Gå till innehåll

Problem med rowaphos


PACE 1

Rekommenderade inlägg

men det står i manualen till Fr509 att man ska skölja när rowan ska användas i filtret, i stumpa behövs det däremot inte (som det står i manualen till rowan

Har läst lappen som tillkom rowaphos på engelska och där står med tjock text "Do not rinse rowaphos before use!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst lappen som tillkom rowaphos på engelska och där står med tjock text "Do not rinse rowaphos before use!

Läste sen beskrivningen på "fr 509" på engelska att "Rinse the media thorohghly if not it may cloud the water temporally.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen att skölja Rowan är att man förutom att slippa en tillfällig missfärgning av vattnet också slipper att få ut en massa småpartiklar i akvarium och sump. Enda anledningen som jag kan se till rekomendationen att INTE skölja Rowan är att tillverkaren inte vill att man ska skölja den i sötvatten av okänd kvalitet och därmed försämra effekten. Jag sköljer alltid min Rowa. Jag passar på att byta Rowa när jag gör ett vattenbyte och använder en del av det gamla vattnet. På så sätt slipper jag missfärgning och får bort de partiklar som inte skulle stannat i FR509 och sköljningen sker i akvarievatten med låg fosfathalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Dimorb, eftersom jag sköljer mitt vore det intressant att höra.

  • Vart försvinner
    det som blir som ett damm i akvariet
    .
  • Varför ska man inte skölja.

Uppgifterna om sköljningen är motstridiga. Kolla den här t.ex.på Rowas hemsida

http://www.rowausa.com/pdf/ROWAPHOS_Reducer.pdf Om jag fattar korrekt så skriver de att man i reaktor typ FR509 ska skölja inte annars och när man sköljer helst med destillerat vatten. Jag sköljer som sagt med begagnat akvarievatten istället för destillerat. Borde ju funka lika bra. I samma dokument står ju också att den Rowa man får ut i burken inte är skadlig precis som du skriver men Rowa är ju någon form av järnoxid så jag vill helst slippa den i burken.

En annan intressant fråga är om vi inte eldar lite för kråkorna. Jag har provar nu att ha lite mindre Rowa i reaktorn. Man får förvisso byta lite oftare men inte lika mycket som minskningen av mängden d.v.s. en sats Rowa räcker längre. Jag kör 50 % mot förut och det håller 75 % så länge som förut med minst samma effekt. Jag har hört att de kör så på vissa håll; mindre mängder men byta oftare. Framförallt i burkar med låga fosfatnivåer. Någon här på SG som har erfarenhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan intressant fråga är om vi inte eldar lite för kråkorna. Jag har provar nu att ha lite mindre Rowa i reaktorn. Man får förvisso byta lite oftare men inte lika mycket som minskningen av mängden d.v.s. en sats Rowa räcker längre. Jag kör 50 % mot förut och det håller 75 % så länge som förut med minst samma effekt. Jag har hört att de kör så på vissa håll; mindre mängder men byta oftare. Framförallt i burkar med låga fosfatnivåer. Någon här på SG som har erfarenhet?

En liten fråga.. Byter oftare.. Vad är ofta ?.. Skall precis in med ett filter i min sump och att det kommer bli grumligt har jag redan beräknat.. Men hur mycket Rowa bör man ha hemma och hur ofta byter man ?.. Vet natrurligtvis att det skiljer från system tilll system.. Men jag tänkte mer som en fingervisning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga.. Byter oftare.. Vad är ofta ?.. Skall precis in med ett filter i min sump och att det kommer bli grumligt har jag redan beräknat.. Men hur mycket Rowa bör man ha hemma och hur ofta byter man ?.. Vet natrurligtvis att det skiljer från system tilll system.. Men jag tänkte mer som en fingervisning..

En normal sats håller några månader beroende på hur mycket fosfat man har i burken. Enklast är att mäta då och då och när man får en för hög nivå byter man.

Om du ska dra igång en reaktor i etablerad burk så finns det några viktiga saker att tänka på.

De viktigaste tycker jag är:

  1. Kolla Ph nogrannt för det kan sjunka när man påfrestar alkaliniten i början
  2. Kör bara filtret en liten stund per dag i början och mät fosfat, det får inte gå för snabbt ner för då pajar korallerna.

Du kanske känner till allt det där annars finns lite info samlad i denna tråd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En normal sats håller några månader beroende på hur mycket fosfat man har i burken. Enklast är att mäta då och då och när man får en för hög nivå byter man.

Om du ska dra igång en reaktor i etablerad burk så finns det några viktiga saker att tänka på.

De viktigaste tycker jag är:

  1. Kolla Ph nogrannt för det kan sjunka när man påfrestar alkaliniten i början
  2. Kör bara filtret en liten stund per dag i början och mät fosfat, det får inte gå för snabbt ner för då pajar korallerna.

Detta med att korallerna pajar, gäller det då man har R i strumpa med? mina sloknade ett par veckor o börjar komma igång igen, vill inte förstöra dem igen med att byta R??

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att de eventuella problem man får med Rowa är när man kör igång det första gången. Då kan fosfatnivån gå ned mycket snabbt och ph sjunka kraftigt. När man sedan byter Rowa får man inte det problemet om man inte låtit det gå så lång tid Rowan varit verkningslös under en längre tid och fosfathalten gått upp till höga nivåer igen.

Strumpa eller reaktor borde inte ha någon betydelse tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra står i manualen att man INTE skall skölja det

Okey. Jag har faktiskt aldrig använt rowaphos utan jag använder coralife som är mycket billigare men otroligt effektiv och den sköljer jag noga, nackdelen är väl att den är aluminiumbaserad mot rowan som är järnbaserad och rowan kan aldrig läcka tillbaka fosfat när den är mättad som coralifen kan göra men byter man bara den någon gång i månaden så är det inget problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...