Gå till innehåll

min NASO har blitt harpunerad... !!


hbmannen

Rekommenderade inlägg

såg förra veckan att min naso lituratus började bli lite smal, så ja försökte att mata bara den firren, men han verkade inte sugen å allmänt sjuk.. typ bakis :) ..

men men så kan ju alla ha de ibland. men så igår så såg ja att han har ett litet ingångs hål på ena sidan å ett större utgångs hål på andra sidan bak kroppen. va fasen kan ha orsak detta hål.. ser ut som yttre påverkan.. ja ska försöka plåta de ikväll ifall han vill va still ..

/ HB..

BTW finns de nån därute som lyckats att hålla blue lollypop tunicate.. ja vill men kan visst inte :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BTW finns de nån därute som lyckats att hålla blue lollypop tunicate.. ja vill men kan visst inte :)

Tråkigt att det går dåligt för dig. Vet inte hur mycket info du har om korallen, men hittade detta som kan vara kul o veta:

"Blue Lollypop Tunicate blue palm coral

bluetunacate080904.sized.jpg

known as blue palm coral, strwaberry blue coral also. The Blue Lollypop Tunicate originates from the shallow reefs of Indonesia and has a thick base with multiple branches. At the tip of each branch, these tunicates develop a cauliflower-like head. These heads are comprised of clusters of zooids that continually filter the water for food. It is common for these tunicates to drop their heads both during transit, and within the aquarium. During this time, the tunicate will cover itself with a clear mucous. This is not an indication of poor health. Within a few weeks, the tunicate will blossom and form new zooids. The Blue Lollypop Tunicate requires a mature reef aquarium with plenty of live rock and excellent water conditions. They are non-photosynthetic and have no lighting requirements, but should be placed in an area of strong intermittent water current. Some species of Angelfish, Moorish Idols and Nudibranch may eat this species of tunicate. The Blue Lollypop Tunicate will require supplemental feeding with liquid plankton and other dissolved organic foods, as well as benefiting from the addition of iodine and trace elements."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har sett detta förut hos kirurger (vlamingi) och min teori är att det är någon brist-sjukdom. det är ju viktigt att dessa fiskar får tillräckligt med alger och varierad (vitaminpreparerad )föda.

På min vlamingi läkte såret och försvann, men det började som en svart prick som sedan blev ett hål- så ingvars teori om någom slags böld är ju också trolig .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jupp nu e han död.. dog imorse.. trist. de som va lite skumt var att "såret" hade börjat växa igen nu. men han var för smal å åt inget. så han dog säkerligen hungrig.. trist som tusan då ja haft den fisken i 2 år..

va det gäller mat så får dom vädigt varierad kost.. mycket alger som dom äter som tokar i vanliga fall.. å pellets å mysis. sen finns de plenty att äta på all sten.. dom har ju nästan 250kg sten att äta ifrån oxo..

men ja ska börja titta lite på olika vitaminer. har kollat en del på FAUNA MARINS grejjer.. e de nån som provat nått från dom??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...