Gå till innehåll

blir så förbannad


drakfisk

Rekommenderade inlägg

Hej nu skulle jag vilja ha hjälp med en sak .Varför när ja köper anemoner så dör dom inom 24 h . Köpte en i fredags mycke fin i affären vit med lilla färg på toppen av tentaklerna den låg i sin påse i 3-4 h och jag blanda upp vatten från karet o det som var i påsen .Efter jag släppt ut den så drog den in tentaklerna tänkte då att det var en typ av reaktion så jag väntar till nästa dag för att se om den var ut blommad men nej då var det precis som den varit i slags mål rent trasig.Det är mycket konstigt för jag har bara skivanemoner i karet o små kryp som kommit ur ls .Alla vatten värde är perfekta enligt testerna .Börjar tvila på testerna .Snälla kom med ett förslag på vad jag gör för fel .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka vattenvärden har du testat? Du råkar inte ha glömt några viktiga vattenparametrar som temperatur, salthalt, KH? Nitrit och nitrat kan också vara bra att kolla... Hur luktar vattnet? Hur beter sig skummaren?

Har du några fiskar eller större djur i akvariet? Exempelvis stora Premnas clowner kan ibland gå hårt mot en ny anemon.

Har du koraller etc som kan bränna anemonen?

Några gifter som kan ha kommit i vattnet t.ex. antimögelbehandlat silikonlim, koppar, kemikalier, medicin, ångor i luften etc? Såg att du inte använder osmos, är du säker på att ditt kranvatten inte innehåller skadliga halter av några ämnen?

Finns det risk att anemonen kan fastna i ett pumpinsug? Är pumparna påslagna dygnet runt? Satt anemonen fast någonstans eller flöt den omkring i akvariet? Fattades det delar av anemonen, t.ex. bortslitna tentakler, var det uppslitna hål på anemonen eller var det bara skrubbsår?

Är akvariet inkört? Har du skött vattenbyten?

Vad har du för belysning på akvariet? Wattstyrka och belysningstid?

Såg i din profil att du använt ca hälften levande sten och hälften död sten. Vad kommer den döda stenen ifrån? Är det t.ex. hemmagjord sten av cement etc eller äkta levande sten som dött? Är du säker på att den var fri från kemikalier, metaller och var någorlunda urlakad på näringsämnen etc innan du hade i den i karet? Hur länge sedan var det du hade i den den döda respektive levande stenen i akvariet?

Har du någon översiktsbild på akvariet och någon bild på anemonen där man ser skadorna?

Har du koll på ungefär vilka vattenvärden butiken hade, utifall det skiljde mycket jämfört med ditt vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ursäkta jag använder osmos temp 24-26 ljus 1*250w + 2st t5 39w dagsljus +2st 39w blått ljus ursäkta glömt namnet o kan ej kolla ej hemma.har ingen skummare därför kollar jag alla tester mer än 1 gång för att vara säker . har bara skivanemoner eller om det heter skivkoraller dom följde med ls . både levande o död ls kommer från samma ställe och jag själv plocka upp det från karet .och mitt vatten hade stått i 2mån inan jag köpte ls med ls har det varit i gång 8mån.Har löst en del problem snacka med BENGT på marinavariet så jag ska åka till han på lördag .Syn man ska åka så långt till en affär .Skulle funnits en affär i södra sverige också med kunnig personal och inte bara sälja för förtjäntens skull.TACK FÖR ALLA SOM ORKA SVARA .SKA BLI KUL OCH ÅKA TILL MARINAKVARIET O KOLLA HAR HÖRT SÅ MYCKE BRA OM BENGT.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoogiganten i Lomma har bra och kunnig personal, de avråder ofta att köpa vissa fiskar eller koraller, bara man tar sig tid att tala med dem, samt berättar om det system man har. Kan vara svårt för dem att veta hur alal akvarister har det uppsatt.

''

nja...........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att sätta eventuella affärers kompentens på spel så är det väl nära nog hopplöst att förvänta sig att de skall kunna sätta sig in i en enda burk...

Jag tänker på tåten med en "En enmeters korallätare"...

Använd den samlade kompetensen vad gäller vattenvärden som grund. Säger dessa att att är OK "so seek elseware"...

Tråkigt kanske att behöva upptäcka problem "först" men nog är väl det som driver hobbyn framåt ??

Att någon har erfarenhet att 10-20 baljor har ju mindre betydelse ?!?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm.

Vit anmon med lila toppar..

Så ser min ut, är inte helt säker på id på den men tror de är en "white purple tip bubble anemone". Kolla runt lite, kan vara en sån kanske.

Är du säker på att den är död?

För min kan se rent f-jävlig ut ibland å jag vet inte varför. Kan dra in tentaklerna så den ser ut som en ful skivanemon, dra ihop en del av sig, vara liten i flera dagar, ja se ut som om nån trampat på den, men ibland så kan den vara helt utslagen å vara jättefin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoogiganten i Lomma har bra och kunnig personal, de avråder ofta att köpa vissa fiskar eller koraller, bara man tar sig tid att tala med dem, samt berättar om det system man har. Kan vara svårt för dem att veta hur alal akvarister har det uppsatt.

Det är verkligen inte min bild av affären. Det är möjligt att de har bättrat sig sedan sist jag var där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, man får ta sin tid att tänka igenom köpen det gäller, detta gäller nog oavsett vilken affär man kommer till. Jag har iofs inte så många andra affärer att jämföra med, men jag berättar bara min egen upplevelse och erfarenhet, den väger kanske inte in så tungt i debatten, men man måste ju göra sin röst hörd. Det gäller ju att göra sina egna efterforskningar på vad man än köper.

Sen hur man uppfatar en butik och dess personal är ju högst personligt. Har man dessutom haft en dålig dag så spär det säkert på intryckeet om personalen öär stressad och kanske de med har haft en dålig dag. Sådant händer ju.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för vattenvärden då?

PH?

KH?

Nitrit?

Nitrat?

Temperatur?

Och kolla både på morgonen och på kvällen för det kan skilja sig en hel del och då stressa anemoner väldigt mycket.

Vad har du för fiskar och andra djur i karet?

Vad har du för cirkulation? Fäste anemonen ordentligt? Och på vad i så fall? Satt den fast ordentligt hos handlaren? Hur lång transporttid hade du från handlaren till ditt akvarium? Kan den ha blivit nerkyld/upphettad under transporten?

Många frågor, men om vi verkligen ska kunna felsöka så behöver vi mkt mer information.

Mvh

Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ska försöka hitta namnet på den .den satt ej fast på något i affären den rulla runt .det sa dom i affären att det bruka dom göra .och mitt duma nött trode på det .för jag tänkte som så att det var nog en ung anemon så det blir ju kul att se den växa .Har lärt mej nu av era svar att det inte är bara att slå till för att försäljaren säger det .i o för sej så har han kanske inte så lätt med sin chef o pressen på att sälja med vinst tar väl över ibland .kan också tillägga att jag kommer handla där fler gånger säkert .man är väl extra jobbig som nybörjare .och blir förbannad när alla värde är efter testen gräser för vad det får vara . ska skriva in värdena imorron . temp 24 salt 1.022-1.024 .änen gång tackar jag för att ni hjälper en med ens problem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...