Gå till innehåll

CO2 flaska - Påfyllning el nyköp


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Mina två CO2 tuber är snart helt slut och jag letar efter någon som kan fylla dom i Stockholmsområdet. Ena flaskan är en 3.5l Bioplast tub och den andra är en brandsläckartub på 5-6l. Jag har talat med AGA och har möjlighet att köpa en fylld 5l flaska från dom som jag bara byter ut till en ny påfylld för strax över 2000kr.

Vad jag skulle vilja veta är om flaskan ska ha ett stigrör, om CO2 ska vara livsmedelklassat, eller om jag kan fylla mina gamla flaskor (vars senaste provtryckdatum är ej kända).

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan nej det skall vara utan stigrör då det bara är gasen man vill ha ut.

Hittar ej tråden men skillnaden mellan livsmedelsklassad gas och vanlig gas är minemal och ingen fara för våra små djur

köp du en 5kg kommer räcka bra länge tycker det är smidigt att bara lämmna in en AGA flaska och få den utbytt med en gång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aligal är livsmedelsgas men det är exakt samma koldioxid som i vanlig tub. det är staten som satt lagar om att det måste heta just aligal till livsmedel.

jag skulle med satsa på en 5kg isf.

Det bör gå att fylla de gamla men då måste de provtryckas igen för de skall vara daterade senast provtryck.

Mvh //putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite info om flaskor:

Enligt Räddningsverkets direktiv skall flaskor som inte är ASS märkta genomgå förnyad prövning för att kunna få provtryckas. Ny flaskor som man köper skall vara PI-märkta och klassade för -40.

Som grund ligger ett EU-direktiv som handlar om TPED, alltså transportsäkerhet inom EU.

Lite bökigt numera, så man ska vara lite småförsiktig när man köper beggade flaskor.

De företag som fortfarande ser mellan fingrarna kommer inte att göra det så länge till, så passa på att fylla ni som har lite "tvivelaktiga" flaskor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...