

Edit: Jupp de gjorde dom,

Reef Zone, Västrabangatan 41, 701 49 Örebro.

Dom kanske har tomt på levande nu?

Jodå.. Reef Zone finns i Örebro, går väl dit så fort jag får tillfälle, och när de har öppet... Men de har inga krabbor eller sniglar... deras leverantör av sådant har inte kommit igång med sina lägredjur än, tyvärr.

/skogsflickan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå.. Reef Zone finns i Örebro, går väl dit så fort jag får tillfälle, och när de har öppet... Men de har inga krabbor eller sniglar... deras leverantör av sådant har inte kommit igång med sina lägredjur än, tyvärr.

/skogsflickan

Ah.. där ser man.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariehobby i Uppsala är den enda butiken som har saltvatten numera. Dock har de mycket okunnig personal (inom saltvatten) och kan inte få korallerna att leva. Man kan dock få en mycket ung imperator för 400:- vilket jag antar är ett bra pris.

Själv åker jag alltid till JR i Täby. Bäst i test :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariehobby i Uppsala är den enda butiken som har saltvatten numera. Dock har de mycket okunnig personal (inom saltvatten) och kan inte få korallerna att leva. Man kan dock få en mycket ung imperator för 400:- vilket jag antar är ett bra pris.

Själv åker jag alltid till JR i Täby. Bäst i test :)

Hej Gustav,

Jag vill bara "rätta" dig lite. Det är ingen Imperator utan den heter Koran, tror jag. Ha det!

Förresten, så håller dom på att bygga ut saltavdelningen. Så det bådar gott för framtiden.

/Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariehobby i Uppsala är den enda butiken som har saltvatten numera. Dock har de mycket okunnig personal (inom saltvatten) och kan inte få korallerna att leva. Man kan dock få en mycket ung imperator för 400:- vilket jag antar är ett bra pris.

Själv åker jag alltid till JR i Täby. Bäst i test :)

Vad jag kan förstå så ligger inte Täby så långt från Uppsala, så man kan ju alltid ta sig en titt på båda ställena, tackar så mycket försvaret :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Gustav,

Jag vill bara "rätta" dig lite. Det är ingen Imperator utan den heter Koran, tror jag. Ha det!

Förresten, så håller dom på att bygga ut saltavdelningen. Så det bådar gott för framtiden.

/Hälsningar Pär

Tackar för rättningen. De ser ju snarlika ut och när jag hört personalen prata om dem med andra kunder har de själva inte haft en aning om vad det är :) Tog bara för givet att det var en imperator utan att kolla närmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för rättningen. De ser ju snarlika ut och när jag hört personalen prata om dem med andra kunder har de själva inte haft en aning om vad det är :) Tog bara för givet att det var en imperator utan att kolla närmare.

Nu måste jag säga att jag måste läsa på om Koran. Jag har kollat på den i affären och då har de pratat om den som en Imperator. Är du verkligen säker på att det är Koran?:smiley22:

EDIT: Har kollat lite bilder och de är onekligen lika för mig som är nybörjare i alla fall. Finns det något speciellt kännetecken som skiljer ungfiskarna åt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var själv inne på affären i fråga och gjorde exakt samma misstag/iaktagelse.

Det finns en kille där som är ansvarig för deras saltvattensfiskar och verkar väldigt kunnig. Tyvär kommer jag inte ihåg hans namn :(

Vad jag kunde se också var ju att i "juvenile" stadiet så hade inte Koran:en en fuländad vita cirklar på kroppen, utan dem vita cirklarna var brutna till skillnad från imperatorn, men jag kanske har fel?

/Dusan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lättare att se skillnaderna med bilder på de båda.

imperatorn har som ungfärgad ett minustecken i en ring (som minusmarkeringen på ett batteri)precis framför stjärtfenan

Juvenile Pomacanthus Imperator

Pomacanthus_imperatorGILJuv.jpg

Juvenile Pomacanthus semicirculatus (Koran angel)

Pomacanthus_semicirculatusJUV.jpg

*edit*

Slänger upp bilder på hur de ser ut som utfärgade för den som inte vet. Nu skiljer sig utseendet en aningen mer.

Pomacanthus Imperator

Pomacanthus_imperatorRS2.jpg

Pomacanthus semicirculatus

Pomacanthus_semicirculatusHRNChg.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sillen,

Som sagt jag kommer tyvär inte ihåg hans namn (så dum man var o inte frågade :() Han är lite äldre och inte allt för lång i växten, normal kroppsbyggnad, har glasögon och kort hår. Kan han också vara ägaren?

Han kunde svara på frågorna jag hade. Dem övriga var ärliga och sa att det inte var deras grej och inte ville blanda sig i...

/Dusan

Vi pratar om AkvarieHobby i Uppsala dvs...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erling, ägare - mustasch, snaggat hår

Mats - glasögon , lite äldre, grått hår

Emanuel - ung kille, ganska lång, har bra koll

Natalie - längre

En tjej till som jag ej kan namnet på - kortare

Tjejerna brukar hålla sig till sötvatten medans alla de tre förstnämda tar både söt & salt. Mats hade huvudansvaret förut över saltdelen, men nu vet jag inte. Spelar nog ingen roll vilken man får hjälp av. Om någon är osäker frågar de någon av de andra. Man får hjälp, vet de inte säger de det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariehobby i Uppsala kan ha det du söker. Dom har inte så jättemycket med en del har dom. Dock ska dom utöka sin salt del till det dubbla i höst, så då kanske de blir drag i affären. Ligger inte Reef zone i Örebro? Dom verkar ju ha en del när man tittar på deras hemsida ialla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariehobby i Uppsala kan ha det du söker. Dom har inte så jättemycket med en del har dom. Dock ska dom utöka sin salt del till det dubbla i höst, så då kanske de blir drag i affären. Ligger inte Reef zone i Örebro? Dom verkar ju ha en del när man tittar på deras hemsida ialla fall.

Jodå.. Reef Zone ligger i Örebro.. men de har dåligt med sniglar och krabbor.. då deras leverantör inte har fått igång det ordentligt.. tyvärr.

/Skogsflickan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...
  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...