Jump to content
Norberg

Skadedjur på SPS koraller.

Har du erfarenhet av parasiter på dina SPS  

16 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag tänkter det skulle vara intressant att scanna av hur det ser ut på den här fronten. Det är ju många som idag håller på med SPS så det borde vara flera som har stött på lite olika otyg.

Jag gör omröstningen anonym så kanske fler vill vara med och rösta.

AEFW = Acroporaätande plattmaskar

MN = Montioporaätande nakensniglar (Monti Nudis)

RB = Red Bugs (har inget svenskt namn)

Röstade på annat...

Såg en "luddig vit mask" som slingrade sig runt roten på en Acropora valida (En frag som jag fick från Joney här på guiden för ca 1,5 år sedan). Den är ca en dm lång och har en diamter på 5 mm. Har bara sett den vid två tillfällen men roten på acroporan blir kalare och kalare med ett par mm varje dag. Växer gör fraggarna annars hyffsat men det är bara topparna som visar en lila ton.

(Har tyvärr ingen bild)

Lägg gärna in ett alternativ "Inga skadedjur" Så man får något att relatera till. Om det är 20, 50 eller 80% SPS-ägare som haft problem.

Jag tror att alltför många inte har koll på vad dessa parasiter är eller hur skadorna ser ut för att det ska vara relevant att jämföra mot! Kanske jag generaliserar nu men jag är mest ute efter att se om det finns fler med erfarenheter av dessa inte hur stor del av akvaristerna det handlar om. Skadorna de orsakar påminner ju mycket om STN och det har ju flera råkat ut för utan att kanske veta vad det beror på.

(Sen måste jag erkänna att jag inte vet hur man ändrar..)

Så vitt jag vet så går nog SPS säkra för de där sniglarna Greger.

Jag tror att alltför många inte har koll på vad dessa parasiter är eller hur skadorna ser ut för att det ska vara relevant att jämföra mot! Kanske jag generaliserar nu men jag är mest ute efter att se om det finns fler med erfarenheter av dessa inte hur stor del av akvaristerna det handlar om. Skadorna de orsakar påminner ju mycket om STN och det har ju flera råkat ut för utan att kanske veta vad det beror på.

Tänkte jag på också... Masken jag beskrev i tidigare inlägg kanske är harmlös likaväl kan det vara STN eller något annat...men om man inte tar upp fraggen och granskar den under lupp så får jag nog aldrig få reda på det eller hur?

Så vitt jag vet så går nog SPS säkra för de där sniglarna Greger.

Sant, jag var nog trött i morse, satt och tänkte på tridacnor, solly solly :-

Hör inte hit men mina spser e dom inte intresserade av men dom dubblar säkert sitt antal varje dag,ska snart riva ner burken o se om det blir bättre.Tror att dom har två olika liv ett som brunaktig som lever lågt i akvariet för att sedan bli rödaktig o flytta upp på revet och på vissa ställen bildar dom som en matta inte vackert.Sixlinen har jag inte sett äta av dom .Patrik Dålig bild men dom sitter på botten

post-947-14468912999544_thumb.jpg

Hej,har fått MN i mitt kar,tvätta montioporerna i medel jag fick av Tommy,men dom är lika snabbt tillbaka,och sniglarna är över allt så det är nog svårt att få bort dom ,det är alltid någon kvar när korallerna är kureradedet ,det får bli några månader utan montioporor.mvh Stefan

post-1262-1446891299962_thumb.jpg

post-1262-14468912999828_thumb.jpg

Lite läskigt är detta tycker jag! Över 200 besök i tråden och så få som har anget att de har haft problem.

Det kan ju inte bara vara jag, Stefan och en till som har haft kontakt med dessa kryp!!!

Men jag väljer att se possitivt på detta! Jag utgår ifrån att de inte är allmänt spridda hos oss här i Sverige och vill uppmana alla att vara aktsama vid införskaffande av koraller i utlandet eller vi nyimport hos butikerna!

Sköt karantän och sanering av era koraller så kanske vi slipper de problem som finns i tex USA!

Kanske SPS'er som dör i svenska burkar utan att ägaren observerar att det är parasiter utan tror på temp, vattenkvalitet, RTN eller vad det vara månde. Kan vara en annan förklaring till det låga antalet svar.

AEFW t.ex. var ju inte helt enkla att upptäcka, det såg man ju i tråden där du beskrev dina vedermödor.

Precis så är det tror jag också! Hoppas att fler nu har fått en bild av vad de ska titta efter!

Tja att upptäcka dem var det lilla jobbet i samanhanget!! En annan femma att bli kvitt dem ;) .

Hej,lite mer bider, nu har jag slängt ut alla gröna montioporor,men det värkar som att röd o rosa inte får just denna snigel så ser det ut just nu iallafall,åter kommer när jag vet om det stämmer.Mvh stefan

post-1262-14468913032937_thumb.jpg

post-1262-1446891303313_thumb.jpg

post-1262-14468913033308_thumb.jpg

Lite läskigt är detta tycker jag! Över 200 besök i tråden och så få som har anget att de har haft problem.

Det kan ju inte bara vara jag, Stefan och en till som har haft kontakt med dessa kryp!!!

Det beror nog på att dina alternativ i omröstningen är otydliga.

Jag har problem med mina acroporor, där delar bleks och andra delar dör. Det ser ut som angrepp, men jag har inte lyckats hitta några plattmaskar. Har således ingen aning, och vet inte om det är parasiter eller något annat problem.

Hitta denna länk när jag satt o läste lite om ohyra på acroporor. Inget jag vet nån här i sverige som fått men det är väl bara en tidsfråga innan de sprider sig hit också.

Jeg tror 100% at RedBugs også finnes i Sverige. Som oftest vil ikke akvaristen oppdage at de har RB på sina koraller. Det kan være vanskelig og se RB, og det kan ta lang tid før korallen reagerer negativt på RB. Husk at RB er helt naturlig, og i prinsippet ikke er farlig, men at vi i akvariet mangler predatorer så RB kan formere seg fritt og i enkelte tilfeller kan bli for mange på en korall som igjen blir stresset.

Jeg ville titte noga på alle mine Acroporar, og spesielt ville jeg titte noga i akvariene jeg kjøper frags i fra.

Jeg vet med 100% sikkerhet at RB kan finnes på odlade Acroporar fra Bali, og Baliimporterade koraller finnes også i Sverige.

alle som har Acropora i sine akvarier burde følge med sine koraller regelmessig kun med øye for RB. De kan være vanskelige og se med blotte øyet, men er mye enklere og se til eksempel igjennom en makrolinse til et fotoapperat.

Jeg håper jo selvsagt at RB ikke finnes i Svenske akvarier, men tror desverre at dom gjør det.

-Morten-

Jeg tror 100% at RedBugs også finnes i Sverige. Som oftest vil ikke akvaristen oppdage at de har RB på sina koraller. Det kan være vanskelig og se RB, og det kan ta lang tid før korallen reagerer negativt på RB. Husk at RB er helt naturlig, og i prinsippet ikke er farlig, men at vi i akvariet mangler predatorer så RB kan formere seg fritt og i enkelte tilfeller kan bli for mange på en korall som igjen blir stresset.

Jeg ville titte noga på alle mine Acroporar, og spesielt ville jeg titte noga i akvariene jeg kjøper frags i fra.

Jeg vet med 100% sikkerhet at RB kan finnes på odlade Acroporar fra Bali, og Baliimporterade koraller finnes også i Sverige.

alle som har Acropora i sine akvarier burde følge med sine koraller regelmessig kun med øye for RB. De kan være vanskelige og se med blotte øyet, men er mye enklere og se til eksempel igjennom en makrolinse til et fotoapperat.

Jeg håper jo selvsagt at RB ikke finnes i Svenske akvarier, men tror desverre at dom gjør det.

-Morten-

Länken jag la in har inget med RB att göra utan är en ny sorts ohyra. Någon sorts snäcka som äter acroporor. Den har jag aldrig stött på.

Att redbugs finns i Sverioge VET jag då stött på sådana. Kan var aextremt svåra att se.

Låter alla mina koraller ligga i en hink med Interceptor (fås av veterinär) för att ta död på räkdjur tex Redbugs. Därefter ett dopp i dubbel dos av TMPCC för att se så inga flatworms finns.

HAr jag fått korallen av någon som jag vet är noggran med vad de stoppar i karet och inte hittat något åker de sedan ner i mitt huvudkar.

Är det Acroporor från nån jag inte känner eller vet är lika nogrann som mig så åker de dessutom i karantän 2-6v.

Edit: På reefcetral bla pratas det också om Blackbugs på montiporor, whitebugs. Påstås också att det finns olika typer av AEFW.

Länken jag la in har inget med RB att göra utan är en ny sorts ohyra. Någon sorts snäcka som äter acroporor. Den har jag aldrig stött på.

Jeg forsto det i ettertid at du mente snäckar og ikke RedBugs. Uansett bra og få litt fart i denne tråden igjen kanskje... ?

Som dere ser på denne bilden er RedBugs veldig små. Det kan være nesten umulig og få øye på dem. Det gjør det ikke enklere og oppdage når korallen ikke viser tegn til stress slik som denne A. valida. Som dere ser så har den fine farger, og viser ingen tegn på "sykdom" selv om den har et gjeng RB boande hos seg.

Man må følge veldig nøye med for og finne RedBugs på sine koraller.

redbugs_valida.jpg

Monti ätande nakensnäckor har jag haft, dom tog alla mina montiporor. Körde med doppp i både sötvatten och med TM Pro coral cure i olika omgångar. Tyvärr räckte det inte, så det blev ett halvår utan montisar, efter det har jag inte haft problem.

Monti ätande nakensnäckor har jeg efektivt brent/etsat bort med en liten spruta og saltsyre. Jeg behandlet Monti'n mot snäckorna mens korallen fortsatt stod i burken.

Jeg ble kvitt problemet med nakensnäckor ved bruk av saltsyre.

OBS...OBS...Man skal vite hva man holder på med, saltsyre er meget sterkt.