Gå till innehåll

Air lift


Capote

Rekommenderade inlägg

Behöver pumpa mina levande plankton cirka 1-1,5 meter uppåt och funderar på en

gammal hederlig air-lift pump. Den är ju "plankton friendly"

Någon som testat med ett så långt stigrör som över en meter?

Funkar det eller kan man bara nå en liten bit över vattenytan?

Med ett smalt rör kanske man når högre.

Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt.

airliftui4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ordnat min påfyllning av avdunstat vatten med hjälp av en vanlig luftpump på detta vis. (Har klarat mitt akvarium 2,5 veckor i sommar med tre seriekopplade dunkar)

smart lösninga,, vad händer om påfyllningsslangen inte är ovanför vattenytan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det 1 meter över vattenytan i planktontanken du skall så tror inte jag att det går. En airlift (även kallad mammutpump) utmärker sig för att klara ett mycket högt flöde men relativt låg lyfthöjd.

Jag skulle kunna tänka mig en ejektorpump driven av en pump i karet, ejektorn nere i din planktonlösning och mynningen i karet igen. Då får du sug av plankton som fördelas ut i en större ström. OBS bara teoretiskt som vanligt när det gäller mig :ler: men visst vore det en elegant lösning? Om det nu går praktiskt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse.

Är det en sån här venturilösning du menar. Jag har funderat på det och testat en liten simpel venturi för luft som jag drog en tunn slang till. Jag fick det inte att funka tillfredställande för om jag fick in luftbubblor i den lilla slangen så verkade den inte klara att suga kombinationen vatten+luft. Bara luft eller bara vatten gick fint.

Kanske ska vara lite bättre doningar för att få det att funka med vätska. Är det korrekt att venturin ska sitta nedanför det ställe man vill suga vätska från?

venturi.jpg

Den på bilden finns hos en lev. i USA som inte skickar till Europa. Men det borde ju inte vara så svårt att limma en själv. Wrang har säkert en ritning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En vanlig doceringspump borde vara hyfsat plangtonvänlig. Den klämmer ju bara på slangen för att trycka fram vatten.

En airlift pump går ju dessutom att "paralellkoppla" i flera steg om man inte skulle klara höjden på första steget.

Helt rätt med doserpump, tänkte bara försöka komma lite billigare undan.

Hur menar du med paralellkoppla airliften, det låter ju intressant!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse.

Är det en sån här venturilösning du menar. Jag har funderat på det och testat en liten simpel venturi för luft som jag drog en tunn slang till. Jag fick det inte att funka tillfredställande för om jag fick in luftbubblor i den lilla slangen så verkade den inte klara att suga kombinationen vatten+luft. Bara luft eller bara vatten gick fint.

Kanske ska vara lite bättre doningar för att få det att funka med vätska. Är det korrekt att venturin ska sitta nedanför det ställe man vill suga vätska från?

venturi.jpg

Den på bilden finns hos en lev. i USA som inte skickar till Europa. Men det borde ju inte vara så svårt att limma en själv. Wrang har säkert en ritning...

Har aldrig jobbat med ejektorpumpar men de bygger ju på iden om ett tryckfall så att ejektorströmmen drar med sig det du vill pumpa upp. Oftast är det meningen att en liten ström drar med sig en betydligt större mängd. I ditt fall är det ju tvärt om.

Om jag tolkar dig rätt med försöket med den simpla venturien så stannade den om luftbubblor från din luftning av planktonkärlet kom in. Går det inte att lösa genom att placera insuget till venturien under det ställe du sätter in luftningen. Du har väl inte så kraftig luftning väl?

Vet du vad jag menar med en diffusor typ Eheim? Om du tar en sådan, kopplar en kraftig cirk pump till tryckksidan (pumpen pumpar från eller är dränkt i huvudkaret), lägger den i planktonkärlet. Mixtrar dit ett rör från "utblåset" och upp i karet. Sätter en luftslang som får ligga dränkt i planktonkärlet, kanske strypt för att ge en liten kontinuerlig ström. Tror du inte det skulle fungera.

Hur fort skall du tömma planktonkärlet? Är det för kontinuerlig matning du skall använd abrovinchen till?

MVH Lasse

Edit: Såg "Permas" inlägg - han kanske har lösningen - förstog inte riktigt hur han menade. Perma - kan du inte utveckla med en mindre skiss?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är bara en färdig ritning jag hade för min automatiska vattenpåfyllare och för att visa att en simpel luftpump orkar trycka upp en drygt två meter vattenpelare.

Nivåkännaren aktiverar relät som startar luftpumpen. Luftpumpen ordnar ett övertryck i dunken som trycker ut vätskan ur den. Observera att luftslangen slutar ovanför vattennivån i dunken. Annars- Om man har otur skickas vatten upp i pumpen om inte backventilen fungerar ok när luftpumpen stänger av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är bara en färdig ritning jag hade för min automatiska vattenpåfyllare och för att visa att en simpel luftpump orkar trycka upp en drygt två meter vattenpelare.

Nivåkännaren aktiverar relät som startar luftpumpen. Luftpumpen ordnar ett övertryck i dunken som trycker ut vätskan ur den. Observera att luftslangen slutar ovanför vattennivån i dunken. Annars- Om man har otur skickas vatten upp i pumpen om inte backventilen fungerar ok när luftpumpen stänger av.

Det är något visst med personer som uppnått den aktningsvärda ålder av 56 år - bra lösning alltså men det bygger ju på ett slutet system och jag tror inte det är fallet i Capotes fall.

Capote - jag tror att Klubsson menar att man pumpar upp det trappstegsvis.

Klubsson - med seriekoppling får man ha någon typ av överfyllnadsretur för att inte svämma över de lägre nivåerna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag tolkar dig rätt med försöket med den simpla venturien så stannade den om luftbubblor från din luftning av planktonkärlet kom in. Går det inte att lösa genom att placera insuget till venturien under det ställe du sätter in luftningen. Du har väl inte så kraftig luftning väl?

Vet du vad jag menar med en diffusor typ Eheim? Om du tar en sådan, kopplar en kraftig cirk pump till tryckksidan (pumpen pumpar från eller är dränkt i huvudkaret), lägger den i planktonkärlet. Mixtrar dit ett rör från "utblåset" och upp i karet. Sätter en luftslang som får ligga dränkt i planktonkärlet, kanske strypt för att ge en liten kontinuerlig ström. Tror du inte det skulle fungera.

Hur fort skall du tömma planktonkärlet? Är det för kontinuerlig matning du skall använd abrovinchen till?

MVH Lasse

Jag bifogar en skiss för att förklara vad jag är ute efter. (Kanske förvirrar än mer)

Min planktonreaktor har en ytavrinning så att om jag fyller den med vatten och mat rinner det ned i en burk under reaktorn. Denna burk kan vara sumpen men där har jag massor med pumpar till olika system och retur vilket gör att jag hellre vill få det direkt ut i burken.

Planktonreaktorn sitter under ytnivån på akvariet och jag kan inte höja den för det blir opraktiskt. Alltså vill jag pumpa upp plankton till ytnivån på ett så plantonvänligt sätt som möjligt. Planktonen kommer att ta omvägen via en liten extra bytta där det finns artemia som kläcks successivt (samma kläckare som du har). Soppan av plankton och artemia pumpas därefter via naturligt fall ut i burken. (Inte heller här vill jag ta omvägen via sumpen med alla pumpar) Tidsintervall på flödet genom den burken kan jag styra genom att slå av och på pumpen från sumpen dit. Cirkulation i lilla byttan sker med en enkel luftpump.

??!!??

Odling.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyller du planktonreaktorn kontinuerligt eller batchvis?

Fyller du batchvis kan du ha mellantanken sluten och en kran på stigarröret till reaktorn. När det som skall rinna ner i mellantanken har gjort det så stänger du kranen och låter en luftpump fylla överdelen av mellantanken. Planktonsoppan trycks sedan sakta upp genom stigarröret (som kan vara en luftslang). Inloppet till stigarröret måste vara i botten av mellantanken. Alltså en variant av Permas idé.

Det här tål att fundera på ett tag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefans lager av prylar verkar nästan outtömligt. Skulle vilja se denna skattgömma :)

Skattgömman bevakas av två riktiga bestar till hundar, dom såg ut att gärna vilja dryga ut kosten med en inbrottstjyv eller två :)

Stefans akvarium och övriga zoo är väl värt ett besök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...