Gå till innehåll

skivanemonfråga


SkogsflickaN

Rekommenderade inlägg

Har en liten fråga om en skivanemon vi fick med LS när vi köpte sådan på Reef Zone för ett tag sen.

Kanske är det en dum fråga, men frågar man inget får man ingenting veta...

Hur som helst så här om dagen när vi matade fiskarna, med

Salifert Energy Plus, så hamnade lite på anemonen och den vek ihop sig och åt upp det där, så nu funderar jag på om man ska ge den mat regelbundet, eller om den bara behöver det som den råkar komma över när man matar de andra fiskarna?

Hoppas på svar!

/Skogsflickan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jasså, så de klassas som pest.. lite tråkigt.. men vackra är de ju iaf, det kan jag ju hålla med om. Visserligen har vi bara en, som lyser grönt på en sten i karet... Men den som finns har ju klarat sig hittills utan extra mat, förutom det den fick fatt på här om dagen då... Får man fråga varför de klassas som pest?

/Skogsflickan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju litet olika om hur man ser på skivanemoner.

Det finns ett släkte, Amplexidiscus som är kända som fiskätare.

Annars är det största problemet att de trivs bra och riskerar att växa över allt annat men ett antal sorter är fantastiskt vackra. De är samlarobjekt och har priser på flera tiotals dollar per skiva i USA.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J.Svärd

Tack för ditt svar, visste inte att de kunde sprida sig så duktigt, lyckligtvis sitter den på en ensam sten, som inte har någon kontakt med resten av LS:en... den kanske kan sprida sig ändå, men det kanske blir svårare för den...

Stigigemla

Där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag sägs det. Nu vet jag inte vilket släkte just den här tillhör, men jag skickar med ett par bilder på den (bilderna är långt ifrån bra), man ser iaf hur den ser ut.. mer eller mindre...

Tycker att just den där är fin själv, men det vore ju jobbigt om den skulle bränna någon korall eller äta någon fisk. Men det sistnämnda tror jag väl inte bör hända, den är så liten än så länge...

/Skogsflickan

post-2506-14468912885086_thumb.jpg

post-2506-14468912885253_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att säga något säkert från dina bilder men den har vissa likheter med Actinodiscus carlgreni, en av de snyggaste när den vant sig vid ljus. I så fall blir den metalliskt blå till grön och så snygg att du utan vidare kan sälja alla avknoppningar här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stigigemla

Jag kan tala om att den lyser jättegrönt i blåljuset (sånt ljus har väl ett finare namn egentligen...) Men när MH:n går igång så är de blåa rören för svaga så då ser man inte färgen lika klart längre.

När den väl växer till sig, så får jag försöka läsa mig till hur man knoppar av den, vet att jag sett någon länk om sådant tidigare...

J.Svärd

Tack så mycket för länken, ser precis ut som en green mushroom anemone. Skönt att den där inte äter fisk då, hade ju varit för tråkigt...

/Skogsflickan - tack för svaren!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petrol

Lyckligtvis har vi inga stenkoraller, men vi kommer såklart hålla koll på den, den är ännu så liten, och sitter ensam på en sten som inte har någon kontakt med någon annan sten, så chansen att den ska sprida sig till någon annan del av akvariet känns inte så stor. Men börjar den växa för piggt så får vi lösa det på något bra sätt då.

Tack för ditt svar, och för länken!

/Skogsflickan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...