Gå till innehåll

Var kan man beställa fiskar?


Ramboman

Rekommenderade inlägg

Utav egen erfarenhet så handlar jag inget mera av den aktuella handlaren pga att det ser ut som ett svinhus när man kommer in till honom, lortigt och stökigt i hela lokalen, det ligger alltid döda eller halvdöda fiskar i många kar, endel har legat så länge att dom börjat ruttna och han plockar inte bort dom.

Jag var så dum att jag gick efter hanns billiga priser och köpte en hel del fiskar där vid ett flertal tillfällen, men alla dog för mej och jag trodde att det var mitt kar som det var fel på tills jag köpte fiskar från en annan handlare och alla överlevde.

Personligen kommer jag aldrig mera att handla av honom.

Ja kan bara säga att ja har handlat nästan all min fisk av honom o jag har aldrig haft någon som har dött pga akvarium, vatten mm ,eller hans skitiga lortiga lokal

Ja skulla aldrig köpa så dyra fiska av han om ja viste att dom skulle dö. Man ser ju vilka fiskar som är friska , alla handlare har haft sjuka fiska någon gång .

Ja har köpt fisk på andra ställen som dött , inte hänger ja dom för de .Finns många sätt som en fisk kan dö på stress transport mm

Tycker inte du ska hänga ut en handlare så här som du gör, för jag med mm har inte samma inställningen som du har

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 126
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Man ser ju vilka fiskar som är friska , alla handlare har haft sjuka fiska någon gång .

Tycker Magnus slår huvudet på spiken i denna tråden.

Man SER om fisken är frisk.

Med andra ord, titta på fisken före köpet. Vilket i sin tur utesluter "postorder-fisk".

Så för att ta tillbaka denna urspårade tråd till sin ursprungliga fråga.

Men var kan man beställa fiskar ifrån? Gärna webbbutiker.

Jag skulle rekomendera dig att inte köpa levande saker på postorder över huvud taget. Oavsett från vilken butik det gäller. Åk till butiken istället och titta om fisken ser välmående ut och äter bra. Då du är nybörjare kan även personalen hjälpa dig att välja ut en lämplig art. Sverige är inte stort bara att åka tåg eller bil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med jaken och magnus,det är ju självklart det bästa att få se fisken,gärna be handlarn att mata,så man ser att dom äter,sen är det ju jävligt kul och handla live titta på allt annat,nackdelen för mig personligen är att jag brukar handla allt annat än det jag skulle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är det så farligt att säga något negatift om någon handlare ?

Skulle jag ha sagt något positift om någon handlare skulle det vara frid och fröjd.

Tycker man om att gå till en skitig och ostädad lokal och köpa dyra fiskar så får man väll göra det.

Därför jag "som ni kallar det, hänga ut handlare" berättade om hur jag personligen tycker om handlaren var för att det är många som kanske beställer fisk och inte har någon möjlighet att komma dit och se hur det ser ut, sen får väll personen som ska beställa ta ställning till om han ska göra det eller inte.

Detta är ju min personliga uppfattning och alla har vi ju olika

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan dela med mig av detta....

Kiurgerna äter utav bara den...men fjärilarna har inte börjat äta ännu...har provat olika sorters mat...

Så jag tog upp det med handlaren... och fick detta till svars...

Från farid.

Här är det en del bilder av mina fiskar i lager,

om dina pinceter inte äter jag ska ersätta med andra fiskar, jag har mkt fisk och lägre djur.

Helt ok för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK nu är det min tur att skriva om mitt missnöje med en handlare här nere i skåne men behöver inte skriva namnet

var där idag och kollade på en Literatus och funderade starkt på att beställa en sådan. Men då ville dom ha 2500 i förväg för en sådan och då fick jag hämta den från låda död eller levande... ja ni vet nog vad jag tänkte... Tur att man har Den goa gubben att handla ifrån. Får ge under 1000lappen för en sådan och då är den garanterat LEVANDE och inga pengar i förväg

Marinakvariet kan skicka fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JR skickar väl okckså fisk om inte der redan är sagt...

Jajemen. Kan jag skriva under på.

Fick prylarna fint packad i kartong på Bussgods och alla individer levde. Dock var allihop bara lägre djur, så dom kanske inte är så känsliga?

Däremot så måste dom in till stan för att skicka med Bussgods, så det blir lite extra "knövel" för dom för att skicka. Klart, större ordrar är nog inget problem.

Trevlig personal också, som verkligen KAN saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JR skickar väl okckså fisk om inte der redan är sagt...

Jag skulle tro att alla saltvattensaffärer skickar fisk om det finns lämpliga transporter - de vill väl sälja. Problemet är lämpliga transporter - dvs under rimlig tid och att motagaren kan ta emot transporten. De handlare som genomgått ZOORF:s utbildning på fisksidan har fått en genomgång på vad som gäller vid transport på långa avstånd. Saker som lugn infångning, lagom syrgas, ingen matning under några dagar innan, inte för många i påsen, förhållandet vatten och syrgas och lite mer. Saken är att handlarna går att utbilda i och med kravet om godkänd utbildning men hur är det på andra sidan? I detta forum har jag hundratals gånger sett rådet att koppa in fisk försiktigt och under lång tid. Råden är skrivna i full välvilja att hjälpa till men ingen gång (förutom i Jannes inlägg tidigare i denna tråd) har någon nämnt att under vissa förutsättningar kan detta råd leda till massdöd. Alla grossister och handlare som tar in fisk utifrån vet att ibland måste man ta beslut som går stick i stäv mot vad som verkar vara logiskt. Under en lång transport (lång i detta fall är från södra Sverige till de norra delarna av Norrland) kan följande ske i transportpåsen: På grund av avföring och nedbrytning sker ett pH fall i vattnet. PH:t kan även i saltvatten gå så långt ner som 7. Fisken som är stressad under transporten förbränner reservkrafter (och om den inte är svält innan så tar den upp näring från tarmkanalen). Allt detta sker samtidigt som ammonium utsöndras i påsen. I och med att pH har sjunkt till under 7,5 så bildas inte så mycket ammoniak utan det kommer att ligga som det ogiftiga ammoniumet. Det är en begränsad vattenmängd och om fisken är för hårt packad eller transporttiden varit för lång (med syrgas klaras transporttider på upp emot 3 dygn) blir ammoniumhalten relativt hög. När akvaristen får sändningen så börjar han/hon koppa in fisken med ett vatten som är bra och rätt, dvs pH ca 8,3. Följden blir att pH stiger i transportvattnet och ammonium kommer att ombildas till farligt ammoniak. Tänk på att ammonium/ammoniak komplexet förekommer i 90/10 förhållande i pH 8,3. Har fisken utsöndrat så mycket som 5-6 ppm ammonium i påsen så kommer ca 0,5 - 0,6 ppm föreligga som ammoniak om pH stiger fort till 8,3. Denna mängd är dödlig.

Ni som tar emot fisk efter lång transport - mät pH i transportpåsen. Är det under 7,8 så skulle i alla fall jag överväga att slänga i fisken utan koppning om jag inte kan göra något av följande.

1) Lägga fisken med orginalvattnet och genomlufta ordentligt. Koppa in sedan väldigt lite och under lång tid. Luftningen kommer att driva ut eventuell bilda ammoniak. Allt måste ske väldigt långsamt.

2) Sänk pH i motagningskaret (karantän givetvis) med hjälp av koldioxid till pH under 7,1-7,2. Använd detta vatten att koppa in fisken med. Efter lämplig tid - lyft fisken över till mottagningskaret (utan att ta med transportvattnet). Stäng av koldioxiden och låt karet sakta återgå till sitt normala pH (8,3). Ett bra tips är att man i slutet av karantäntiden byter vatten på karrantänkaret - ersätter det med vatten från huvudkaret (dvs tar det nya vattnet till huvudkaret) På detta sätt får man vattnet i karrantänkaret att motsvara huvudkaret och behöver inger koppning när fiskarna till slut skall tas över.

3) Kan ni inte göra punkt 1 eller 2 och pH är lågt i påsen - då skulle jag av erfarenhet bara slänga över fisken utan något av transportvattnet (jag hade dock låtit påsen ligga och få ungefär samma temp som akvariet innan)

Är pH:t över 8 så behövs för det mesta inte ovanstående procedurer eftersom fisken varit död i påsen redan om ammoniumutsöndringen varit för stor.

Som sagt tidigare - de handlare som genomgått ZOORF:s utbildning vet ovanstående.

Jag vill också klarlägga en sak och det är att jag har nära band med en av affärerna i Göteborgstrakten. Vi är inte släkt fast vi har samma efternamn men vi är gamla kompisar. Jag brukar rycka in då och då och hjälpa till i affären. Jag har alltså personlig vinning på att skriva upp den affären och skriva ner alla andra. Jag passar mig väldigt noga för att göra detta. Det känar ingenting till för hobbyn att hänga ut den ena eller den andre eller göra onlinereklam.

Med vetskap av ovanstående får var och en tolka min vädjan om att sluta med att spy galla på den eller den på grund av det eller det hur den vill. Det är upp till var och en att skaffa sig en uppfattning om olika affärers moral och prissättning. Vi skall inte syssla med något sådan. Skall vi ha recenssioner på affärer så bör Admin och moderatorerna titta på de regler som gäller på ZooPet. Tillsvidare tycker jag att man skall plocka bort all bedömning av affärer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är nog inte många som vet att det är bättre att inte koppa in långväga gäster, utan man gör nog tvärt om och koppar in dem ännu längre tid. Det kan vara en av anledningarna till att fiskar dör när de har varit lite längre tid i transportpåsen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att alla saltvattensaffärer skickar fisk om det finns lämpliga transporter - de vill väl sälja. Problemet är lämpliga transporter - dvs under rimlig tid och att motagaren kan ta emot transporten. De handlare som genomgått ZOORF:s utbildning på fisksidan har fått en genomgång på vad som gäller vid transport på långa avstånd. Saker som lugn infångning, lagom syrgas, ingen matning under några dagar innan, inte för många i påsen, förhållandet vatten och syrgas och lite mer. Saken är att handlarna går att utbilda i och med kravet om godkänd utbildning men hur är det på andra sidan? I detta forum har jag hundratals gånger sett rådet att koppa in fisk försiktigt och under lång tid. Råden är skrivna i full välvilja att hjälpa till men ingen gång (förutom i Jannes inlägg tidigare i denna tråd) har någon nämnt att under vissa förutsättningar kan detta råd leda till massdöd. Alla grossister och handlare som tar in fisk utifrån vet att ibland måste man ta beslut som går stick i stäv mot vad som verkar vara logiskt. Under en lång transport (lång i detta fall är från södra Sverige till de norra delarna av Norrland) kan följande ske i transportpåsen: På grund av avföring och nedbrytning sker ett pH fall i vattnet. PH:t kan även i saltvatten gå så långt ner som 7. Fisken som är stressad under transporten förbränner reservkrafter (och om den inte är svält innan så tar den upp näring från tarmkanalen). Allt detta sker samtidigt som ammonium utsöndras i påsen. I och med att pH har sjunkt till under 7,5 så bildas inte så mycket ammoniak utan det kommer att ligga som det ogiftiga ammoniumet. Det är en begränsad vattenmängd och om fisken är för hårt packad eller transporttiden varit för lång (med syrgas klaras transporttider på upp emot 3 dygn) blir ammoniumhalten relativt hög. När akvaristen får sändningen så börjar han/hon koppa in fisken med ett vatten som är bra och rätt, dvs pH ca 8,3. Följden blir att pH stiger i transportvattnet och ammonium kommer att ombildas till farligt ammoniak. Tänk på att ammonium/ammoniak komplexet förekommer i 90/10 förhållande i pH 8,3. Har fisken utsöndrat så mycket som 5-6 ppm ammonium i påsen så kommer ca 0,5 - 0,6 ppm föreligga som ammoniak om pH stiger fort till 8,3. Denna mängd är dödlig.

Ni som tar emot fisk efter lång transport - mät pH i transportpåsen. Är det under 7,8 så skulle i alla fall jag överväga att slänga i fisken utan koppning om jag inte kan göra något av följande.

1) Lägga fisken med orginalvattnet och genomlufta ordentligt. Koppa in sedan väldigt lite och under lång tid. Luftningen kommer att driva ut eventuell bilda ammoniak. Allt måste ske väldigt långsamt.

2) Sänk pH i motagningskaret (karantän givetvis) med hjälp av koldioxid till pH under 7,1-7,2. Använd detta vatten att koppa in fisken med. Efter lämplig tid - lyft fisken över till mottagningskaret (utan att ta med transportvattnet). Stäng av koldioxiden och låt karet sakta återgå till sitt normala pH (8,3). Ett bra tips är att man i slutet av karantäntiden byter vatten på karrantänkaret - ersätter det med vatten från huvudkaret (dvs tar det nya vattnet till huvudkaret) På detta sätt får man vattnet i karrantänkaret att motsvara huvudkaret och behöver inger koppning när fiskarna till slut skall tas över.

3) Kan ni inte göra punkt 1 eller 2 och pH är lågt i påsen - då skulle jag av erfarenhet bara slänga över fisken utan något av transportvattnet (jag hade dock låtit påsen ligga och få ungefär samma temp som akvariet innan)

Är pH:t över 8 så behövs för det mesta inte ovanstående procedurer eftersom fisken varit död i påsen redan om ammoniumutsöndringen varit för stor.

Som sagt tidigare - de handlare som genomgått ZOORF:s utbildning vet ovanstående.

Jag vill också klarlägga en sak och det är att jag har nära band med en av affärerna i Göteborgstrakten. Vi är inte släkt fast vi har samma efternamn men vi är gamla kompisar. Jag brukar rycka in då och då och hjälpa till i affären. Jag har alltså personlig vinning på att skriva upp den affären och skriva ner alla andra. Jag passar mig väldigt noga för att göra detta. Det känar ingenting till för hobbyn att hänga ut den ena eller den andre eller göra onlinereklam.

Med vetskap av ovanstående får var och en tolka min vädjan om att sluta med att spy galla på den eller den på grund av det eller det hur den vill. Det är upp till var och en att skaffa sig en uppfattning om olika affärers moral och prissättning. Vi skall inte syssla med något sådan. Skall vi ha recenssioner på affärer så bör Admin och moderatorerna titta på de regler som gäller på ZooPet. Tillsvidare tycker jag att man skall plocka bort all bedömning av affärer.

MVH Lasse

Håller med om detta, men finner det nödvändigt att påpeka att det när jag gick zoorfs kurser inte nämndes något om detta. Fiskpackning (teori) förekom vid ett tillfälle, och man fick svara på frågor efter förmåga. De som visste mycket om ämnet fick höga poäng i denna fråga, och de som visste mindre fick lägre poäng. Samtliga gick därifrån med samma kunskaper som de kom dit med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samtliga gick därifrån med samma kunskaper som de kom dit med.

Får bara fråga vad du har för fog för ett sådant här uttalande? Detta är ett ganska så hårt angrepp på både mig och resten av de som arbetar med ZOORF:s utbildning så man kan kräva att du har någon typ av undersökning för att hävda det. Jag vet inte om du sov men du gick utbildningen 2003 och då vet jag att jag gick igenom detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar Zoorf-kursen upp saltvattensfiskar överhuvudtaget?

Ja lite grand ur rent allmänna vattenkemiska utgångspunkter. Förhållandet vad gäller transport skiljer sig inte speciellt mycket med undantag på att det kan vara än jävligare med sötvatten på grund av bristande buffring.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse har rätt och när jag läste det så slog det mig att om man lägger i lite zeolit av samma sort som zeosand så borde den ta upp ammoniumet och därmed minska problemet, jag spånar lite och jag vet att du är en skeptiker Lasse angående zeolit men någon gång skulle man göra ett experiment med en påse utan och en påse med och jämföra genom tester på transportvattnet men detta förutsätter att man köper fisk långt hemifrån eller låter påsarna vänta till nästa dag när man kommer hem från affären t.ex från Lerum där han paketerar med syrgas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse har rätt och när jag läste det så slog det mig att om man lägger i lite zeolit av samma sort som zeosand så borde den ta upp ammoniumet och därmed minska problemet, jag spånar lite och jag vet att du är en skeptiker Lasse angående zeolit men någon gång skulle man göra ett experiment med en påse utan och en påse med och jämföra genom tester på transportvattnet men detta förutsätter att man köper fisk långt hemifrån eller låter påsarna vänta till nästa dag när man kommer hem från affären t.ex från Lerum där han paketerar med syrgas.

Knepet med zeolit i påsarna användes ganska mycket vad gällde långa transporter av sötvattensfisk för några år sedan och fungerade ganska bra. Det verkar dock som man har övergett detta numera. Skall fråga Micke på Imazo när jag träffar honom om han vet varför. Som sagt var jag är skeptisk vad gäller saltvatten men det skadar inte att testa. Jag har förstått att du arbetar på ett ställe där det finns ett labb Svärd. Fråga om de har ammoniumsulfat. Räkna ut hur mycket du behöver lägga i en påse med 1 liter för att få 1 ppm resp 10 ppm. Gör fyra prover två med sötvatten (1 resp 10 ppm) och två med saltvatten (samma) och mät om du har en ammoniumtest. mät på samma prov efter en timme och efter 1 dygn.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ni om någon affär i Sverige eller Tyskland levererar utomlands? Nu har den sista saltbutiken lagts ner i Finland så det finns inte en förbenad fisk att hitta i hela mumindalen.

Katastrofalt!

Finns det ingen här på forumet som jobbar på finlandsbåtarna som kan hjälpa dig med försörjningen?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får bara fråga vad du har för fog för ett sådant här uttalande? Detta är ett ganska så hårt angrepp på både mig och resten av de som arbetar med ZOORF:s utbildning så man kan kräva att du har någon typ av undersökning för att hävda det. Jag vet inte om du sov men du gick utbildningen 2003 och då vet jag att jag gick igenom detta.

MVH Lasse

Jag tycker inte det är ett särskilt hårt angrepp. Jag har självklart inte gjort någon undersökning på detta, utan berättar det som jag minns det och upplevde det. Det är självklart bra om det tas upp på kursen, inget negativt i detta. Dock tror jag man är lite för optimistisk om man hävdar att alla som gått kursen kan sådana saker, även om det togs upp. Jag vill minnas att jag själv klarade mig rätt bra på den nämnda kursen, men hade gärna sett att den var mer avancerad, både på söt och saltvattenssidan.

Jag borde kanske skrivit "vissa" istället för "samtliga" eftersom jag inte vet hur ALLA uppfattade det, och hur mycket samtliga lärde sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok för att återgå till något som liknar trådens ämne så var jag idag i Karlstad på nämnda affär. Inga döda fiskar i något kar, hade väldigt mycket saltvatten! Hade åtta stora kar som jag kunde se + två gigantiska breda och grunda akvarier fulla med fisk sten anemoner och eremiter. Frågade lite om fisk o hur de trivs ihop, han verkade kunnig och sa även "den fisken ska du inte köpa om du har den o den". Fisken jag köpte är hel ren och inga parasiter, koppar in dem as we speak. Han packade fisken i stora påsar med syre i. Sen om ni ska dit, titta på rätt adress... jag gick efter hans postadress o stod utanför hans hus då jag fick ringa o fråga vart jag skulle... haha... hm..

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om detta, men finner det nödvändigt att påpeka att det när jag gick zoorfs kurser inte nämndes något om detta. Fiskpackning (teori) förekom vid ett tillfälle, och man fick svara på frågor efter förmåga. De som visste mycket om ämnet fick höga poäng i denna fråga, och de som visste mindre fick lägre poäng. Samtliga gick därifrån med samma kunskaper som de kom dit med.

Vill skriva om en mening så att den inte kan missuppfattas, eftersom jag ser att den kan läsas som krritik mot lärarna på kursen. Vad jag menade var att man gick därifrån med de kunskaper man valde att ta till sig. Dvs, de som gick dit med stort intresse av salt (i just det här fallet) också gick därifrån med stor kunskap om salt och däribland packning, medan de som gick dit för att man "måste" kanske inte kommer ihåg och praktiserar alla tips de fick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...